Zoekwoorden onderzoek in 6 stappen & toepassen op jouw website

zoekwoordenonderzoek

Zoekwoorden onderzoek is essentieel voor iedereen die probeert zo goed mogelijk vindbaar te zijn op het internet. Door zorgvuldig zoekwoorden op de juiste manier te verwerken in elke pagina, bouw je een website die aansluit op wat jouw potentiƫle klanten zoeken.

Je lost iemands probleem op door een vraag zo volledig mogelijk te beantwoorden.

Google beloont dat, wat voor jou betekent dat je een betere zichtbaarheid krijgt.

Het is dus aan jou om te achterhalen welke vragen er gesteld worden aan Google, en daar met zo goed mogelijke content op aan te sluiten.

In dit artikel vertel ik je wat een keyword research is, hoe je die in 6 stappen uitvoert, welke tools je daar het beste bij assisteren en hoe je de uitkomsten van zo’n onderzoek in kunt zetten voor je eigen website.

Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Zoekwoordonderzoek is het proces van het vinden en analyseren van zoektermen die mensen in zoekmachines invoeren. Vaak met als doel die gegevens in te zetten voor SEO of marketing in het algemeen. 

In de praktijk komt het neer op een groot overzicht van de zoekwoorden waar jouw ideale doelgroep op zoekt in Google. Dit zijn dan ook de termen die relevant zijn om op je website te gebruiken. 

Een keyword research wordt veelal gezien als de kern van een succesvolle SEO- (en SEA-) strategie. Je gebruikt het om te achterhalen welke zoekopdrachten voor jou het interessantst zijn om je op te richten.

Je zoekwoordanalyse omvat onder andere het zoekvolume per maand en de concurrentie op iedere term. Op basis van deze data kun je analyseren welke termen relevant zijn voor jouw site.

Het draait in zoekwoordonderzoek dan ook om vragen als:

  • Waar zijn mensen naar op zoek?
  • Hoeveel mensen zijn ernaar op zoek?
  • Hoe willen zij die informatie het liefst zien?

In het vervolg van dit artikel ontdek je tools en strategieƫn om die vragen te beantwoorden. Daarnaast leer je tactieken die je helpen om sterke zoekmachinevriendelijke content te maken.

Waarom is keyword onderzoek belangrijk?

Zoekwoorden zijn de basis van SEO. Als niemand zoekt naar waar je over schrijft, krijg je geen verkeer vanuit Google, hoe hard je ook probeert. En hoe kun je gevonden worden als je niet eens weet op welke termen je wilt optimaliseren?

Met zoekwoordonderzoek voorkom je dat je kostbare tijd verspilt met achter de verkeerde zoekwoorden aan gaan.

Veel website-eigenaren maakten die fout al eerder. Het is waarschijnlijk een van de redenen waarom 90% van de webpagina’s nooit verkeer van Google krijgt, volgens een onderzoek van Ahrefs.

Bron: Ahrefs

Keyword onderzoek is de enige manier om erachter te komen wat mensen in zoekmachines typen. Je moet dit weten om te voorkomen dat je content maakt over dingen waar niemand naar op zoek is.

Zoekwoordonderzoek vertelt je welke onderwerpen mensen belangrijk vinden en hoe populair die onderwerpen zijn.

Door trefwoorden te onderzoeken die een groot aantal zoekopdrachten per maand krijgen, kun je je potentiĆ«le content identificeren en sorteren in onderwerpen. 

Vervolgens kun je deze onderwerpen gebruiken om te bepalen welke zoekwoorden je gaat targeten.

Door zoekwoorden te analyseren op hun populariteit, zoekvolume en algemene intentie, kun je de vragen aanpakken waarop je doelgroep antwoord wil hebben.

De voordelen van een goed keyword onderzoek zijn:

  • Inzicht in het zoekgedrag van potentiĆ«le klanten
  • Geeft je onderwerpen om content over te maken
  • Bepaalt mede de structuur van je website
  • Biedt een uitgangspunt voor toekomstige Google Ads-campagnes

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Ik ga een proces voor zoekwoordonderzoek uitstippelen dat je kan volgen om je te helpen bij het opstellen van een overzicht met zoektermen. 

Op die manier kun je een sterke zoekwoordstrategie opstellen en uitvoeren die je helpt gevonden te worden op een breed vangnet aan belangrijke zoektermen.

Keyword research in 6 stappen:

  1. Ideeƫn opdoen
  2. Zoekvolume en concurrentie achterhalen
  3. Exporteren naar spreadsheets
  4. Relevantie en waarde bepalen
  5. Groeperen van zoekwoorden
  6. Zoekwoorden indelen op intentie

Ideeƫn opdoen voor keywords

Het begint allemaal met het opdoen van ideeƫn. Dat kun je op de volgende manieren doen:

  • Brainstormen voor ‘seed’-zoekwoorden
  • Bekijken via welke zoekwoorden je concurrenten verkeer binnenhalen
  • Verschillende tools inzetten
Seed zoekwoorden brainstormen voor je zoekwoorden onderzoek

1. Brainstormen voor ‘seed’-zoekwoorden

Seed-trefwoorden vormen de basis van het zoekwoordonderzoeksproces. Ze definiĆ«ren de niche en helpen je bij het identificeren van concurrenten. 

Zo’n beetje elke tool voor keyword onderzoek vraagt ā€‹ā€‹om een ā€‹ā€‹seed-zoekwoord, dat vervolgens wordt gebruikt om een ā€‹ā€‹enorme lijst met zoekwoordideeĆ«n te genereren (daarover straks meer).

Zoals de naam al doet vermoeden, gebruik je ze als ‘zaadjes’ voor de volgende stappen in dit proces. 

Als je al een product of bedrijf hebt dat je beter vindbaar wilt maken, is het bedenken van seed-zoekwoorden eenvoudig. Denk maar aan wat mensen in Google typen om te vinden wat je aanbiedt.

Als je bijvoorbeeld koffiemachines en -apparatuur verkoopt, kunnen seed-zoekwoorden zijn:

  • Koffieapparaat 
  • Espressomachine 
  • Cappuccino

Houd er rekening mee dat de seed-zoekwoorden zelf niet per se de moeite waard zijn om te targeten met pagina’s op je website. Wees dus niet geobsedeerd door je seed-zoekwoorden. Het duurt maar een paar minuten om ze te vinden. 

Zodra je 10 tot 20 algemene ideeƫn hebt aan de hand van het globale onderwerp van je website, ga je verder met de volgende stap.

2. Kijk op welke zoekwoorden je concurrenten ranken

Kijken naar welke zoekwoorden al verkeer naar je concurrenten sturen, is meestal de beste manier om zoekwoordenonderzoek te starten. Maar eerst moet je die concurrenten identificeren. 

Dat is waar de gebrainstormde lijst met zoekwoorden van pas komt. Zoek op Google naar een van je seed-zoekwoorden en kijk wie er op de eerste pagina staat.

Als geen van de best gerankte websites voor je seed-zoekwoorden lijkt op jouw site (of waar je naartoe wilt werken met je site), probeer dan in plaats daarvan te zoeken naar relevante ‘autosuggest’-zoekopdrachten.

Gerelateerde autosuggest zoekopdrachten op de SERP

Als je bijvoorbeeld koffieapparaten verkoopt, vind je mogelijk meer daadwerkelijke concurrenten in de zoekresultaten voor ‘cappuccino apparaat’ dan bij alleen ‘cappuccino’.

Dat komt omdat het vooral e-commercewinkels zijn die voor het eerste zoekwoord ranken, en blogs die voor de tweede ranken.

Hoe dan ook, je moet je gezond verstand gebruiken bij het bepalen van concurrerende websites. Als je grote merken zoals Amazon of of Bol ziet ranken voor jouw seed-zoekwoord, moet je ze niet noodzakelijkerwijs als concurrenten behandelen. 

Zoek altijd naar websites die op die van jou lijken, of lijken op waar je met je website naartoe wilt werken.

Zodra je een paar websites hebt gevonden die concurrenten zijn, kun je deze websites Ć©Ć©n voor Ć©Ć©n invullen op een ‘competitive intellligence’ tool zoals Semrush of Ahrefs en hun organische rapporten bekijken. Je ziet dan hun populaire pagina’s op basis van geschat maandelijks zoekverkeer en de meest succesvolle zoekwoorden van elke pagina.

Zelfs als je goed bekend bent met je branche kun je nog steeds tal van unieke zoekwoordideeƫn vinden door concurrenten te bestuderen. Zoekwoorden die je waarschijnlijk niet zou hebben gevonden door alleen te brainstormen.

Als je alle concurrenten in de SERPs hebt gecontroleerd, maar toch meer zoekwoordideeƫn wilt, kun je een van de jouw bekende concurrenten invullen in Semrush of Ahrefs. Deze tools kunnen namelijk ook vergelijkbare sites voorstellen op basis van het aantal overlappende zoekwoorden waarop ze ranken in Google.

concurrerende domeinen ontdekken
Het Competing Domains rapport in Ahrefs. Bron: Ahrefs

Het voorstellen van vergelijkbare websites (nieuwe concurrenten) vind je in het Competing Domains Report in Ahrefs. Binnen Semrush heet dit het Organic Competitors Report.

De voorgestelde sites kun je als input gebruiken om daarvan weer de zoekwoorden te achterhalen en hopelijk op meer ideeƫn te komen. Dit proces kun je in principe onbeperkt herhalen.

Lees ook het uitgebreide artikel over het achterhalen van de zoekwoorden die je concurrent gebruikt, waarin wordt uitgelegd hoe je dit met Semrush kunt doen.

3. Gebruik tools voor ideeƫn op basis van seed-keywords

Concurrenten kunnen een geweldige bron van zoekwoordideeƫn zijn. Maar er zijn nog steeds talloze zoekwoorden die je concurrenten niet targeten. Deze kun je vinden met behulp van zoekwoorden onderzoek tools.

Belangrijk: Houd al je zoekwoord ideeƫn bij in een spreadsheet zodat je ze later makkelijk kan filteren.

Software voor trefwoordonderzoek werkt allemaal op ongeveer dezelfde manier. Je vult een seed-trefwoord in en ze geven ideeƫn terug op basis van dat trefwoord.

Ik licht voor het gemak twee gratis tools uit die je als voorbeeld kunt gebruiken.

Keyword Shitter

Keyword Shitter is handig om op een snelle (en gratis) manier alle auto-complete suggesties van keywords te vinden die in Google worden voorgesteld. Je kunt een zoekwoord-idee invullen en de tool gaat voor je op zoek naar long tail zoekopdrachten op basis van jouw input.

Keyword Shitter helpt met autocomplete suggesties van google vinden

Je zult zien dat je ontzettend veel suggesties krijgt. Juist omdat het zoā€™n overdaad aan zoekwoord suggesties teruggeeft, waar vaak ook irrelevante tussen zitten, wil je dit het liefst later kunnen filteren in een spreadsheet.

Keyword Shitter geeft je geen zoekvolumes terug, alleen heel veel ideeĆ«n. Je blijft dus afhankelijk van een andere tool om meer data te achterhalen. 

Gelukkig is er de Zoekwoordplanner van Google Ads om je straks daarmee te helpen.

De Google Ads Keyword Planner is misschien wel de bekendste tool voor zoekwoorden. Hierin heb je de zoekwoorddata direct van de bron, namelijk Google zelf. 

Hoewel het voornamelijk voor adverteerders is, kun je het ook gebruiken om zoekwoorden voor SEO te vinden. Het is gratis en is daarom perfect om als basis te gebruiken.

Je kunt in de Zoekwoordplanner enkele seed-keywords opgeven (let even goed op de taal en het land dat je selecteert) en je krijgt gelijkende woorden en suggesties voor nieuwe zoekwoorden terug. Hierbij wordt ook direct de data van die woorden opgehaald en getoond.

Google zoekwoordplanner

Je zult merken dat Google Keyword Planner soms slim genoeg is om relevante zoekwoordideeƫn te tonen, zelfs als deze de seed-zoekwoorden niet bevatten.

Een andere functie van de Keyword Planner is dat je in bulk zoekwoorden kunt opgeven om daarvan de data op te halen. Dit kan tot maximaal 1000 zoekwoorden tegelijk. 

Dat komt mooi uit, want in Keyword Shitter heb je waarschijnlijk net een heleboel suggesties gekregen. Daarvan kun je er dus tot 1000 per keer inladen in Googleā€™s Keyword Planner om je ideeĆ«n te verrijken met data, onder andere het maandelijkse zoekvolume.

Andere tools voor zoekwoordideeƫn

Naast de Zoekwoordplanner is er nog een flink aantal andere gratis hulpprogramma’s voor zoekwoordonderzoek. Deze zijn geweldig als je een krap budget hebt, maar je zult snel merken dat ze allemaal erg beperkt zijn in hun gegevens en functionaliteit, omdat hun doel is om je om te zetten in een betalende klant.

Gratis tools voor ideeƫn op basis van seed-keywords:

Als je vaker zoekwoordonderzoek doet en het serieus neemt, kun je net zo goed de gratis tooltjes overslaan en meteen een ‘professionele’ tool gebruiken.

Tools waarmee je de concurrentie kunt doorlichten zijn meestal betaalde programmaā€™s.

Betaalde tools voor ideeƫn op basis van concurrenten Ʃn seed-keywords

Liever een andere tool of graag wat meer te kiezen? Bekijk dan meer tools die je voor keyword research kunt inzetten.

Zoekvolume en concurrentie opzoeken

Om het gemiddelde maandelijks aantal zoekopdrachten (zoekvolume) en andere keyword data op te halen, gebruiken we voor het gemak weer de Google Keyword Planner. 

Uiteraard bieden andere tools (ongeveer) dezelfde data, maar de Keyword Planner hadden we toch nog open staan en is gratis. Het staat je natuurlijk vrij om hiervoor een andere tool te gebruiken.

Eerder las je al dat er op basis van seed-keywords veel suggesties inclusief zoekwoord data kunnen terugkomen uit deze tool. Een andere functie van de Keyword Planner is dat je in bulk zoekwoorden kunt opgeven om daarvan de data op te halen. 

Dit kan tot maximaal 1000 zoekwoorden tegelijk, waardoor je de ideeƫn vanuit Keyword Shitter kunt inladen in de Zoekwoordplanner om maandelijks zoekvolume, concurrentiegegevens en CPC-data te achterhalen.

Bulk zoekwoorddata ophalen in keyword planner

De metrics Concurrentie en CPC in Google Keyword Planner

De statistieken ‘Concurrentie’ en ‘CPC’ in Google Keyword Planner hebben in principe niets te maken met SEO. Het laat de mate van concurrentie zien onder adverteerders, en wat ze bereid zijn te betalen om hun advertenties weer te geven bij dat zoekwoord. 

Sommige experts zullen je adviseren om hier geen aandacht aan te besteden wanneer je organisch wilt ranken. Ikzelf sta er anders in.

Concurrentie- en CPC-data vanuit Google Ads zijn voor mij namelijk een indicatie dat meerdere adverteerders een (soms behoorlijk) bedrag willen betalen voor een klik op dat zoekwoord. Het zal ze dus vast iets opleveren, anders doe je dat niet. 

Grote potentiĆ«le orderwaarde staat vaak gelijk aan hogere CPCā€™s. Zoek voor de grap maar eens de CPC’s op voor energiecontracten.

Hoge cost per click voor zoekwoorden met grote economische waarde

Dus ondanks dat het niet direct SEO-metrics zijn, geeft deze data wat mij betreft toch een waarde-indicatie voor bepaalde zoekwoorden. Dit kan je later helpen met het bepalen welke paginaā€™s, gericht op welke zoekwoorden, je veel middelen in wilt steken om ze hoog in Google te krijgen.

Voor meer betrouwbaarheid over hoe moeilijk het zal zijn om te ranken voor een bepaald zoekwoord, raad ik je aan in een tool als Semrush of Ahrefs te kijken naar de Keyword Difficulty Score.

Exporteren naar spreadsheets

Zet alle zoekwoordideeƫn en bijbehorende data in een grote spreadsheet. Dit heb je nodig om te kunnen filteren, sorteren en je zoekwoorden straks als ƩƩn overzicht in te delen.

Binnen Google Keyword Planner kun je alle suggesties, ideeĆ«n en de in bulk toegevoegde woorden opslaan in een ‘plan’. Als je daarmee klaar bent en je plan bekijkt, vind je rechtsboven een Download-knop waarmee je de data naar Excel, CSV of Google Sheets kunt exporteren.

Andere keyword tools zoals Semrush en Ahrefs bieden ook allemaal de mogelijkheid om de resultaten te exporteren als Excel, Google Sheets of CSV bestanden.

Exporteren van keyword data uit Google Zoekwoordplanner

Bepaal relevantie en waarde van je zoekwoorden

Sommige van de zoekwoordideeĆ«n die je hebt gevonden zijn 100% zeker relevant, maar sommigen zullen misschien niet direct gerelateerd zijn aan jouw website of bedrijf. 

Maar wanneer besluit je om een zoekwoord te schrappen uit je onderzoek en wanneer laat je het erin staan?

Om je te helpen deze vraag te beantwoorden, heeft Ahrefs een eenvoudig model gemaakt om je te helpen de waarde van een zoekwoord te bepalen. 

Het is gebaseerd op hoe goed je jouw product of dienst kunt koppelen aan je content. Is er raakvlak tussen wat jij biedt en waar de zoeker naar op zoek is? 

Dit zijn de scorecriteria die je kunt gebruiken, voor bijvoorbeeld nieuwe blogonderwerpen:

ScoreHoudt inVoorbeeld zoekwoord & relevantie
3Ons product is een onvervangbare oplossing voor het probleem.“hoe hoger te scoren op Google” – omdat het moeilijk is om dat te doen zonder een toolset als Ahrefs.
2Ons product helpt aardig wat, maar het is niet essentieel om het probleem op te lossen.“SEO-tips” – omdat sommige tips niet mogelijk zijn zonder Ahrefs, maar andere wel.
1Ons product kan slechts vluchtig worden genoemd.“marketingideeĆ«n” – omdat SEO een van de vele marketingideeĆ«n is, en Ahrefs helpt daarbij.
0Er is absoluut geen manier om ons product te noemen.“social media marketing” – want dat is niet iets waar Ahrefs mee helpt.
Bron: Ahrefs

Je zult merken dat veel bedrijven nauwelijks content op hun website of blog hebben met een score van nul in het bovenstaande model, waar dus geen vermeldingen van het eigen product mogelijk zijn.

Door deze score te koppelen aan het geschatte potentiĆ«le zoekverkeer van een onderwerp, kun je een goed beeld krijgen van de meest waardevolle onderwerpen voor jouw website. 

Vaak kun je zoekwoordideeƫn met een nulscore dus bij voorbaat al uit je onderzoek verwijderen. Dat scheelt je later weer werk.

Groepeer gelijkende zoekwoorden

Je hebt als het goed is een grote lijst met zoekwoorden en hun data.

Misschien zelfs wel meerdere lijsten als je meerdere programma’s hebt gebruikt, of op een later moment met je zoekwoorden onderzoek verder bent gegaan.

Het is nu tijd om alle lijsten te verenigen en alles tot een overzichtelijk geheel te maken. 

Ik raad je aan om je zoekwoorden altijd te groeperen, in plaats van dat je Ć©Ć©n lange lijst hebt waarin alle woorden kriskras door elkaar staan. Dit maakt het voor jezelf makkelijker om mee te werken.

Zodra je een uitgebreide zoekwoordenlijst hebt, zul je patronen in je zoekwoorden gaan opmerken.

Mogelijk zie je dezelfde woorden, woordgroepen, synoniemen of subonderwerpen die gebruikers in hun zoekopdrachten opnemen. Deze patronen vertegenwoordigen de mogelijke manieren waarop je zoekwoordgroepen kunt clusteren en vormen.

Groeperen, sorteren en clusteren van zoekwoorden
Voorbeeld van het groeperen van zoekwoorden

Waarom zoekwoorden groeperen?

Naast het houden van overzicht, is er nog een aantal goede redenen om je zoekwoorden te groeperen.

  • Zoekmachines kunnen het onderwerp van je pagina’s herkennen. Groepering op basis van gelijkende en semantisch overeenkomende woorden helpt je website relevanter te maken voor de zoekmachines. Als resultaat is de kans veel groter dat je niet alleen rankt voor 1 zoekwoord, maar een heel web aan termen die gerelateerd zijn aan het onderwerp van je pagina.
  • Fungeert als richtlijn voor copywriting. Het groeperen van trefwoorden helpt bij het verbeteren van de inspanningen op het gebied van copywriting en de kwaliteit van de inhoud die je op je site publiceert. Dat komt omdat in een zoekwoordgroep al richting gegeven wordt aan waarover je zou moeten schrijven om zo relevant mogelijk te zijn voor een bepaald onderwerp.
  • Voorkomt keyword kannibalisatie. Zoekwoordgroepering helpt om kannibalisatie van zoekwoorden te voorkomen, omdat je de content van je website correct kan structureren en dus niet meerdere malen hetzelfde onderwerp behandelt.
  • BONUS: Je kunt geld besparen op Google Ads-campagnes. Dat komt omdat je makkelijker een relevante advertenties kunt maken wanneer je compacte advertentiegroepen hanteert. Die kunnen de CTR flink verbeteren en – in combinatie met matchende landingspagina’s – hogere kwaliteitsscores behalen.

Criteria voor segmenteren van keywords

Nu je een volledige lijst met zoekwoorden hebt, is het tijd om beheersbare groepen te maken en de zoekopdrachten te elimineren die je niet nodig hebt.

Dit zijn criteria die je kunt gebruiken om deze zoekwoorden in clusters te segmenteren.

1. Gelijkenis en betekenis

Als je groepeert op gelijkenis en betekenis dan zit je eigenlijk altijd goed. Je kunt na het indelen op gelijkenis, je groepen verder verfijnen op de andere criteria.

Het is belangrijk dat de zoekwoorden in je clusters ruwweg dezelfde betekenis hebben, of zelfs synoniemen zijn. De zoekwoorden op zich kunnen prima verschillen, maar het is het belangrijkst wƔt de zoeker ermee bedoelt.

Bijvoorbeeld, ‘linnen gordijnen’, ‘linnen raamgordijnen’ en ‘witte gordijnen linnen’ zijn verschillende zoekwoorden, maar ze vertegenwoordigen allemaal zoekers die meer informatie willen over linnen gordijnen of ze zelfs willen kopen.

Als je een bestemmingspagina probeert te optimaliseren voor zoekwoorden die te veel van elkaar verschillen, wordt de inhoud minder leesbaar en wordt Google in verwarring gebracht met betrekking tot waar de pagina-inhoud echt over gaat.

LSI-zoekwoorden

Om Google een handje te helpen kun je binnen je clusters ook LSI-zoekwoorden opnemen. LSI-zoekwoorden (Latent Semantic Indexing) zijn conceptueel gerelateerde termen die zoekmachines gebruiken om de context van een webpagina meer diepgaand te begrijpen.

Bron: Backlinko

Let er wel op dat LSI-keywords GEEN synoniemen zijn, maar termen die nauw verbonden zijn met je doelzoekwoord.

Neem bijvoorbeeld een zoekwoord als ‘joggen’. Een woord als ‘hardlopen’ is gewoon een synoniem van ‘joggen’.

Nu is er niets mis met het gebruik van dat synoniem in je teksten (het kan helpen bij je on-page SEO). Maar het is geen LSI-zoekwoord.

Wanneer je zoekt in Google zie je heel vaak een aantal suggesties van Google staan voor andere keywords die je ook zou kunnen proberen. Dit zijn de LSI Keywords.

LSI-woorden voor ‘joggen’ zijn zaken als: ‘tempo’, ‘cardio’ en ‘afvallen’. Ze zijn semantisch gerelateerd aan het onderwerp, en helpen een zoekmachine het hoofdonderwerp van een pagina bepalen.

Zou je dus een pagina maken over joggen, dan doe je er goed aan om binnen je content het ook te hebben over dingen als tempo, cardio en afvallen.

2. Zoekvolume en CPC

De hoofdzoekwoorden in je clusters moeten een redelijk zoekvolume hebben, anders optimaliseer je voor niemand). Ze moeten ook conversiepotentieel hebben (CPC’s geven je een hint van de economische waarde).

Wat zie je als hoog en wat als laag zoekvolume?

Nederland is natuurlijk stukken kleiner qua volumes dan wanneer je een Engelstalige website hebt die wereldwijd opereert.

Als je het mij vraagt, classificeert voor Nederlandse zoekwoorden alles boven de 400 zoekopdrachten per maand zich als hoog zoekvolume. Alles onder de 50 per maand zou ik beschouwen als een laag zoekvolume.

Kanttekening is wel dat het ontzettend afhangt van de branche waarin je je bevindt, vergelijk het dus altijd met andere zoekwoorden in je branche.

3. Keyword difficulty & concurrentie

Of je zoekwoorden of onderwerpen met een hogere organische moeilijkheidsgraad opneemt, hangt af van je site-autoriteit, backlinkprofiel, sitegrootte en hoe goed je website nu al scoort.

Je kunt ervoor kiezen om alleen zoekwoorden op te nemen in je clusters waarvan je realistisch gezien kunt verwachten dat je ervoor kunt ranken.

Voor een nieuwe site is dit overigens haast niet te doen.

Soms maakt dit je lijstje namelijk zo kort, dat je beter gewoon alles op kunt nemen. Hanteer dan wel de verwachting dat je niet direct op die zoekwoorden zult scoren maar het een langetermijndoel voor je kan zijn.

Tools om je te helpen met groeperen

Er zijn tooltjes beschikbaar die een gedeelte van het zware werk uit handen kunnen nemen. Deze programma’s geef je een grote lijst met zoekwoorden en daarvan maken ze zelf clusters van gelijkende termen.

Je zult het nog wel moeten checken of ze dezelfde logica gebruiken als wanneer je het handmatig zelf zou doen. Maar het kan je in elk geval wat tijd schelen als je veel woorden hebt om te sorteren en groeperen.

Logo Keyword Grouper Pro van Marketbold

Gratis tool voor groeperen van keywords:

Keyword Grouper van Marketbold

Beperkte functionaliteit, maar kan zeker behulpzaam zijn. Scheelt in ieder geval weer wat manuele handelingen.

Logo van SE Ranking

Betaalde tool voor groeperen van zoekwoorden:

Keyword Grouper functie binnen SE Ranking

Beschikbaar voor betalende SE Ranking klanten, maar wordt als extra kosten bovenop je standaard abonnement berekend.

Handmatig of geautomatiseerd, je trefwoordclustering hangt grotendeels af van relevantie binnen je branche en je specifieke SEO-doelen. 

Er is niet 1 manier die altijd juist is. Je kunt elk zoekwoord afzonderlijk bestuderen en groeperen op basis van welke criteria je maar wilt.

Zoekwoordgroepen indelen op intentie

De intentie achter een zoekopdracht is misschien wel het belangrijkste binnen SEO. Aansluiten bij de intentie van de zoeker en voldoen aan de juiste klantvraag is wat op lange termijn bezoekers binnen laat stromen, doordat je wordt beloond voor het helpen van de zoeker.

Bij welke intentie passen de door jou samengestelde groepjes zoekwoorden, als je kijkt naar jouw klantreis? Is degene die erop zou zoeken nog aan het oriƫnteren, of bijna toe aan een aankoop? In welke fase bevindt de zoeker zich? Houd dit altijd in het achterhoofd.

Indelen aan de hand van See-Think-Do-Care

Om het idee van verschillende intenties en fasen te verduidelijken is vanuit Avinash Kaushik (mede-oprichter van Google) het See-Think-Do-Care framework voortgekomen, dat zich richt op bepaalde intenties van zoekers en bezoekers. Het behandelt de soorten doelgroepen en hun intentie in iedere fase. 

“Care” is toegevoegd voor bestaande klanten. Ik laat die hier even buiten schot omdat ze andere intenties hebben dan niet-klanten en in de marketing doorgaans met een andere aanpak benaderd worden. 

Bron: Kaushik.net

Hulp bij het indelen

Om wat hulp te krijgen bij de indeling van je keywords kun je zelf gaan zoeken op Google. Vul je zoekwoorden eens in op Google en bekijk de resultatenpagina: wat voor soort content komt er terug?

Alleen productpagina’s en dienstenpagina’s? Dan past het zoekwoord volgens Google waarschijnlijk het beste bij een koopintentie (de Do-fase).

Als er bijvoorbeeld alleen informatieve paginaā€™s ranken, zonder koopintentie en met weinig tot geen conversie-stimulerende elementen, is het waarschijnlijk gericht op meer oriĆ«nterende bezoekers: de See- of Think-fase.

Waarom zoveel moeite doen om zoekwoorden in te delen?

Het indelen op intentie helpt je later met je websitestructuur, schrijven van content en het kiezen van je call-to-actions.

Met een heldere websitestructuur en interne linkstructuur kun je bepaalde Do-pagina’s een grotere kans geven op een goede ranking.

Wanneer je zelf content voor die zoekwoorden wilt gaan maken, dan weet je dat je de grootste kans hebt om zelf hoog te ranken als je een pagina maakt die het beste aansluit bij de intentie van de zoeker.

En voor wat betreft CTA’s op je website kun je bijvoorbeeld andere call-to-actions gebruiken wanneer je weet wat de intentie is die achter een bepaalde pagina schuilt.

Laat je iemand een grote koopknop zien, of laat je diegene zich liever inschrijven voor een reminder of een mailinglijst? Het succes van je CTA hangt allemaal af van intentie!

Yes, je zoekwoordonderzoek is af! 

Je hebt ideeƫn opgedaan, hiervan de relevantie bepaald en ze in een helder overzicht uitgewerkt. Hartstikke mooi natuurlijk, maar wat nu?

Hoe gebruik je een zoekwoorden onderzoek?

Ik zei eerder al dat een keyword onderzoek de rode draad kan zijn voor meerdere onderdelen van je online marketing. We zullen nu behandelen hoe je je onderzoek op een praktische manier inzet.

Je kunt het uiteraard inzetten voor van alles en nog wat, maar voor deze 3 dingen vind ik een keyword research ontzettend handig om te hebben:

  • Uitwerken van een websitestructuur
  • Schrijven van content
  • Opzetten van Google Ads advertenties

1. Website structuur bepalen

Je bent 100% zeker zoekwoorden tegengekomen waar heel veel op gezocht wordt, relevant zijn voor je website, maar die geen intentie laten blijken. 

Deze termen zijn eigenlijk veel te breed (shorttail) om je in een beginfase al op te richten, want de kans dat je daarop makkelijk kunt ranken is erg klein. 

Wel kun je je kansen van een toekomstige ranking op die zoekwoorden vergroten door je website goed te structureren rondom zo’n onderwerp.

Ook de meer gerichte longtail zoekopdrachten met minder zoekvolume, maar meer intentie, tellen samen op tot een grote hoeveelheid potentieel verkeer. Bovendien zijn ze in theorie makkelijker om voor te ranken. 

Hoe combineer je het beste van deze twee werelden? Hoe pak je het structureren van je website op een doordachte manier aan zodat je rankt op longtail zoekwoorden, maar ook kans hebt om voor het shorttail zoekwoord goed te scoren? 

Structuur!

Silo structuur: een sterke basis

Een platte website-architectuur is wat meestal wordt gebruikt op blogs. Veel SEO’s bevelen deze platte structuur ook aan voor websites, maar mijn voorkeur gaat uit naar een diepere verticale structuur.

Bron: Patrick Stox, Searchengineland.com

Op die verticale manier kun je het structureren aanpakken in clusters van gerelateerde onderwerpen, waarvan ieder dieper liggend niveau meer tot in detail een subonderwerp behandelt. Hiermee valt een websitestructuur te bedenken die in de basis lijkt op een organogram. 

Dit wordt binnen SEO ook wel een silostructuur of silostrategie genoemd. 

Zoekmachines kennen de hoogste rankings toe aan sites met een duidelijke websitestructuur en relevantie van het onderwerp die overeenkomen met een zoekopdracht.

Vooral in het tijdperk van het continu verbeterende Google-algoritme dat kwaliteitsinhoud beloont, wil je je website bouwen rond thema’s op basis van zoekwoorden, niet alleen losliggende pagina’s gericht op 1 exact matching zoekwoord. Silo’s zijn daarin essentieel.

Met een silostructuur aan de hand van keyword research kun je de hoofdthema’s van je website onder de aandacht brengen in een hiĆ«rarchie, op basis van hoe mensen zoeken. 

Bron: Bruceclay.com

Elke silo heeft 1 hoofdpagina die gaat over een breed onderwerp. Een thema. Daaronder hangen pagina’s die dieper ingaan op een kleiner gedeelte van het hoofdonderwerp. Daar weer onder, kun je pagina’s kwijt die richten op een onderdeel van het subonderwerp.

Voorbeeld van de logica van een content silo:

  • Herenkleding (hoofdonderwerp van de silo)
    • Herenshirts
      • Heren t-shirts
      • Heren polo’s
      • Heren overhemden
    • Herenbroeken
      • Heren pantalon
      • Heren jeans
      • Heren shorts
    • Herenschoenen
      • Heren sneakers
      • Heren wandelschoenen
      • Heren nette schoenen

Hoe maak je zelf silo’s?

Kijkend naar je zoekwoordonderzoek, kun je stellen dat in principe ieder groepje van gelijkende zoekwoorden het waard is om content voor te maken. 

Schrijf dus van elk van jouw zoekwoordgroepen het hoofdzoekwoord/hoofdonderwerp op en kijk hoe ze zich tot elkaar verhouden.

Is er een overkoepelend thema of woord dat je kunt relateren aan meerdere zoekwoordgroepen uit je onderzoek? 

Kun je binnen deze groepen ook weer subonderwerpen identificeren?

Dan heb je waarschijnlijk je eerste silo te pakken!

Dit kun je in hiƫrarchische lijstjes indelen zoals hierboven in het voorbeeldje. Maar ook in een spreadsheet of in de stijl van een organogram. De vorm maakt niet uit, zolang het maar logisch is en jij er zelf goed mee kan werken.

Ga zo je hele zoekwoordonderzoek bij langs tot je de meeste groepen logisch hebt ingedeeld. 

Voorkomen van keyword kannibalisatie

Binnen je structuur zorg je voor Ć©Ć©n hoofdzoekwoord per pagina. Dat is voor het gemak vaak het zoekwoord met het hoogste zoekvolume van zijn groep.

Iedere pagina heeft dus een apart hoofdzoekwoord waarop je wilt dat deze gevonden wordt. Dit is belangrijk om keyword kannibalisatie te voorkomen. 

Zoekwoordkannibalisatie krijg je last van wanneer je met meerdere pagina’s rankt op hetzelfde zoekwoord met een verschillende intentie erachter. 

Als gevolg hiervan kan een zoekmachine als Google niet onderscheiden welke inhoud relevanter is en dus hoger moet ranken.

Dit betekent dus eigenlijk dat je met jezelf concurreert en dat Google soms een pagina verkiest die je niet wilt prioriteren.

Je moet echt vooruit denken met silo’s en interne navigatie om volledig te profiteren van een silostructuur. Om het meeste uit je website structuur te halen, leg je jezelf een aantal regels op met betrekking tot intern linken. 

Gelukkig wordt het daardoor wel een stuk overzichtelijker. Het is zelfs gedeeltelijk te automatiseren!

De 5 regels voor intern linken in een silostructuur

  1. Alle dieper liggende pagina’s linken naar de hoofdpagina van hun eigen silo.
  2. Ook linkt iedere pagina naar de pagina die Ć©Ć©n niveau hoger ligt (de zogenaamde ‘parent’ page).
  3. Elke pagina binnen een silo linkt naar pagina’s die Ć©Ć©n niveau lager liggen (‘child’ pages).
  4. Zijn er geen child pages, dan link je naar pagina’s op hetzelfde niveau onder dezelfde parent page (‘sibling’ pages).
  5. Vermijd cross-links tussen dieper liggende content van verschillende silo’s.

Automatisering kun je toepassen door binnen je website vaste blokken te gebruiken, waarin je een secundair navigatiemenu plaatst die de regels hanteert met betrekking tot linken naar ‘child’ en ‘sibling’ pages.

Linken naar de ‘parent’ pagina en de hoofdpagina van de silo kan worden geautomatiseerd door middel van breadcrumbs.

Met een kruimelpad help je gebruikers om de websitehiƫrarchie te zien en terug te keren naar de bovenliggende categorie. En je helpt bots en crawlers om het belang van de URL in de hiƫrarchie te herkennen.

Vermijd cross-links tussen verschillende silo’s. Wil je het wel, doe het dan alleen naar de hoofdpagina van een andere silo. Niet naar de dieper liggende content.

Aangezien willekeurige links tussen silo’s het thema kunnen verzwakken, mag geen enkele subpagina binnen een silo een koppeling maken naar een subpagina in een andere silo.

Je content en interne links indelen in deze structuren leidt tot meer linkjuice voor de pagina op het hoogste niveau van elke silo. Die pagina wordt de krachtigste, meest relevante op jouw site voor de zoekwoorden die verband houden met dat thema.

Wat moeten paginaā€™s worden en wat moeten blogs worden?

Dit is een vraag die bij mij vaak voorbij kwam in het verleden. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: 

Alle informatieve content (of content die past in een van de silo’s op je website) heb je liever niet als blog.

Het lijkt misschien wat vreemd: iemand met een eigen blog die het gebruik van blogartikelen afraadt. Die gedachtegang snap ik volledig! 

Alleen hebben de meeste bedrijfswebsites een mix van soorten content: normale pagina’s, blogs, dienstenpagina’s, productpagina’s, portfoliopagina’s, en ga zo maar door.

Deze stelregel is dan ook van toepassing op dat soort sites. 

Waarom deze aanbeveling?

De informatie op websitepagina’s blijft over het algemeen constant, terwijl blogposts doorlopend worden gepubliceerd. 

Pagina’s zijn niet gebonden aan een publicatiedatum en kunnen hiĆ«rarchisch in een website geplaatst worden. 

Blogs hebben eigenlijk altijd een platte structuur en zijn gekoppeld aan een publicatiemoment, wat ze tijdsgebonden en vergankelijker maakt. 

Zoekmachines weten dit, en zullen blogposts en pagina’s dus anders behandelen. 

Google houdt van verse content. Bij blogposts zie je daarom regelmatig dat de rankings ervan eerst snel oplopen. Naarmate de post ouder wordt zie je vaak ook de rankings weer omlaag gaan. 

Bij een pagina heb je daar minder last van. Daar zie je juist dat ze tijd nodig hebben om van een lage naar een hogere ranking te klimmen, en dat ze daar langer blijven staan.

Dit is de reden dat je vaak tips voorbij ziet komen over het minimum aantal blogs dat je per dag/week/maand moet produceren om je verkeer te laten oplopen zelfs of te behouden. 

Voor mensen die weinig tijd hebben (en geen leger van schrijvers inhuren) is dit niet wenselijk.

Daarnaast kun je je website’s blog niet op een simpele manier hiĆ«rarchisch indelen. Dit maakt het op de lange termijn met een blog dus moeilijker ranken ten opzichte van pagina’s, die je vrij simpel in silo’s een plekje kunt geven.

Visuele representatie van een ondernemer met weinig tijd

Welke content heeft prioriteit? Blogs of pagina’s?

Om je tijd als website-eigenaar het beste te besteden Ć©n je voordeel te doen met de manier waarop zoekmachines werken, heb ik een tip voor je:

Zorg dat je regelmatig je pagina’s bijschaaft en uitbreidt. 

Pagina’s zijn de hoekstenen van je website, de ‘evergreens’, en zouden daarom de meeste prioriteit moeten hebben.

Hoewel blogs misschien wel sneller een indrukwekkende positie in de zoekresultaten kunnen behalen, scoren pagina’s uiteindelijk het hoogst voor de bovenliggende silo-onderwerpen. Dat is omdat ze een uitgebreide verzameling informatie bieden.

Aangezien het bekend is dat Google de voorkeur geeft aan inhoud die regelmatig wordt bijgewerkt en relevant is voor gebruikers, moeten pagina’s bovendien worden gezien als niet alleen de belangrijkste informatiebron, maar ook als een voortdurend ontwikkelende bron die met de tijd steeds beter wordt. 

Blogs hebben nog wel nut

Maar dat betekent niet dat bloggen nutteloos is. Sommige onderwerpen zijn nou eenmaal tijdgebonden, zoals nieuws uit je branche dat invloed heeft op je bedrijf. Of een evenement waar je betrokken bij bent. Dat soort dingen kunnen prima in een blog. 

Blogs zijn makkelijk deelbaar, dus handig om je aanwezigheid op social media op peil te houden. 

En vanwege het tijdgebonden karakter, geeft het bezoekers van je site ook de indruk dat je nog steeds actief bezig bent. Als de laatste blogs van 2012 zijn, “bestaat dit bedrijf dan nog wel en durf ik ermee in zee te gaan?”

Ook kun je je blogs gebruiken om de content van je pagina’s uit te breiden en actueel te houden. 

Pagina’s voortdurend uitbreiden met behulp van blogs

Wat in de praktijk een handige best practice kan zijn, is om een bestaande pagina uit te breiden met content die de lezer meeneemt langs meerdere van je (nieuwe) blogs. 

Heb je dus wat nieuwe blogs die relevant zijn voor een bepaald thema, kun je de lezer daar naartoe begeleiden in de tekst van je pagina. 

Voordelen van deze aanpak:

  • Je pagina’s worden vaker voorzien van actuele content
  • Je blogs worden meer gelezen
  • Met het schrijven van blogs verbeter je indirect de ranking van je pagina’s
  • De ranking van de blog verbetert omdat een belangrijke pagina er naartoe linkt 
tekst optimaliseren voor seo

2. Schrijven van content

Om de zoekers in Google zo goed mogelijk te bedienen, dient jouw content aan te sluiten bij hun intentie. De intentie die je hebt beredeneerd en bestudeerd op de eerste pagina van Google, kun je daarom inzetten bij de creatie van je eigen content.

Het uitgangspunt: schrijf de tekst 100% voor je gebruiker. Geef alle informatie die nodig is om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van het onderwerp van je zoekwoord. Maar dan ook echt alle informatie. Help de gebruiker verder!

Als richtlijn kun je de paginaā€™s van Google’s Top-10 op jouw hoofdzoekwoord gebruiken als inspiratie om je eigen content zo volledig mogelijk te maken. In ieder geval beter dan die van je concurrentie op de eerste pagina van de SERP.

Om te zorgen dat je pagina je ook wat oplevert, pas je je call-to-action aan op de intentie die achter een bepaalde zoekopdracht schuilt. Het succes van je CTA hangt allemaal af van intentie!

Maak je tijdens het schrijven in eerste instantie nog niet druk om Google. Hoe je je tekst SEO-vriendelijk krijgt, vind je hieronder.

Teksten optimaliseren voor SEO

Een geoptimaliseerde tekst maken is niet zo moeilijk als vaak wordt gedacht. Het belangrijkste is dat er geschreven wordt voor de gebruiker: het moet aansluiten bij de intentie en voorzien in een bepaalde vraag

Als het goed is heb je die les uit de vorige hoofdstukken al ter harte genomen en heb je nu een behulpzame tekst voor je liggen over een bepaald onderwerp.

Wanneer het gaat om zoekmachineoptimalisatie helpen alle kleine beetjes om Google te laten begrijpen waar je content over gaat.

SEO content checklist

Hier vind je 11 tips die je zelf makkelijk kunt toepassen om van een goede tekst een SEO geoptimaliseerd stuk content te maken.

1. Zet je hoofdzoekwoord vooraan in je title tag

Meest voor de hand liggende item in deze checklist, maar ook de meest belangrijke. Gebruik je zoekwoord in de title tag van je pagina. In het bijzonder wil je het zoekwoord vooraan in de meta title tag plaatsen.

2. Neem het hoofdzoekwoord op in de URL

De URL helpt Google te begrijpen waar de pagina over gaat. En een zoekwoordrijke URL kan de organische CTR verbeteren doordat er een verwachting van relevantie geschept wordt bij de zoeker.

3. Zorg dat je minimaal 600 woorden gebruikt

Meer woorden is geen directe garantie voor een hogere positie in Google. Wel is het zo dat er vaker paginaā€™s met veel tekst (1000+ woorden) op de eerste pagina van Google worden getoond, omdat die alle vragen van de zoeker behandelen.

Zorg er dus voor dat je paginaā€™s genoeg tekst bevatten om de vragen van je potentiĆ«le klanten tot in detail te beantwoorden. 

Als richtlijn kun je minstens 600 woorden per pagina aanhouden.

Sla hierin echter niet door. Als er niks meer te melden is, jammer dan. Zolang je voldoet aan het beantwoorden de vraag en de intentie van de zoeker zit je waarschijnlijk goed. Dat is beter dan het zoeken naar opvulling om maar aan je woordenaantal te komen.

4. Gebruik het zoekwoord in je eerste alinea

Google hecht meer waarde aan de eerste 10% van de woorden op je pagina. Daarin moet het onderwerp duidelijk worden. Zorg er dus voor dat je je hoofdzoekwoord in je intro een keer gebruikt.

5. Gebruik je keyword in H1-, H2- en H3-tags

Zorg ervoor dat je het zoekwoord opneemt in H1-, H2- of H3-tags. Bijvoorbeeld: je hebt misschien gemerkt dat ik de term “zoekwoorden onderzoek” in de eerste subkop op deze pagina heb opgenomen. Die tussenkop is verpakt in een H2-tag. En het opnemen van dat zoekwoord in een H2 kan me helpen hoger te ranken op dat zoekwoord.

6. Gebruik geoptimaliseerde afbeeldingen

De afbeeldingen die je gebruikt zeggen veel over de content. Helaas kan Google nog steeds geen afbeeldingen zien zoals een mens dat kan. Dus om ze te helpen je afbeeldingen te begrijpen, optimaliseer je de alt-tags en bestandsnaam.

Wanneer je de afbeelding opslaat, geef het dan een bestandsnaam die kort beschrijft wat die afbeelding is. Laten we als voorbeeld zeggen dat je zojuist een foto hebt gemaakt van een chromen koffieapparaat voor je webshop. Je zou die afbeelding een naam willen geven zoals: koffieapparaat-chroom.png

Wanneer je de afbeelding vervolgens aan je pagina toevoegt, geef je deze een beschrijvende alt-tag mee. Hierin laat je je zoekwoord, een synoniem daarvan, of een LSI-keyword terugkomen.

Zorg dat de afbeelding van een geoptimaliseerd bestandsformaat en bestandsgrootte is, en een resolutie heeft die past bij het gebruik. Je hebt bijvoorbeeld geen 4K-resolutie nodig voor een header die dient als sfeerfoto, maar je wil ook niet dat deze onscherp is. 

De ideale afbeelding:

  • Heeft een beschrijvende bestandsnaam
  • Heeft een beschrijvende alt-tekst
  • Heeft een passende resolutie (zodat deze niet geschaald hoeft te worden door code)
  • Is van een moderne bestandsindeling (bijvoorbeeld JPEG 2000, JPEG XR en WebP)
  • Heeft een zo klein mogelijke bestandsgrootte (om laadtijd te minimaliseren)

7. Gebruik korte URL’s

Houd je URL’s zo kort mogelijk. Uit een analyse uitgevoerd door Backlinko en Ahrefs van bijna 12 miljoen Google-zoekresultaten blijkt dat korte URL’s het beste scoren in Google. 

De belangrijkste conclusie van dat onderzoek: kortere URL’s hebben een correlatie met hogere rankings. De gemiddelde URL op de eerste pagina van Google is 66 tekens lang.

8. Gebruik synoniemen en LSI-trefwoorden

Vroeger was het logisch om je pagina’s te ‘keyword stuffen’. Tegenwoordig (gelukkig) niet meer. Dit is voor jou goed nieuws, want je bent in staat om je zoekwoorden op een meer natuurlijke manier te verwerken.

Kies daarom niet alleen 1 exact zoekwoord uit, maar schrijf je tekst ook met variaties van dat zoekwoord. Google is tegenwoordig in staat deze connectie te zien, ook als je synoniemen gebruikt. Dus in plaats van veel te vaak hetzelfde trefwoord te gebruiken, gebruik je synoniemen en LSI-trefwoorden.

Stel bijvoorbeeld dat je wilt ranken voor “hoe een blog te starten”. Dan wil je dat exacte zoekwoord enkele keren op je pagina noemen, en daarnaast synoniemen gebruiken zoals:

  • Starten van een blog
  • Beginnen met bloggen
  • Hoe maak je een blog aan
  • Blog opzetten met WordPress
  • …etc

Voeg vervolgens enkele LSI-keywords toe. Dat zijn woorden die thematisch bij je hoofdzoekwoord passen, conceptueel gerelateerde termen. Verwerk tekst over een paar relevante LSI-sleutelwoorden in je content om Google te helpen het hoofdonderwerp te bepalen.

9. Gebruik externe links

Zorg ervoor dat je in je artikel naar autoriteitssites linkt. Dit moeten zogenaamde “follow” links zijn. In deze blog over zoekwoordonderzoek link ik bijvoorbeeld naar vertrouwde websites zoals Google.com. Relevante externe links laten Google zien dat content goed wordt onderbouwd en daarom betrouwbaar is.

10. Gebruik interne links

Dit is heel eenvoudig. Wanneer je nieuwe content publiceert, link je naar 2-5 andere pagina’s op je site. Gebruik ankerteksten met zoekwoorden erin voor je interne links. Dit vertelt de zoekmachine dat de pagina waarnaar je linkt, gaat over dat onderwerp (je hoofdzoekwoord voor de gelinkte pagina).

11. Schema-markup

Schema-opmaak helpt zoekmachines om je content beter te begrijpen. Maar het kan ook invloed hebben op hoe je pagina wordt weergegeven in de SERPs. 

Denk bijvoorbeeld aan review-sterren bij een productpagina, of een vanafprijs die je direct bij jouw organische resultaat kunt zien. Daarnaast heb je een grotere kans om het featured snippet te krijgen, die boven alle andere organische vermeldingen staat.

Om die redenen kan schema-markup de doorklikratio verhogen en meer verkeer naar je website halen.

Het hoeft ook niet zo technisch te zijn om te implementeren. Gebruik de Markup Helper van Google om het gemakkelijk zelf te proberen.

WordPress SEO plugins

Als je een WordPress site hebt, kun je een plugin gebruiken zoals Rankmath of Yoast. Deze plugins geven je in essentie een virtuele SEO checklist en checken in de website teksteditor al of je pagina overal aan voldoet. Dat wordt gemarkeerd met een groene, oranje of rode kleur per checklist item.

Staar je echter niet blind op wat deze tools aangeven. Een natuurlijk lopende tekst die je gebruiker verder helpt is veel belangrijker dan alle bolletjes op groen krijgen! Gebruik hierin je gezonde verstand.

3. Adverteren met Google Ads

Als je wilt gaan adverteren via Google Ads zul je zoekwoorden nodig hebben en een landingspagina om verkeer via die zoekwoorden naartoe te sturen. Maar hoe weet je welke zoekwoorden het beste gaan werken?

Je weet het uiteraard nooit totdat je het getest hebt, maar er is een manier om direct een goede poging te wagen.

Weet je nog dat je de groepjes zoekwoorden hebt ingedeeld op intentie, en in het bijzonder de fasen van het See-Think-Do-Care model? Daar kun je bij de opzet van je advertentiecampagnes weer wat aan hebben.

Wanneer je budget vrij beperkt is, werkt het het meest effectief wanneer je zoekwoorden en content uit de Do-fase gebruikt om op te adverteren. 

Deze zoekers zitten in hun klantreis het dichtst bij een aankoop, en zijn dus het makkelijkst te overtuigen direct tot actie over te gaan. 

Dit brengt over het algemeen het snelst resultaat. Helaas denken andere bedrijven er vaak net zo over en is de concurrentie dus heviger, wat de CPC’s weer opdrijft.

Heb je meer budget, dan kun je binnen See-Think-Do-Care achteruit werken: van Do naar Think naar See content en zoekwoorden om op te adverteren.

Snel relevante Google Ads opzetten

  1. Zoekwoorden die je hebt ingedeeld in groepjes kun je als zoekwoorden gebruiken. Copy & paste een groep zoekwoorden van (bijvoorbeeld) je Do-fase in 1 advertentiegroep in Google Ads. Denk erom dat je zoektypen gebruikt die passen bij je budget, anders is het binnen no-time opgegaan aan irrelevante zoektermen.
  2. De pagina die je rondom deze zoekwoordgroep gemaakt hebt, dient als zeer relevante landingspagina die binnen Ads hoogstwaarschijnlijk een hoge kwaliteitsscore krijgt. Hoge kwaliteitsscores leiden over het algemeen tot een lagere CPC, waardoor je meer verkeer voor je geld krijgt.
  3. Op de landingspagina moet je kiezen voor een call-to-action die past bij de zoekintentie! Bijvoorbeeld een informatieve pagina zal weinig directe verkopen opleveren, maar heeft meer kans op succes wanneer je bijvoorbeeld een opt-in als CTA hebt.
  4. In je advertentieteksten laat je het hoofdzoekwoord terugkomen. Speel daarnaast met je advertentiecopy in op de intentie die je hebt beredeneerd achter je zoekwoord en landingspagina. Schrijf 3 varianten van je advertentie, of maak gebruik van Responsive Search Ads.

Ga voor een goede balans en blijf altijd nieuwsgierig

Als je dit proces doorloopt, moet je er ten slotte rekening mee houden dat je niet alleen op zoek bent naar zoekwoorden die gemakkelijk te ranken zijn. Je bent op zoek naar degenen met het hoogste rendement op je investering.

Als je je alleen richt op kortetermijndoelen, zul je nooit ranken voor de meest lucratieve zoekwoorden. Als je je alleen concentreert op doelen op middellange en lange termijn, duurt het jaren om veel verkeer te krijgen.

Het plukken van laaghangend fruit is makkelijk, maar die aan de top van de boom zijn vaak sappiger. Betekent dit dat het niet de moeite waard is om de onderste te plukken? Nee, die moet je nog steeds plukken. Maar je moet ook vooruit plannen en een ladder bouwen voor het fruit dat hoog in de boom hangt.

Het laatste wat ik je wil meegeven: blijf altijd zoeken naar zoekwoorden die relevant zijn voor je website

Zoals alle processen in de marketing, moet zoekwoordonderzoek doorlopend zijn. Doorlopend onderzoek houdt je op de hoogte van markt- en zoekwoordtrends. Als je bovenstaande stappen maar Ć©Ć©n keer voltooit, stagneren je resultaten op een gegeven moment. Daar zit niemand op te wachten!

Heb jij nog tips voor een grondig zoekwoordonderzoek, of heb je er een volledig andere kijk op? Laat het me weten in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *