Semrush review: Tool om zoekwoorden van concurrenten te onderzoeken

Review van de SEO-tool Semrush

Ben je op zoek naar een SEO tool waarmee je zoekwoordenonderzoek kunt doen, zoekwoord rankings kunt bijhouden, backlinks kunt checken, de zoekwoorden en rankings van je concurrenten kunt checken, en een complete SEO audit van je website kunt uitvoeren?

Zo ja, dan wil ik je voorstellen aan een tool die ik al meer dan 4 jaar gebruik en waar veel professionele bloggers en SEO-bureaus op rekenen. De tool waar ik het over heb is Semrush.

Wat is Semrush? – Een hands-on evaluatie

Laten we eens kijken wat Semrush zo’n fijne SEO tool maakt en een favoriet van marketeers wereldwijd.

Semrush maakt het heel gemakkelijk om te vinden voor welk zoekwoord jouw site (of een andere site) in de rankings staat. Kortom, het maakt je zoekwoorden onderzoek een stuk makkelijker.

Zodra je klaar bent met je onderzoek, kun je jouw trefwoorden toevoegen en hun posities in alle grote zoekmachines bijhouden op basis van geografische locatie.

Ik benadruk de geolocatie functie omdat het belangrijk is voor degenen die zich richten op specifieke landen zoals Nederland, Duitsland, België of de VS. Als je een website hebt voor een wereldwijd publiek, kun je deze functie ook gebruiken om te zien hoe de site scoort in de zoekmachines van specifieke landen.

Het is een essentiële zoekmachinemarketing tool waarvan ik geloof dat elke serieuze online marketeer deze zou moeten hebben in hun SEO-toolkit.

Op het moment van schrijven, heeft Semrush een database van:

  • meer dan 810.000.000 domeinen en
  • meer dan 20.000.000.000 zoekwoorden.

Semrush stelt je dus in staat om alle keywords te vinden waarvoor een bestaande webpagina op het internet een ranking heeft. Je kunt ook aanvullende statistische details vinden met betrekking tot specifieke zoekwoorden en gerelateerde zoekwoorden waar je voor kunt ranken.

Klinkt dit nog een beetje verwarrend?

Alles wat ik hoef te doen is de domeinnaam bovenaan toe te voegen, en ik krijg direct informatie te zien. Hier is een screenshot van de rankings van een willekeurige site, als voorbeeld koos ik Nike:

Je kunt het gebruiken voor elke site. Ik moedig je dan ook maar wat graag aan om dit te proberen met de websites van al je concurrenten.

Wat betekenen de velden op deze rapport pagina? Een korte uitleg:

  • Keyword: Het trefwoord voor die specifieke gerankte pagina.
  • Pos: De positie van het zoekwoord in de gespecificeerde zoekmachine. In dit voorbeeld, heb ik Google’s VS database geselecteerd (standaard), maar je kunt het ook veranderen naar Google.nl of andere locaties en zoekmachines. 
  • Volume: Aantal exact match zoekopdrachten voor dat trefwoord in de lokale zoekopdracht. In dit voorbeeld heb ik opnieuw Google’s VS database gebruikt.
  • CPC: Gemiddelde kosten per klik voor het zoekwoord.
  • Traffic%: Schatting van het percentage van al het organisch verkeer van de website dat via dit zoekwoord op deze pagina binnenkomt.
  • URL: De URL van de pagina waarnaar dat keyword verkeer drijft.
  • Com.: Dit toont de concurrentie van adverteerders voor dat trefwoord. Een lager nummer betekent weinig concurrentie en een hoger nummer betekent meer concurrentie voor die term. (Hoe kan een zoekmachine marketing tool compleet zijn zonder een concurrentie check?)
  • Results: Aantal zoekmachine resultaten. (Een lager getal is hier beter)
  • Trend: Dit is een kolom die ik erg interessant vind. Om winstgevende trefwoorden te vinden, moet je ervoor zorgen dat de verkeerstrend voor dat trefwoord niet stervende is. Deze kolom geeft de zoektrend voor dat zoekwoord over de laatste 12 maanden.

De meest waardevolle informatie uit Semrush

Voor mij is de meest interessante functie in Semrush de mogelijkheid om de belangrijkste keywords te vinden die verkeer naar elk domein drijven. Voor een serieuze marketeer of bedrijf, is het kennen van de top zoekwoorden van je concurrent de heilige graal.

Semrush functies: walkthrough

Zoals ik al eerder zei, Semrush zit vol met functies. Om het navigeren makkelijker te maken, heb ik de belangrijkste functies op een rijtje gezet.

Keyword Magic Tool

Afgezien van het concurrentiegebaseerde keyword onderzoek, de manier die ik hierboven heb beschreven, kun je altijd gebruik maken van de conventionele manier van onderzoek naar nieuwe zoekwoorden met behulp van de Semrush Keyword Magic Tool.

Je krijgt snel statistieken te zien zoals zoekvolume, keyword difficulty (moeilijkheidsgraad), concurrentie, SERP kenmerken en CPC gegevens. Probeer ook de ‘related’ functie van Keyword Magic Tool, die je helpt zoekwoorden te ontdekken die je anders misschien gemist zou hebben.

Zodra je de trefwoorden hebt geselecteerd waar je mee wilt werken, kunt je deze verplaatsen naar de Keyword Analyzer tool. De automatische groepering en seed keyword trefwoord functie helpt bij het groeperen van de clusters van zoekwoorden die je hebt gekozen in fase 1.

Site Audit

Dit is een andere populaire functie van Semrush die handig is voor je eigen sites. Of als je namens een bureau werkt, kun je een rapport uitdraaien voor je klanten. Voor het verbeteren van de technische SEO van je website, kan een enkele site audit mogelijk een overvloed aan SEO aanpassingen onthullen die je kunt maken op de website om de rankings te verbeteren. 

Als bureau zijnde geeft dit je continu de kans om verbeteringen en optimalisaties voor te stellen aan je klant.

Semrush biedt de optie om een SEO site audit voor desktop of voor mobiel apart uit te voeren. Elk rapport kan worden geëxporteerd in pdf of Excel formaat zodat iedere SEO-fanaat er actie op kan ondernemen.

Rankings tracken via mobiele app

Semrush heeft ook een mobiele app waarmee je jouw huidige keyword rankings kunt bekijken vanaf je telefoon. Dit is een functie die ik nog niet heb gevonden in een andere SEO suite. De app is beschikbaar voor Android en iOS.

Waarom zou je Semrush meteen moeten gaan gebruiken?

Als marketeers en communicatieprofessionals werken we elke dag om berichten te schrijven in de hoop de hoeveelheid verkeer te verhogen die op onze website komt. Maar we richten ons vaak niet genoeg op hoe we dat verkeer genereren. Als je Analytics bekijkt, zul je je realiseren dat slechts een paar van je pagina’s of blogposts bijdragen aan al het verkeer naar je website.

Maar als je de Semrush SEO tool gebruikt, kun je erachter komen welke zoekwoorden je concurrent gebruikt en waarmee ze verkeer naar hun website leiden. Dan kun je zelf kwalitatieve inhoud schrijven rondom die zoekwoorden. Dit zal je helpen om een betere positie te krijgen voor bepaalde trefwoorden in jouw niche.

Ze werken immers al voor je concurrent, waarom dan ook niet voor jou?

Als je het wilt uitproberen om te zien hoe goed het voor jouw website kan werken, bieden ze een gratis trial van 7 dagen.

Semrush prijzen: Welk abonnement past het beste bij jou?

Semrush biedt meerdere maandelijkse abonnementen voor verschillende typen gebruikers:

  • Pro plan
  • Guru plan
  • Business plan

Opmerking: Je kunt op elk moment een plan upgraden of downgraden.

Semrush Pro werkt het beste als je een individu bent omdat je voor de minste kosten zeer volledige rapportages en analysemogelijkheden krijgt. Dingen als een geautomatiseerd white-label rapport heb je simpelweg niet nodig als je het niet voor klanten inzet. 

Voor bureaus biedt het Guru plan alle toeters en bellen zoals meer projecten, Data Studio integratie en historische data. Het Business abonnement voegt daaraan ook nog de analyse van Shopping ads toe, biedt je de meeste ruimte om meer projecten toe te voegen en om grote hoeveelheden data op te halen (ook geautomatiseerd en middels een API).

Je kunt uiteraard altijd beginnen met de gratis proefversie en later bepalen of het iets voor je is. Zodra je gewend bent aan de verschillende functies, kun je upgraden naar het PRO-account om een volledige, gedetailleerde analyse van elke website (zoals je eigen en die van je concurrent) te krijgen.


Ik hoop dat deze Semrush review je heeft geholpen om de voordelen van deze geweldige zoekmachine marketing tool te begrijpen. Onthoud altijd, Semrush (of iedere andere SEM tool) is nuttig voor onderzoek en analyse, maar aan het eind van de rit is het je eigen slimme kwaliteitswerk dat je uiteindelijk aan de top kan brengen.

Heb je Semrush eerder gebruikt? Hoe is jouw ervaring met het gebruik ervan om de zoekmachinevriendelijkheid van je website op te krikken? Laat het weten in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *