Ga naar de inhoud

Hoe je unieke dienst + plaatsnaam pagina’s automatisch kunt genereren

plaatsnaam pagina's automatiseren unieke content

Als je weleens hebt gezocht naar een product of dienst in combinatie met een plaatsnaam, dan kom je ze ongetwijfeld ook regelmatig tegen: SEO-pagina’s die duidelijk geschreven zijn op een combinatie van een dienst en plaatsnaam. In veel gevallen zijn ze er echt helemaal op geoptimaliseerd.

Eerst denk je “Bingo, precies wat ik zoek en het zit ook nog in de buurt”, maar wanneer je doorklikt kom je voor een onaangename verrassing te staan.

In vrijwel al die gevallen zit het bedrijf niet in de plaats waar die pagina voor geschreven is. Of heeft het überhaupt geen binding met de locatie uit de zoekopdracht. Het zijn landingspagina’s die puur en alleen maar gemaakt zijn om jou als klant binnen te kunnen halen via die zoekterm.

Razend vervelend als je iets zoekt. En vanuit het oogpunt van de website-eigenaar: het voegt niet zoveel toe aan de gebruikservaring van je site.

Toch kan het een effectief middel voor je SEO zijn.

Graag leg ik je uit wat je niet en wat je juist wel moet doen om plaatsnaam landingspagina’s op de best mogelijke manier in te zetten, en ze in Google geïndexeerd te krijgen.

Ook behandel ik een manier waarbij je maar 1x werk hebt van het schrijven van een goede tekst, en vervolgens honderden pagina’s met unieke content kunt genereren met een druk op de knop.

Waarom zijn plaatsnaam pagina’s zo interessant?

Voor een zoeker is het dus niet altijd even prettig om op zo’n pagina te stuiten. Waarom zetten veel websites hier dan toch op in?

De zoekwoorden hebben weinig concurrentie

De zoektermen waar het om gaat zijn eigenlijk nooit hoog qua concurrentie. Dat is te wijten aan lage zoekvolumes, en daarnaast vaak ook niet al te sterke concurrentie. Op zich logisch, bedrijven die vooral lokaal opereren zitten niet zo bovenop hun SEO.

Ze passen goed in een long-tail strategie

Long-tail keywords zijn zoekwoorden die vaak uit meer dan één woord bestaan en/of ontzettend specifiek zijn. Door hun lage zoekvolume en concurrentie kun je relatief makkelijk scoren op deze zoekwoorden. Er zullen meer mensen zoeken op ‘marketing’ dan op ‘online marketing assen’.

Hoe ziet Google dit verschijnsel?

Google noemt dit soort pagina’s ‘doorway pages’. Een doorway page is een webpagina of website die echt puur en alleen is opgezet om gevonden te worden op die ene zoekterm, maar verder niks toevoegt.

Google houdt expliciet niet van doorway pages en wil er het liefst van af. Officieel zijn ze daarom in strijd met Google’s richtlijnen voor webmasters. Al een hele tijd terug, in 2015, kondigden ze dan ook aan dat ze maatregelen zouden treffen om het aantal doorway pages in de zoekresultaten te verminderen en zijn de richtlijnen aangescherpt.

Merken we iets van die maatregelen?

Nee. Integendeel, deze tactiek werkt op het moment van schrijven nog prima! Maar wat doet Google dan wel?

Het kan zijn dat je website toevallig onder ogen komt bij Google. Alhoewel, het zal vast niet echt zo toevallig zijn.

Heb je overmatig veel van dit soort doorway pagina’s die geen waarde toevoegen, kan het zijn dat je een manual action aan je broek krijgt op basis van ’thin content’. Maar deze acties zijn handmatig, en dus heb je een grote kans om buiten schot te blijven.

Je kunt zien of je getroffen bent door een handmatige actie door in je Search Console te kijken.

handmatige actie google search console
Het menu ‘Handmatige acties’ / ‘Manual actions’ in Search Console

Wees niet nonchalant wanneer het gaat om unieke content

Handmatige acties van Google zullen ongetwijfeld het meest voorkomen bij de bedrijven die een luie aanpak hebben met betrekking tot het maken van dienst + plaatsnaam landingspagina’s.

Daarmee bedoel ik dat er eigenlijk maar 1 pagina geschreven wordt, die ze telkens hergebruiken. Daarbij wijzigt alleen de plaatsnaam iedere keer. Zo weet je op voorhand al vrij zeker dat er geen waarde wordt toegevoegd voor de bezoeker.

Bovendien heb je de kans dat deze pagina’s niet eens geïndexeerd worden, doordat er al een bijna identieke versie in de Google index staat (duplicate content).

seo checklist voor plaatsnaam pagina's

Hoe maak je plaatsnaam pagina’s op de goede manier?

Naar mijn mening verklein je de kans op een handmatige actie enorm als je jouw plaatsnaam pagina’s zo uniek mogelijk maakt. Dus niet alleen kopiëren en de plaatsnaam veranderen. Daarnaast moet je content echt betrekking hebben op de plaats/regio.

Hier is een lijstje waarmee je makkelijk plaatsnaam landingspagina’s kunt maken die wél ranken en weinig risico met zich meebrengen.

Kies zoekwoorden die zich ervoor lenen

Het is belangrijk om eerst te kijken of je wat bredere relevante zoekwoorden vindt waar voldoende zoekvolume op zit. Daarmee kun je starten en daarna kijken of je zoekwoorden met plaatsnaam kunt toepassen.

Kijk of er zoekvolume zit op ‘[jouw bedrijfsactiviteit] [plaatsnamen]’. Mocht dat het geval zijn, rol een stuk of 20 landingspagina’s uit voor deze zoektermen en optimaliseer deze zodat je hierop online vindbaar wordt.

Deze stop je vervolgens in een contentstructuur.

Voorbeeld voor een online marketingbedrijf dat de provincie Drenthe als servicegebied heeft, kan zijn:

  • Online marketing
    • Online marketing Drenthe
      • Online marketing Assen
      • Online marketing Meppel
      • Online marketing Emmen
      • Online marketing Hoogeveen

Op deze manier kun je gevonden worden door mensen binnen jouw servicegebied die naar je dienst op zoek zijn. Maar dat is niet het enige! Dieper liggende content maakt ook de hoofdpagina van de ‘silo’ sterker.

Het is belangrijk om interne linkbuilding op je website toe te passen. Met behulp van een sterke interne linkstructuur, maak je het voor zoekmachines makkelijker om je website te crawlen. Zorg ervoor dat bestaande relevante pagina’s naar de nieuwe plaatspagina’s linken. Interne links geven op die manier waarde door aan de nieuwe pagina.

Bijvangst van een goede contentstructuur: met deze aanpak kun je de pagina over je hoofd-dienst versterken. Hoe je dat doet? De pagina’s voor de steden moeten allemaal linken naar de pagina van de provincies. Pagina’s van provincies linken naar de hoofdpagina van de dienst.

Hiermee wordt de dienstpagina een pagina met een sterke autoriteit binnen je website. Dit vergroot de kans dat je met je dienstpagina goed zult ranken.

silo structuur in SEO
Het idee achter silo’s in SEO. Bron: Bruceclay.com

Verder is het ook slim om vanaf de plaatspagina’s door te linken naar andere relevante locatie-specifieke content op je website. Wanneer je bijvoorbeeld een dienst en afgeronde projecten beschrijft, kun je een link toevoegen naar een bestaande pagina die ingaat op het project in de betreffende locatie. Ook als je content op je blog hebt staan die gaat over deze locatie, is het goed hiernaar te linken.

Extern linken naar goede websites die aansluiten op je dienst en de locatie die je target, voorziet je bezoeker van waardevolle en informatieve bronnen. Tevens creëer je een connectie met de locatie waar je organisch gevonden wilt worden.

Zorg voor een passende navigatie

Vergeet niet de plaatspagina’s in je websitenavigatie toe te voegen. Plaatspagina’s moeten op een normale manier vindbaar zijn voor de gebruiker. Wanneer landingspagina’s niet zijn opgenomen in de navigatie, kunnen ze door zoekmachines als ‘doorway pages’ worden beschouwd.

Wanneer je je op meerdere plaatsen richt kun je bijvoorbeeld hoofdmenu-item toevoegen met ‘Servicegebied’. De footer is een andere logische plek om deze pagina’s op te nemen.

Zorg ervoor dat je content uniek is

Bij het schrijven van unieke content ligt voor veel bedrijven de grootste uitdaging. De content op de pagina moet interessant, informatief en relevant zijn. Daarnaast moet het ook zinnig zijn, ergens op slaan en zorgen voor conversies bij de bezoekers.

Bij grotere bedrijven die een grote regio bedienen of zelfs landelijke dekking hebben, kan je toch haast niet voor elke plaats een pagina maken? En helemaal niet als je meerdere diensten of producten biedt en in veel plaatsen actief bent.

Tijdgebrek? Focus op Meta Titles en je intro’s

Uit mijn eigen ervaring heb ik vernomen dat een unieke meta title en een écht uniek geschreven intro van slechts 100-150 woorden al voldoende kan zijn om duplicates in veel gevallen te voorkomen.

In deze intro ga je in op iets wat op deze plaats betrekking heeft, zoals bijvoorbeeld het TT Circuit hoort bij Assen, of FC Emmen bij Emmen.

Met alleen een unieke intro en verder zeer gelijke content, heb ik in het verleden zo’n 300 pagina’s in Google weten te indexeren.

Maar het zelf uniek maken van honderden intro’s en titles, dat kost je alsnog veel tijd en dus geld.

Er is nog een handiger manier!

plaatsnaam pagina s gasselterboerveenschemond
Wel een unieke plaatsnaam, maar iets te specifiek

Unieke plaatsnaampagina’s hoeven niet duur te zijn!

Omdat slechts een paar woorden veranderen niet afdoende is om plaatspagina’s zo goed mogelijk in te zetten, wordt het wel erg veel werk om dit uit te rollen.

Er zijn bedrijven die er voor kiezen om een schrijver in te huren om deze pagina’s allemaal stuk voor stuk te schrijven. Dat loopt al gauw in de papieren en duurt alsnog een eeuwigheid.

Tenzij… je gebruikmaakt van een ontzettend handig concept genaamd spintax.

Wat is spintax?

Spintax (spinning syntax) is een tekst met daarin meerdere variaties en synoniemen. Het is dus een meervoudige tekst in één tekst.

Spintax schrijf je door stukken tekst binnen accolades (curly brackets) te zetten. De openingsbracket { geeft het begin van varianten aan, de sluitings bracket } het einde. Verschillende synoniemen en varianten worden gescheiden door middel van het pipe-teken | . Dus {woord|synoniem 1|synoniem 2}.

Voorbeeld van spintax

Een voorbeeld van een stukje spintax kan er zo uitzien:

{Hoi|Hallo|Hey|Hey daar}! {Ik ben|Mijn naam is|Ik heet} Dominic{| van Bergen} en {dit is|je leest nu} mijn{| persoonlijke} {blog|weblog|website|site}.

In dit bovenstaande voorbeeld staan al meer dan 250 variaties van verschillende teksten.

De tekst die je hebt geschreven plak je vervolgens in een tool die de spintax decodeert, oftewel die vanuit spintax een variant van je tekst kan genereren. Een gratis Nederlandse tool waar dat kan is de Spintax Tool van Websitescanner. Een Engelse gratis tool is de Spintax Tester van LinkCollider.

Zo kun je bijvoorbeeld deze zinnen genereren:

Hey daar! Ik ben Dominic en je leest nu mijn persoonlijke weblog.
Hey! Ik heet Dominic van Bergen en dit is mijn persoonlijke site.
Hallo! Mijn naam is Dominic van Bergen en je leest nu mijn persoonlijke website.
Hoi! Ik ben Dominic en dit is mijn site.
Hoi! Ik ben Dominic en dit is mijn persoonlijke blog.

Je kunt telkens synoniemen toevoegen van losse woorden om een uniek stuk tekst te krijgen. Maar ook het uitwisselen van hele zinnen of paragrafen is mogelijk. Binnen een gespinde paragraaf kun je dan weer zinsdelen omdraaien én losse woorden van synoniemen voorzien (zogenaamde “nested spintax”).

Je snapt natuurlijk dat je dan ontzettend veel unieke teksten kunt maken met 1 goede spintax.

Door de spintax opnieuw te decoderen verschijnt er iedere keer een heel andere tekst. Zo hoef je niet tientallen keren hetzelfde verhaal anders op te schrijven maar kun je gewoon andere teksten genereren met een druk op de knop.

spintax gebruiken voor plaatsnaam landingspagina's

Hoe gebruik je spintax voor je eigen landingspagina’s?

Spintax wordt voornamelijk gebruikt voor linkbuilding, om makkelijker content te kunnen leveren aan andere sites. Maar je kan het natuurlijk ook inzetten voor je eigen websiteteksten!

Stappenplan:

  1. Schrijf je eigen spintax. Gewoon in een tekstverwerker of zo.
  2. Copy paste je spintax in een tool om het te decoderen.
  3. Druk op de knop om een unieke variant te krijgen.
  4. Copy paste de unieke tekst in je CMS.
  5. Publiceer je unieke pagina.

En wil je nóg een unieke pagina, om bijv. een ander zoekwoord te gebruiken, dan druk je op de knop en vervang je het ene zoekwoord door het andere. Weer copy pasten en publiceren!

Vooral pagina’s die in essentie veel op elkaar lijken lenen zich hier goed voor. Zoals pagina’s voor:

  • Product + merk ➞ jeans gstar
  • Dienst + merk ➞ onderhoud volkswagen
  • Handelen in + aandeel ➞ handelen in tsla
  • Vakantiehuis + plaatsnaam ➞ vakantiehuis kreta
  • Dienst + plaatsnaam ➞ online marketing assen
  • Je kunt zelf vast nog genoeg andere toepassingen bedenken

WordPress gebruiker? Er is (natuurlijk) een plugin!

Als je website draait op WordPress dan is er een betaalde plugin die je de repetitieve publicatie uit handen neemt: Page Generator Pro van WP Zinc.

Hierin maak je een lijstje aan van zoekwoorden waar de plugin allemaal een pagina voor moet aanmaken.

Daarna bouw je een template-pagina op de manier waarop je gewend bent, zoals in de Gutenberg editor of andere page builder.

Op de plek waar het zoekwoord (uit dat lijstje) moet komen, zet je een shortcode neer die de plugin voor je heeft aangemaakt.

In plaats van normale getypte tekst, gebruik je de spintax die je gemaakt hebt.

De betaalde versie kan spintax decoderen en de unieke teksten willekeurig toepassen.

De gratis versie biedt geen ondersteuning voor spintax. Met die versie kun je effectief dus alleen het ene zoekwoord wisselen voor het andere. Waardoor het resultaat zal zijn dat alleen 1 keyword veranderd wordt, verder niks. Niet wat je wil dus.

Zodra je de zoekwoordlijst en je template pagina af hebt, kun je de plugin aan het werk zetten. Hij gaat ieder zoekwoord uit jouw lijst bij langs om voor elk van de zoekwoorden een pagina aan te maken. De spintax wordt omgezet naar 1 unieke tekstvariant per pagina.

Stel dat je een zoekwoordenlijst van 100 woorden hebt opgegeven, zal de plugin 100 pagina’s voor je maken. De nieuwe pagina’s zijn gebaseerd op jouw template en alle tekst is uniek vanwege je zelfgemaakte spintax.

Wil je nóg uniekere tekst? Of heb je het gevoel dat je pagina’s te veel op elkaar lijken? Maak dan gewoon je spintax uitgebreider door bijv. herschreven varianten toe te voegen op hele alinea’s en hoofdstukken.

Kan het schrijven van spintax ook automatisch?

Het maken van een goede spintax voor unieke teksten van zo’n 600 woorden kost best wel wat tijd. Niet zoveel als het handmatig schrijven van talloze unieke pagina’s keer op keer, maar je bent al gauw een dag bezig. Een vraag die vast al in je op is gekomen is of het maken van die spintax niet wat makkelijker kan.

Nu moet je voor ieder woord en elk zinsdeel zelf iets verzinnen om het met elke variant grammaticaal goed uit te laten komen. En als je alinea’s spint moet je ook nog zorgen dat het een logisch verhaal blijft.

Dat moet toch vanzelf kunnen, zou je denken.

Het vervelende is dat er voor het Nederlands niet zoiets beschikbaar is. Handige developers, luisteren jullie mee? Ja, ik baal er ook van. Enkele jaren geleden bestond de tool ArtikelTornado, alleen alles rondom die tool lijkt al tijden uitgestorven en de reviews waren ook niet om over naar huis te schrijven.

Weet je een tool die wél Nederlands op volautomatische piloot ondersteunt en ook grammaticaal goed is, laat het alsjeblieft weten!

Maar richt je je op een internationale markt en zijn je teksten daarom in het Engels? Dan heb je geluk, want voor het Engels zijn er wel tools beschikbaar die een normale tekst kunnen voorzien van synoniemen en variaties in spintax-format! Ik zal (naar mijn mening) de beste ervan kort uitlichten.

Maak van Engelse tekst een spintax met Spin Rewriter

Spin Rewriter is een browser-based tool die je kunt gebruiken om artikelen automatisch te spinnen. Oftewel, omzetten naar spintax en daar een variant van teruggeven. Het gebruikt algoritmen om de artikelen volledig te herzien tot een unieke versie.

Spin Rewriter herschrijft inhoud op alinea-, woord- en zinsniveau. Het draait ook zinnen om en zorgt ervoor dat alleen passende synoniemen worden gebruikt.

Niet alles is in 1x goed leesbaar en van topkwaliteit. Maar dit is al vele malen sneller dan alle synoniemen zelf bedenken en toevoegen.

Deze tool biedt je ook de mogelijkheid om tot 1000 van je gegenereerde teksten tegelijk te exporteren. Elk in een eigen txt-bestand in een ZIP, of alles in 1 txt-bestand.

Ook bieden ze integratie met hun eigen WordPress plugin. Die kan automatisch nieuwe artikelen zoeken, spinnen en publiceren. Automatisch je bestaande content spinnen en opnieuw publiceren. Of met een druk op de knop een nieuwe variant van een bestaande pagina maken. Best wel wat leuke functies ook daar dus.

Er is vast nog wel iets dat ik vergeten ben over Spin Rewriter. Het is een zeer populaire tool en je zult ongetwijfeld veel lof vinden als je reviews gaat opzoeken.

Ze bieden 5 dagen gratis trial en 30 dagen geld-terug garantie

Wanneer je je aanmeldt voor de proefperiode van 5 dagen, wordt helaas wel gevraagd om betalingsgegevens in te voeren. Maar als je niet tevreden bent met het product, annuleer je het gewoon vóórdat de vijf dagen van de trial verstreken zijn en worden er geen kosten in rekening gebracht. En al ben je wel te laat met annuleren, kun je gebruikmaken van hun 30 dagen geld terug regeling.

Dus heb je Engelse content, of ben je van plan dat te gaan maken, neem dan eens een kijkje bij deze text spinning tool!

Nu aan de slag, maar wel op de goede manier!

Wees geen lui bedrijf en pak het maken van plaatsnaampagina’s goed aan!

Als je een landelijke dekking hebt, kun je er zeker baat bij hebben om voor iedere provincie en grotere plaats een pagina te maken. Of voor elke plek waar je een vestiging hebt.

Het is overigens nutteloos om buiten je servicegebied nog aan de slag te gaan met dit soort pagina’s. Dan zou je dat alleen doen om de autoriteit van de pagina over je hoofd-dienst verder te versterken. Ik zou het je niet aanraden, want het is vervelend voor bezoekers die erop landen en dan teleurgesteld worden. Dat doet je reputatie ook geen goed.

Het mooie is: met het gebruik van spintax kun je het als marketeer helemaal zelf doen! Ja, het kost je misschien een dag of anderhalf om een goede spintax te maken, maar het scheelt je alsnog enorm veel tijd en geld ten opzichte van het inhuren van schrijvers. Met een druk op de knop heb je dan binnen no-time 10, 50 of 100en pagina’s met unieke content.

Heel veel {plezier|geluk|succes} met je automatisch gegenereerde landingspagina’s!

4 reacties op “Hoe je unieke dienst + plaatsnaam pagina’s automatisch kunt genereren”

  1. Super interessant Dominic!

    In welke niche had je dit soort unieke plaatsnaam artikelen geranked? En is dat dan niet een gouden manier om heel snel veel geld te verdienen? Ik heb echt dollartekens in mijn ogen, haha.

    En denk je dat het meerwaarde zou bieden als je dit soort intro’s met Jasper zou maken, in plaats van met een spinner?

    1. Hey Max, thanks en leuk dat je een bericht achterlaat!

      De niche waar het om ging (de betreffende site bestaat niet meer in die vorm) was laadpalen. Je zou het kunnen zien als makkelijk geld verdienen, dollartekens zijn gerechtvaardigd. Maar wat mij aansprak was de snelheid waarmee je de content eruit kon gooien.

      Met een tool als Jasper kun je inderdaad heel goed je intro’s schrijven, dat scheelt ook weer tijd. Vooral als je weinig inspiratie hebt.

      Jasper kan natuurlijk ook de rest van de tekst(en) schrijven. Die content kun je dan weer inzetten om de Spintax continu uitgebreider te maken, wat meer variatie oplevert.

  2. Leuk artikel!

    Ik heb al veel klanten geholpen met de plaatsnaam pagina’s op deze manier.

    Artikeltornado is niet uitgestorven, is in mijn prive bezit 😉
    We zijn druk bezig met een integratie van OpenAI, dat beloofd een succes te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *