Meteen naar de inhoud

De 7 beste keyword research tools voor SEO in 2022

  • SEO
Tools voor het doen van SEO zoekwoordonderzoek

Zoekwoorden zijn de meest kritische en belangrijke onderdelen van SEO. De basis van SEO is je zoekwoordonderzoek.

Daarna komen andere onderdelen pas in beeld zoals on-page optimalisatie, het schrijven van SEO-vriendelijke teksten, goede UX, inhoud die aansluit bij de gebruikersintentie en een paar andere ranking factoren. 

Zodra je dit allemaal voor elkaar hebt, kun je organisch verkeer gaan verwachten van zoekmachines zoals Google en Bing.

Bedrijven investeren duizenden Euro’s in zoekwoordonderzoek om dergelijke gerichte inhoud te kunnen gaan maken.

De zoekwoorden die je kiest om je digitale marketinginspanningen op te focussen zijn van cruciaal belang voor het succes van de organische rankings van je website.

Het kiezen van de juiste zoekwoorden is niet altijd gemakkelijk of intuïtief en je hebt veel gegevens nodig om te weten of een bepaald zoekwoord voor jou zal werken.

Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar die je kunnen helpen uit te vinden welke zoektermen het beste werken voor je algehele online strategie. Er zijn over het algemeen twee soorten keyword research tools:

  • Basis keyword onderzoek: Gebruik een ‘seed’ zoekwoord om gelijkende winstgevende zoekwoorden te vinden
  • Concurrent gebaseerd keyword onderzoek: Vind bewezen zoekwoorden die andere websites helpen om verkeer te genereren.

Persoonlijk vind ik het concurrentiegebaseerd onderzoek effectiever, omdat het doel van je onderzoek is om winstgevende keywords te vinden. Wat kan er winstgevender zijn dan iets dat al werkt voor iemand anders?

Alles wat je daarna hoeft te doen is een pagina te maken gericht op dat winstgevende zoekwoord, om de vruchten te plukken van je eigen keyword research.

De meeste van deze keyword research tools zijn betaald en enkele zijn gratis te gebruiken. Gelukkig is er vaak een gratis trial beschikbaar om uit te vinden of de tool wat voor jou is.

1. SE Ranking (14 dagen gratis trial)

De zoekwoord onderzoek tool SE Ranking

SE Ranking is zonder twijfel een van de betere SEO tools op de markt. Voorheen was het vooral een rank tracker, maar de laatste tijd is het aantal functies flink uitgebreid. Dat komt de tool absoluut ten goede!

Een ander voordeel is dat SE Ranking in het Nederlands beschikbaar is, voor diegenen die dat handiger vinden.

Naast het bijhouden van je rankings kun je nu audits uitvoeren, de kwaliteit van backlinks controleren en zelfs een kijkje nemen in de SEO inspanningen van concurrenten.

Daarnaast kun je op basis van seed keywords nieuwe ideeën vinden om je eigen content op te optimaliseren. Heb je weer wat interessante keywords gevonden, kun je die weer ingeven als nieuw seed-keyword om nóg meer inspiratie te krijgen.

Beide manieren van keyword onderzoek kun je dus binnen deze tool uitvoeren: op basis van concurrenten en via seed keywords.

Concurrentiegebaseerd keyword research met SE Ranking

Voer een URL of domeinnaam in en je krijgt direct toegang tot informatie over de betaalde promoties én organische strategie van je concurrent.

Hier kun je van al je concurrenten zien:

  • De geschatte hoeveelheid bezoekers
  • Welke zoekwoorden verkeer naar de website leiden + stats van deze keywords
  • Kosten voor hun betaalde campagnes

Je kunt ook de backlinkprofielen van concurrenten evalueren. Dit omvat het aantal backlinks dat ze hebben en de kwaliteit ervan. Dit geeft je inspiratie waar je zelf ook nieuwe backlinks zou kunnen verkrijgen.

De functie voor onderzoek naar concurrenten is ongelooflijk geavanceerd en stelt je ook in staat de meest winstgevende advertenties en betaalde zoekwoorden van je concurrent te volgen.

SE Ranking concurrentie onderzoek

Vergeleken met de gevestigde namen biedt SE Ranking vergelijkbare tooling, maar tegen een fractie van de prijs. De tool wordt geleverd tegen flexibele prijzen, waardoor het aantrekkelijk is voor zowel de eenpitter als een volledig bemand internetbureau. Je kunt op hun pricing-pagina jouw prijs berekenen op basis van de dingen die je nodig hebt.

Vanaf €13,90 per maand maak je al gebruik van SE Ranking. Voor die prijs kun je bijvoorbeeld al 100x per dag een concurrerend domein opvragen om hun keywords te zien. Dat is voor velen al voldoende om op regelmatige basis keyword research te doen.

Daarnaast is de gratis proefperiode vrij lang. Je kan 2 weken volledig gratis gebruikmaken van SE Ranking in de trialperiode, en ze vereisen geen betaalgegevens vooraf. Tijd genoeg dus om te kijken of je er wat aan hebt!

2. KWFinder (10 dagen gratis trial)

Startscherm van de SEO tool KWFinder

KWFinder is een goede optie als je op zoek bent naar een tool die volledig is gewijd aan alleen Keyword Research.

KWFinder is onderdeel van de Mangools SEO Suite, die meerdere losse tools omvat die allemaal op SEO gericht zijn. Hun andere tools doen weer andere specifieke dingen. Ze zijn relatief nieuw op de markt, maar zijn een van de snelst groeiende SEO tool bedrijven.

KWFinder helpt je om keywords te vinden die jou helpen om zeer gericht verkeer te krijgen. Met behulp van de vraag-gebaseerde zoekwoord onderzoek optie kun je snel long-tail zoekwoorden vinden die gerelateerd zijn aan het oplossen van problemen. Dat soort content scoort altijd goed in Google.

Voor alle keywords krijg je de volgende data te zien in KWFinder:

  • Ranking van je concurrent
  • Gemiddeld zoekvolume van het zoekwoord
  • Geschatte hoeveelheid verkeer die je concurrent krijgt door dat zoekwoord
  • CPC en concurrentie voor adverteren, een indicator van wat een zoekwoord je concurrenten potentieel oplevert
  • Zoekwoord moeilijkheid score (keyword difficulty)

Nieuwe functie: Kijk waar concurrenten voor ranken

Onderzoek naar zoekwoorden van concurrenten is een van de beste manieren om je organische vindbaarheid een boost te geven. Door je te verdiepen in welke zoekwoorden je concurrent gebruikt, kun je erachter komen welke zoekwoorden veel verkeer naar hun websites leiden.

Vervolgens kun je zelf geoptimaliseerde, kwalitatieve content neerzetten rondom die onderwerpen. Content die meer volledige informatie biedt, of de bezoeker beter bedient dan de content van je concurrent. Dit zal je helpen om een betere positie te krijgen op zoekwoorden die al goed werken voor een ander bedrijf.

KWFinder heeft functionaliteit om te zien wat je concurrenten doen in Google. Voer gewoon hun domein of een specifieke pagina URL in en KWFinder laat je de beste zoekwoorden zien waarvoor ze ranken.

Bekijk SERP concurrenten per zoekwoord

Als je een zoekwoord selecteert in de linker kolom, zie je rechts wie er nog meer in de Top-10 staat op dat moment. Dit kan je helpen om per onderwerp nieuwe concurrenten op het spoor te komen.

Die domeinen kun je op hun beurt weer invoeren in KWFinder om meer zoekwoorden te vinden die wellicht interessant zijn voor jou.

Zoekwoorden van concurrenten onderzoeken in KWFinder

KWFinder biedt zowel gratis als betaalde abonnementen. Om eerlijk te zijn kun je met de gratis variant niet zoveel, je loopt al gauw tegen limieten aan.

Voor de meeste gebruikers is het basisplan Mangools Basic voldoende. Die bedraagt momenteel €29,90 per maand. Bekijk hier de actuele pricing.

Een duurder abonnement geeft je hogere limieten en de mogelijkheid met meerdere mensen tegelijk ingelogd te zijn. Dat kan dan voor bureaus en grotere bedrijven weer interessant zijn.

Leuke hiervan is wel dat je dan van alle tools binnen de Mangools Suite gebruik kunt maken. Dus je krijgt er een boel extra’s bij.

Om de effectiviteit van deze keyword research tool eens te testen, kun je eerst de trial van 10 dagen gratis proberen!

3. Semrush (7 dagen gratis trial)

Semrush is geen typische keyword research tool; het is een echte SEO Toolsuite geworden die zoveel meer kan dan alleen het achterhalen van zoekwoorden. Het laat je namelijk research uitvoeren op meerdere manieren, bijvoorbeeld:

  • Vind nieuwe zoekwoorden met behulp van een Seed Keyword
  • Vind zoekwoorden die verkeer drijven naar je concurrenten
  • Keyword ‘gap’-analyse

Een eenvoudige maar geweldige optie is de mogelijkheid om trefwoorden te vinden gebaseerd op een URL. Het enige wat je hoeft te doen is een URL ingeven – zoals de URL van je concurrent – en Semrush zal je álle zoekwoorden laten zien waarvoor die website rankt, en met welke pagina.

Naast enkel de zoekwoorddata, kun je ook het maandelijkse zoekvolume, Keyword Difficulty en de CPC voor adverteren zien. 

Om de Keyword Difficulty (moeilijkheidsgraad van zoekwoorden) te berekenen, houdt Semrush rekening met de autoriteit van de domeinen die worden weergegeven op de resultatenpagina. Het schat vervolgens hoe moeilijk het zou zijn voor een nieuwe website om de huidige concurrenten op de SERP te overtreffen.

zoekvolume in semrush

Zoekwoord suggesties is een andere handige functie van Semrush, waar het “Trefwoord variaties” en “Gerelateerde trefwoorden” laat zien. Dit helpt je om meer zoektermen te ontdekken die je zou kunnen targeten, maar die je anders wellicht gemist zou hebben.

keyword variaties en gerelateerde zoekwoorden in semrush

Dit maakt het voor jou makkelijker om short-tail en long-tail zoekwoorden te vinden, waarop je kunt optimaliseren en je concurrenten mee kunt verslaan.

Je kunt diepgaande zoekwoord gegevens verkrijgen zoals:

  • Gemiddeld zoekvolume
  • De rankings van je concurrenten
  • Hoeveelheid verkeer die je concurrenten krijgen uit het zoekwoord
  • Zoekwoord moeilijkheid score (keyword difficulty)
  • Zoekmachine rapporten
  • Kosten per klik bij adverteren, een goede indicator van wat een zoekwoord je concurrenten potentieel oplevert
  • en veel andere details die je nodig hebt om een gedegen zoekwoord onderzoek uit te voeren.

Je hebt ook de optie om de hele zoekwoordenlijst te sorteren op basis van keyword difficulty score. Dit helpt bij het vinden van de lage concurrentie trefwoorden. Met één klik kun je ze toevoegen aan de keyword manager om ze bijvoorbeeld te exporteren naar Excel.

keyword magic tool in semrush

Semrush biedt ook functies zoals:

  • Keyword manager: Hiermee kun je zoektermen toevoegen en bewaren in een lijst. Hiervan kun je dan periodiek de bijgewerkte gegevens bekijken. Denk bijvoorbeeld aan rankings die veranderen. Het helpt bij het beter beheren van de trefwoorden waar je jouw website op wilt optimaliseren.
  • Keyword difficulty tool: Om de keyword moeilijkheidsscore te checken. Hoe lastig is het om te ranken op een bepaald zoekwoord?
  • Backlink analyse: Het raadt je de exacte websites aan waarvan je een backlink moet verkrijgen om nummer 1 te ranken in de Google zoekresultaten. Hierbij wordt gekeken naar websites waarvan je SERP-concurrenten ook links hebben ontvangen.

Semrush is vanwege de uitgebreide mogelijkheden wereldwijd een van de meest gebruikte keyword research tools. Je kunt een meer gedetailleerde beoordeling van Semrush hier lezen.

Probeer alle functies van Semrush nu 7 dagen lang met een volledig gratis proefversie!

4. Ahrefs keyword explorer tool

Ahrefs is een van de meest populaire keyword tools die er zijn. Wat ik goed vind aan deze tool is het uitgebreide detail. Ahrefs gebruikt namelijk zogenaamde ‘clickstream data’ om ook te laten zien hoeveel kliks je ongeveer zult krijgen van de zoekmachine.

Dit is zeer nuttig na de integratie van de knowledge graphs en featured snippets, omdat veel zoekwoorden een enorm verkeer kunnen hebben, maar ze krijgen nauwelijks klikken van de zoekmachine. De reden hiervoor is dat ze direct antwoorden krijgen van het Google zoekresultaat. Er komen dus geen daadwerkelijke clicks meer aan te pas. Voorbeeld van een dergelijke zoekopdracht is: “geboortedatum van een beroemdheid” of een korte How-To.

de zoekwoord research tool van Ahrefs

Een ander ding dat Ahrefs Keyword research tool doet opvallen is de fijne UI & de hoeveelheid gegevens die zij verstrekken. Er zijn veel meer functies aangeboden door Ahrefs zoals Backlink analyse en een SEO site audit om er een paar te noemen. 

Je kunt de ‘Keyword Generator‘ gebruiken om ideeën te genereren voor Google, Bing, YouTube en een paar andere zoekmachines zoals die van Amazon. Dus ook voor je productdata, titels en productomschrijvingen op de Amazon-marketplace is Ahrefs inzetbaar. De gratis versie geeft je 100 resultaten, in plaats van alle.

Je kunt ook een lijst met zoekwoorden maken om direct vanuit het Ahrefs dashboard te targeten. Hierdoor hoef je geen Excel te gebruiken, wat je veel tijd kan besparen.

5. Google Keyword Planner (Gratis)

keyword research via de google keyword planner

De Google Keyword Planner tool is een van de meest gebruikte en populaire keyword research tools die er zijn. De reden dat het zo populair is, is dat deze tool gratis is en direct geïntegreerd is met Google Ads.

De Keyword Planner is een goede basistool voor de vroege stadia van SEO van een website. Om deze tool te gebruiken hoef je alleen maar een Google Ads account te hebben (die je gratis kunt aanmaken).

  • Functies: Het grootste voordeel van de Google Keyword Planner is de informatie die het biedt over Google (de grootste zoekmachine).
  • Beperkingen: In sommige opzichten is dat ook een beperking. Als je wilt weten hoe je website of een bepaald zoekwoord het doet in andere zoekmachines, zul je hier niet wijzer van worden.
  • Prijs: Gratis te gebruiken. Wil je echter gedetailleerdere zoekvolumes zien, zoals in mijn screenshot het geval is, zul je een bepaald minimum aan maandelijkse advertentiekosten moeten hebben in je account. Hoeveel precies is nergens te vinden. De kans is dus groot dat je een range krijgt van maandelijks zoekvolume, zoals bijvoorbeeld 100 – 1k of 1k – 10k in plaats van de specifiekere data.

Dit is mijn favoriete gratis tool, maar als je meer gedetailleerde en concurrerende analyse nodig hebt, zou ik aanraden om voor een van de meer geavanceerde tools te gaan die ook in dit artikel genoemd worden.

6. Keyword Shitter (Gratis)

Ik ben erg enthousiast over de Keyword Shitter. Ondanks de bijzondere naam en het (ahum..) functionele design, dient het een doel waarvan ik denk dat ook jij het nuttig zult vinden.

Keyword Shitter is handig om op een snelle manier alle auto-complete combinaties van keywords te vinden die Google voorstelt.

keyword shitter gebruiken voor seo

Je kunt een zoekwoord-idee invullen en op “Start job” klikken. De tool gaat voor je op zoek naar long tail zoekopdrachten op basis van jouw input. Hij wordt helemaal wild en begint zoekwoorden te spuwen. Dat gebeurt op basis van de suggesties van Google zelf, zoals bij “mensen zochten ook naar…” en auto-aanvullen vanuit de zoekbalk. 

Je zult zien dat je ontzettend veel suggesties krijgt. Juist omdat het zo’n overdaad aan zoekwoordsuggesties teruggeeft, waar vaak ook irrelevante tussen zitten, wil je dit het liefst filteren.

Qua filtering kun je negatieve woorden opgeven om bepaalde termen uit te sluiten. Of juist positieve woorden om enkel suggesties te zien die een bepaald woord bevatten. Terwijl je filters intypt, zul je zien dat de tool zijn suggesties realtime verwijdert.

Keyword Shitter geeft je geen zoekvolumes terug, alleen ideeën. Heel veel ideeën. Je blijft dus afhankelijk van een andere tool om te achterhalen óf en hoeveel ergens op gezocht wordt.

Hier is een truc die ik gebruik: ik kopieer dit allemaal en ga dan naar de Google Zoekwoordplanner om het zoekvolume op te halen. Vanuit daar kun je de zoekwoorden exporteren naar een spreadsheet om ze verder uit te zoeken, te filteren en onnodige suggesties weg te halen.

7. Answer the public (Gratis)

gratis keyword onderzoek tool Answer the Public

Voor iedereen die op zoek is naar een gratis trefwoord onderzoek tool, is Answer the Public een goede plek om te beginnen. Deze keyword tool laat je longtail keywords vinden gebaseerd op ‘seed keywords’.

Je kunt zoekwoorden zien in verschillende formats, zoals:

  • Vragen
  • Voorzetsels
  • Vergelijkingen (… vs …)

Met het gratis plan kun je zoeken naar 3 trefwoorden per dag, wat fatsoenlijk is voor een gratis optie. Je hebt ook een optie om land en taal te selecteren voor je zoekopdrachten.

Wat het wel mist is het zoekvolume. Als dat voor jou niet erg belangrijk is, dan is “Answer The Public” wellicht iets voor jou. Je kunt de uitkomsten van deze tool eventueel weer ingeven in een andere keyword tool om wél achter de zoekvolumes te komen.

[Bonus tip] 8. Keyword Surfer Chrome Extensie (Gratis)

Keyword Surfer is een Google Chrome extensie waarmee je het zoekvolume en CPC van een zoekwoord direct op de SERP pagina kunt zien. Dit is een gratis keyword research chrome extensie die wordt aangeboden door SurferSEO, dat is een SEO content optimalisatie tool.

Het laat je profiteren van de auto complete functie van Google Zoeken, om zo nieuwe zoekopdrachten te ontdekken. Omdat je snel in staat bent om de maandelijkse verkeersvolumes en gerelateerde zoekwoorden gegevens in de SERP te zien, wordt het makkelijker om de lijst van potentiële zoekwoorden voor je project op te stellen.

Voor het uitdenken van je content marketing inspanningen kan deze gratis tool een aanvulling zijn op andere tools die meer features hebben.

Hier is een video die uitlegt hoe deze gratis KW research tool werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=-VV0LRkgR1Y

Deze extensie toont ook meer trefwoord ideeën op basis van je zoekopdracht, wat je in staat stelt om nog meer winstgevende zoekwoorden te ontdekken.


Mijn aanbevelingen

  • Meeste waar voor je geld: Zeker weten SE Ranking. Veel functionaliteit voor de laagste vanafprijs. En de limieten die het goedkoopste abonnement je oplegt zijn al zeer genereus. Heb je toch meer nodig, betaal je ook niet direct heel veel extra. Naar mijn idee de beste keus van het rijtje!
  • Meest complete tool: Ik ga voor Semrush. Het kost wel wat, maar de grootte van de database en het detail van de data die je in kunt duiken is echt goed. Semrush gaat nek aan nek met Ahrefs, maar Semrush heeft mijn persoonlijke voorkeur.
  • Beste gratis tool: Hier zou ik zeggen dat een combinatie van Keyword Shitter en Google Keyword Planner goed werkt. Haal ideeën op met de Shitter en kopieer ze naar de Keyword Planner om snel een gedetailleerde lijst met keywords te krijgen.

Ik zou je niet aanraden om alle bovenstaande tools tegelijk te gebruiken. In plaats daarvan kun je beter blijven bij een of twee Keyword Research Tools en gewend raken aan die systemen.

Als je de Google Keyword Planner al een tijdje hebt gebruikt, heb je een goede basis om aan de slag te gaan met een van de betaalde en professionele tools die hier zijn vermeld. Neem eens een kijkje bij een aantal van deze tools en beslis zelf welke het beste past binnen jouw manier van werken en je online strategie.

Gebruik jij al een van de keyword research tools uit de bovenstaande lijst? Hoe is je ervaring tot nu toe? Deel je gedachten in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.