Keyword kannibalisatie is een veel voorkomend SEO probleem dat zich voordoet wanneer je meerdere pagina’s of artikelen op je site hebt die gericht zijn op dezelfde zoekwoorden. Het is belangrijk om het concept van keyword kannibalisatie te begrijpen en hoe het invloed kan hebben op je rankings.
Je content en de onderwerpen ervan kunnen elkaar overlappen, wat leidt tot een conflict over welke pagina hoger zou moeten scoren op een bepaalde zoekopdracht.
Dit betekent dat als je niet de juiste stappen neemt om keyword kannibalisatie te identificeren en op te lossen, het ertoe kan leiden dat je pagina’s met elkaar concurreren voor rankings, waardoor uiteindelijk de algehele effectiviteit van je SEO-strategie afneemt.
In dit artikel zal ik uitleggen wat keyword kannibalisatie is binnen SEO, hoe je het kunt identificeren, en hoe je het kunt oplossen.
Wat is keyword kannibalisatie in SEO?
Keyword kannibalisatie komt voor wanneer meerdere webpagina’s op uw site zich richten op hetzelfde zoekwoord. Dit kan gebeuren wanneer content onderwerpen te veel op elkaar lijken, of als dezelfde zoekwoorden worden gebruikt in meerdere stukken content.
Als gevolg van te veel identieke of vergelijkbare trefwoorden verspreid over de content van uw website, hebben zoekmachines moeite om te bepalen welke webpagina hoger in de zoekresultatenpagina’s (SERP’s) moet verschijnen.
Het gevolg is dat deze pagina’s uiteindelijk met elkaar concurreren voor een ranking in plaats van met uw concurrenten voor zichtbaarheid. Voor jouw site leidt dit tot lagere rankings en verminderde zichtbaarheid.
Hoe je keyword kannibalisatie kan identificeren
De eerste stap in het identificeren van keyword kannibalisatie is het begrijpen van welke zoekwoorden worden getarget door meerdere webpagina’s van je site.
Het identificeren van keyword kannibalisatie omvat het analyseren van alle pagina’s op je website en het bepalen of een van hen zich richt op hetzelfde onderwerp of keyword.
Om dit te doen, zul je elke pagina afzonderlijk moeten evalueren en ook pagina’s met elkaar vergelijken. Dit zal je helpen eventuele problemen te identificeren met dubbele zoekwoorden of overlappende onderwerpen die kunnen leiden tot kannibaliserende concurrentie tussen pagina’s.
Voor kleinere sites is het geen probleem om handmatig te doen, maar voor grotere websites kan het een ander verhaal zijn.
Daarom dus hieronder een aantal manieren om zoekwoord kannibalisatie in kaart te kunnen brengen.
Keyword kannibalisatie opsporen met Google Search Console
Je kan Google Search Console gebruiken om het kannibalisatieprobleem in kaart te brengen. Dit werkt voor alle soorten websites en is gratis.
- Log in op Google Search Console
- Selecteer je domein en klik op Prestaties > Zoekresultaten
- Zoek naar het keyword waarvan je vermoedt dat het te maken heeft met kannibalisatie
Klik op Pagina’s, en je krijgt een lijst met pagina’s die proberen te ranken voor het gemeenschappelijke keyword.
Kannibalisatie spotten met keyword positiemonitoring
Als je keyword monitoring hebt ingesteld, kun je de prestaties van je organisch verkeer in de loop van de tijd eens wat nauwkeuriger bekijken.
Als je merkt dat je rankings consequent dalen voor specifieke zoekwoorden, of je komt maar niet aan een betere ranking ondanks allerlei inspanningen, dan heb je misschien te maken met keyword kannibalisatie.
Semrush heeft hiervoor een apart tabje in de keyword positie monitoring zitten die het automatisch opspoort voor je.
Zoekwoord kannibalisatie data in Google Sheets
Voor de liefhebbers van data analyseren in Google Sheets kan ik deze (Engelse) guide van harte aanraden om keyword kannibalisatie op te sporen. Een data export vanuit Search Console wordt hiervoor gebruikt, in combinatie met draaitabellen in Sheets.
Hoe je keyword kannibalisatie op kan lossen
Zodra je potentiële gevallen van keyword kannibalisatie op je website hebt geïdentificeerd, is het belangrijk om maatregelen te nemen om deze problemen zo snel mogelijk op te lossen. Er zijn verschillende manieren waarop je het probleem kunt aanpakken.
Consolideren van content
De meest voor de hand liggende oplossing is consolidatie – het samenvoegen van soortgelijke stukken content in een overkoepelend stuk dat alle gerelateerde onderwerpen uitgebreider behandelt dan elk individueel artikel alleen zou kunnen.
Content unieker en specifieker maken
Zorg ervoor dat elke pagina unieke content heeft, zodat ze niet langer met elkaar concurreren. Pas de informatie op de verschillende pagina’s aan zodat ze zich richten op verschillende aspecten van hetzelfde onderwerp. Dit zal ervoor zorgen dat elke pagina scoort voor afzonderlijke zoekopdrachten in plaats van met elkaar te concurreren voor dezelfde zoekopdrachten. Dit betekent ook dat je alle titels, meta-omschrijvingen en koppen van elke pagina moet bekijken en zo nodig moet bijwerken zodat ze niet met elkaar conflicteren.
Interne links aanpassen
Ten slotte kun je overwegen bestaande interne links binnen je website aan te passen, zodat ze slechts naar één definitieve versie van een bepaald onderwerp verwijzen.
Laat ook de ankerteksten matchen met de zoekwoorden waarop je wilt dat deze pagina gaat scoren. En uiteraard zorg je ook dat dit ver genoeg uit elkaar ligt om niet opnieuw overlap te creëren.
Dit geeft Google signalen van relevantie en zorgt ervoor dat bezoekers niet in verwarring raken door tegenstrijdige informatie terwijl ze door je website bladeren.
Canonicals
Als je bijna identieke pagina’s hebt die conflicteren in de Google SERP’s, kun je ook overwegen om canonical tags te gebruiken op bepaalde pagina’s die worden weergegeven op vergelijkbare zoekwoorden, zodat Google begrijpt welke pagina voorrang moet krijgen.
Vreet jezelf niet langer op!
Keyword kannibalisatie is een belangrijk concept binnen SEO dat goed begrepen en aangepakt moet worden om websites hun gewenste rankings te laten behalen.
Door gevallen te identificeren waarin meerdere pagina’s zich richten op dezelfde zoekwoorden of hetzelfde onderwerp, en maatregelen te nemen zoals het anders optimaliseren van elke pagina of het consolideren van gerelateerde onderwerpen op één pagina, kunnen de rankings van Google aanzienlijk verbeteren en alle webpagina’s een gelijke kans krijgen op zichtbaarheid.
Geen reden dus om jezelf op te vreten. Je weet nu precies wat je aan zoekwoord kannibalisatie kan doen!