Welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent?

Het belang van zoekwoordonderzoek en het zorgvuldig kiezen van voor jou relevante zoekwoorden valt niet te ontkennen. Na het juiste onderzoek weet je welke zoekwoorden gericht verkeer naar je website kunnen leiden. Er is echter iets dat je misschien over het hoofd ziet: het belang van de zoekwoorden van je concurrenten.

Onderzoek naar zoekwoorden van concurrenten is namelijk een van de beste manieren om je organische vindbaarheid een boost te geven. 

Als je de zoekwoorden van je concurrent kunt achterhalen, kun je dat inzicht gebruiken om je eigen SEO-strategie te sturen en mogelijk een concurrentievoordeel te behalen in de zoekresultaten.

Hoe vind je wie jouw concurrenten in Google zijn?

Hoewel het wel mogelijk is om handmatig te zoeken naar je concurrenten en waar ze zich mee bezighouden op SEO-gebied, kost het veel tijd en moeite. 

Gelukkig kunnen marketingtools hulp bieden. Maar hoewel tools ongelooflijk nuttig kunnen zijn, is een beetje handmatig zoeken wel handig om een lijst met concurrenten samen te stellen. 

Want online is er maar één eerste pagina van Google voor elk zoekwoord. Hierdoor is het bijvoorbeeld ook mogelijk om in Google te concurreren met partijen die je anders niet als concurrent zou beschouwen, zoals de overheid of Wikipedia.

Als eerste moet je de meest aanwezige concurrenten identificeren. Het eenvoudigste is om een ​​Google-zoekopdracht uit te voeren met zoekwoorden die voor jouw website interessant zijn en de beste resultaten te bekijken. Als je bijvoorbeeld hebt gezocht naar een dienst in combinatie met een plaatsnaam, begin dan met de resultaten van het lokale 3-pack. Of neem uiteraard de top 3 of 5 websites van de reguliere resultatenpagina.

Daarnaast kun je de zoekfunctie “related:” gebruiken om nog meer websites te ontdekken die lijken op die van jouzelf of die van een bekende concurrent. Door “related:” toe te voegen vlak voor een website-URL in Google Zoeken, krijg je verwante resultaten te zien aan het opgegeven domein. 

In Nederland werkt dit (nog) niet zo goed, maar voor grotere en/of internationale websites kan het je op nieuwe ideeën voor concurrenten brengen.

concurrentie vinden in google
Een voorbeeld van related:searchenginejournal.com

Vergeet niet om naast Google Zoeken de bekende sociale media te checken om andere concurrenten te identificeren. Op social media worden er namelijk regelmatig pagina’s van concurrerende bedrijven aanbevolen omdat je ze ‘misschien leuk vindt’.

Vraag ook mensen die je persoonlijk kent om suggesties. Voor zowel zoekopdrachten die ze zouden invoeren, als het benoemen van enkele bedrijven of websites die ze als jouw concurrent zouden zien.

Na het volgen van deze tips zou je voldoende informatie moeten hebben voor de analyse van de zoekwoorden van je concurrenten.

Keyword ideeën van concurrenten met Google Zoekwoordplanner

De Google Keyword Planner-tool is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar ook gratis. Het is daarom een goede plek om inspiratie op te doen.

Deze tool gebruik je waarschijnlijk al om zoekwoorden te vinden die je met je eigen website en advertenties kunt targeten. Maar je kunt het ook gebruiken om ideeën op te doen aan de hand van de websites van je concurrentie.

Voer daarvoor de volgende stappen uit in de Keyword Planner:

  • Selecteer dat je nieuwe zoekwoorden wilt ontdekken
  • Kies daarna dat je aan de hand van een website wilt beginnen met zoeken
  • Voer de URL van je concurrent in en haal de resultaten op
  • Bekijk een lijst met zoekwoorden waarmee je concurrent geassocieerd wordt
concurrentie zoekwoorden vinden via  google ads keyword planner
Een website gebruiken als startpunt om zoekwoorden te ontdekken via de Keyword Planner

Vinden op welke zoekwoorden je concurrent scoort via Semrush

Misschien wel de bekendste software voor online concurrentie-onderzoek is Semrush, een indrukwekkende verzameling tools voor zoekwoordonderzoek waarmee je snel en eenvoudig zoekwoorden van concurrenten kunt identificeren. 

Het mooie eraan is dat je niet hoeft te beginnen met seed-zoekwoorden en door honderden suggesties hoeft te bladeren. In dit geval voer je gewoon het domein van een van je concurrenten in en Semrush haalt hun zoekwoorden voor je op.

Vul de URL in van de website van je concurrent

Je kunt zoeken op keyword of URL, resultaten filteren op land, verschillende zoektypen voor PPC-trefwoorden specificeren en backlinkgegevens van complete websites onderzoeken.

Bekijk onder ‘Positions’ op welke zoekwoorden de website rankt en met welke URL

Wanneer je bent ingelogd in Semrush moet je links in het rijtje kiezen voor ‘Organic Research’. Vul vervolgens daar de URL van je concurrent in en start met zoeken. Als je dan op ‘Positions’ klikt en iets naar onderen scrollt dan krijg je alle zoekwoorden van je concurrent te zien.

Semrush laat je de URL zien waarmee een website voor ieder zoekwoord rankt, waardoor je inzicht krijgt in welke onderdelen van hun contentmarketing bijzonder goed werken voor je concurrentie.

Ook het maandelijkse aantal zoekopdrachten wordt getoond, en de ‘Keyword Difficulty’. Dit getal laat je zien hoe moeilijk het is om te ranken op dat zoekwoord. Aan de hand hiervan kun je de zoekwoorden eruit plukken waarop je gemakkelijk ook een ranking kunt verkrijgen, net als je concurrent.

Dezelfde onderzoeksgegevens van concurrenten kunnen worden verzameld voor elke website of bestemmingspagina. Vrijwel ieder rapport is te exporteren naar een bestand dat je in een spreadsheet verder kunt analyseren. Zo kun je dus al je concurrenten volledig doorlichten.

Meer details over andere functies van Semrush vind je in de uitgebreidere review.

Hoe kan ik de zoekwoorden van mijn concurrent in mijn voordeel gebruiken?

Als het gaat om het onderzoeken van zoekwoorden van concurrenten, kan dat twee dingen inhouden:

  • Zoekwoorden waar je concurrent zich wel op richt, maar nog niet op rankt
  • Zoekwoorden waar je concurrent momenteel hoog op scoort in de zoekresultaten

Beide categorieën kunnen van invloed zijn op jouw SEO-strategie. Met de keywords en backlink-informatie van je concurrent, kun je een voordeel behalen ten opzichte van andere bedrijven in je branche. 

Er zijn een paar manieren waarop je de zoekwoorden van concurrenten in je voordeel kunt gebruiken.

1. Nieuwe zoekwoorden ontdekken

In je eigen zoekwoorden onderzoek heb je misschien sommige trefwoorden over het hoofd gezien. Maar je concurrenten doen natuurlijk ook hun eigen onderzoek. Een kijkje nemen bij de concurrentie kan je daarom een schat aan nieuwe ideeën voor interessante keywords opleveren.

2. Inzicht in hoe de concurrentie presteert

Je wilt niet té veel tijd en energie besteden aan het focussen op de concurrentie, maar wilt wel op de hoogte blijven van de zoekwoorden van je concurrenten en wat ze proberen te bereiken. 

Qua SEO-strategie kun je hier vervolgens in meegaan, of juist bewust niet. Zodat jij kan beginnen met het optimaliseren op zoekwoorden die nog niet door concurrenten zijn ontdekt.

3. Zoekwoorden van je concurrent gebruiken om ze daarop te verslaan in Google

Door je te verdiepen in welke zoekwoorden je concurrent gebruikt, kun je erachter komen welke zoekwoorden veel verkeer naar hun websites leiden. Zie het als “inspiratie” (of schaamteloos jatten natuurlijk).

Vervolgens kun je zelf geoptimaliseerde, kwalitatieve content neerzetten rondom die onderwerpen. Content die meer volledige informatie biedt, of de bezoeker beter bedient dan de content van je concurrent.

Dit zal je helpen om een betere positie te krijgen op zoekwoorden die al goed werken voor een ander bedrijf.

Je wint er zelf bezoekers mee en houdt ze weg bij de website van je concurrent, win-win voor jou dus!


Hoe ga jij de zoekwoorden van je concurrent inzetten?

Je concurrent kan dus je beste vriend zijn als het aankomt op het lenen van zoekwoordonderzoek en slimme SEO-ideeën. Alleen is het nogal wat werk om er handmatig achter te komen welke zoekwoorden voor je concurrent werken of niet. De Keyword Planner van Google Ads geeft je enkele suggesties. En je kunt zelf gaan zoeken, mensen benaderen voor informatie of je suf beredeneren. Maar daar houdt het wel op met de gratis opties.

Wil je het grondig en makkelijk aanpakken, dan biedt Semrush een organische zoekwoordtool die echt goed in elkaar zit. Om zoekwoorden van concurrenten te achterhalen (of de hele online strategie te ontleden) is deze tool eigenlijk alles wat je kunt wensen. 

Je kan op een gratis manier Semrush gebruiken. Met een gratis account krijg je de beschikking over:

  • 10 queries per dag – Je kunt bijvoorbeeld 10 websites opzoeken om data van op te halen.
  • 10 resultaten per query – Dit houdt in dat je maar 10 combinaties van Zoekwoord + bijbehorende URL kunt zien van de website van een concurrent.
  • 1 project dat je kunt aanmaken
  • 10 keywords waarop je de ranking van je project in de gaten kan houden
  • 100 pagina’s van je project die gecrawld kunnen worden

Wil je meer zien – want laten we eerlijk zijn, dit is best karig – dan ben je gebonden aan een abonnementsdienst. Gelukkig kun je de uitgebreide subscriptions van Semrush gratis 7 dagen uitproberen.

Semrush is dus in essentie een betaald programma, maar bekijk de gratis trial en je komt erachter dat de tool het geld dubbel en dwars waard is.

Het gebruik is zo eenvoudig als het invoeren van de website-URL van je concurrent en het analyseren van de data die terugkomt.

Vervolgstappen bestaan uit het identificeren van de gaten in je eigen website-content en zoekwoorden, aan de hand van je concurrentiegebaseerde onderzoek. 

Maar bovenal: laat de zoekwoorden en content van concurrenten je inspireren om je op nieuwe zoektermen te richten en daarvoor de meest geschikte inhoud te ontwikkelen. Dat is waarschijnlijk het beste wat je voor je website kunt doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *