Meteen naar de inhoud

Copywriting tips voor landingspagina’s

Tips voor het schrijven van marketing copy voor je website

Na uren – nee dagen – zwoegen heb je eindelijk het ontwerp van die ene landingspagina af. “Het ontwerp staat als een huis” denk je nog, tevreden zuchtend. Alleen na de eerste testronde blijkt er nog maar weinig conversie te zijn vanuit je landingspagina. En nu?

Na design komt goede copy. Copywriting voor je website’s landingspagina is er in de eerste plaats op gericht om je bezoekers te verleiden om te blijven hangen, hun gegevens achter te laten of een aankoop te doen.

De tekst op je landingspagina is dus bedoeld om iemand ertoe aan te zetten een bepaalde actie te ondernemen die het succes van jouw bedrijf bepaalt. 

Met andere woorden, jouw copy moet van prospects potentiële leads en klanten maken. Het is van vitaal belang voor je verkoop- en marketingstrategie.

Maar ja, het kan lastig zijn om direct de juiste snaar te raken bij je ideale klant. Je doel is om in één keer overtuigend, sympathiek, beknopt, effectief, betrouwbaar en informatief te zijn. Dat is nogal wat.

Hoe je dat voor elkaar kunt krijgen? Lees gauw verder voor de copywriting tips om jouw landingspagina te verbeteren!

1. Behandel de belangrijkste punten

Het maakt niet uit hoe je het wendt of keert, er zijn een paar hoofdpunten die je altijd moet raken met je overtuigende websitetekst. Die hoofdpunten zijn:

  • het pijnpunt van je ideale klant of persona
  • jouw oplossing voor dat pijnpunt
  • hoe de oplossing werkt
  • hoe jouw oplossing de situatie van de ideale klant verbetert
  • bewijs dat het werkt

Het grootste deel van wat je schrijft moet gaan over het laten merken dat je het pijnpunt begrijpt en wat de voordelen van jouw oplossing zijn voor je prospect. Laten we eens wat dieper ingaan op deze punten.

Het pijnpunt

Niet om negatief te klinken, maar het is belangrijk om het probleem aan te snijden waar je persona mee zit zodat ze weten dat je begrijpt wat ze doormaken. 

Het liefst ga je nog even door met het benadrukken van deze pijn. Waarom is het zo vervelend? Wat zou er gebeuren als er geen oplossing komt? Laat het maar goed zeer doen.

Empathie is een effectieve manier om vertrouwen op te bouwen. En als ze weten dat je hun probleem begrijpt, dan zullen ze eerder vertrouwen hebben in jouw oplossing. Je oplossing voelt daarnaast als een verlossing van het pijnpunt.

Je oplossing

De oplossing voor hun pijnpunt is wat je aanbiedt in ruil voor hun informatie. Illustreer een duidelijk pad tussen hun probleem en hoe je oplossing de remedie is die ze nodig hebben.

Pijnpunt benadrukken
Flink zout in de wond strooien en het pijnpunt benadrukken, dat maakt jouw oplossing des te aantrekkelijker!

Kenmerken van de oplossing

Weten wat je oplossing is kan niet genoeg zijn om leads te converteren, dus je moet ook vermelden wat er bij die oplossing inbegrepen is. Dit kan redelijk beknopt.

  • Als het een e-book is, wat zijn dan de onderwerpen die je behandelt? 
  • Als je een webinar promoot, hoe werkt dat dan en wat ga je leren? 
  • Als het een dienst is, wat kunnen ze dan verwachten? 

Geef je potentiële lead alle informatie die hij nodig heeft om een beslissing te nemen.

Voordelen van je oplossing

Je tekst moet vol staan met voordelen voor de gebruiker, want dat is waar ze echt om geven: wat ze eraan hebben. 

Terwijl kenmerken alleen opsommen wat je aanbod inhoudt, vertellen voordelen bezoekers hoe hun situatie zal worden verbeterd als gevolg daarvan. 

Het schetst een levendig beeld van hoeveel beter hun leven zou kunnen zijn door het gebruik van jouw oplossing.

Bewijs dat het werkt

Bezoekers zullen eerder geneigd zijn om actie te ondernemen als ze zien wat je voor een soortgelijke klant hebt kunnen doen, niet alleen een algemene opsomming van wat je oplossing inhoudt.

Hoe goed jij je aanbod ook vindt, door de stemmen van tevreden klanten op te nemen kun je je beweringen authenticiteit meegeven. In de marketing heet dit fenomeen ‘Social Proof’, sociale bewijskracht.

Er zijn veel reviewplatforms die je kunt integreren in je landingspagina’s om beoordelingen actueel te houden, zoals Google Mijn Bedrijf en Trustpilot.

Je kunt je bewijs nog sterker maken door een korte klantcase (of meerdere) uit te werken, waarin je laat zien hoe jouw oplossing iemand heeft geholpen die aansluit bij je ideale doelgroep.

2. Reageer vooraf op bezwaren

Een belangrijk onderdeel van het schrijven van overtuigende teksten is het weerleggen van bezwaren voordat ze opduiken. Voorkom dat je lezer een ja-maar-moment heeft. Dit vergt enige vaardigheid en soms wat hulp van anderen.

Zodra je de basis hebt gelegd door alle belangrijke punten te behandelen, verplaats je dan in de gedachten van je prospects en denk na waarover ze zouden kunnen vallen terwijl ze lezen. 

Als je bijvoorbeeld zegt: “We hebben meerdere A-merken geholpen om klanten binnen te halen”, zou je lezer dat kunnen betwijfelen tenzij je de bewering opvolgt met sociaal bewijs.

Doe dit voor elk deel van je pagina totdat je elk mogelijk bezwaar dat je kunt bedenken hebt behandeld. 

Als je vragen krijgt van mensen die je landingspagina hebben bezocht, gebruik die dan als feedback om je tekst nog verder aan te scherpen. Als de mogelijkheid er is, vraag dan om opbouwende kritiek van je eerste geconverteerde leads om ervoor te zorgen dat je landingspagina in alle behoeften voorziet.

3. Vertrouwen opbouwen en uitstralen

Stel dat je een landingspagina aan het lezen bent en het bedrijf schrijft: “Ons product heeft 100 mensen geholpen en misschien werkt het ook voor u!” Ik zou waarschijnlijk verder zoeken en een bedrijf vinden dat een oplossing heeft die zeker weten voor mij kan werken. 

Je doel is om vertrouwen op te bouwen bij je bezoeker en de manier om dat te doen is door over te komen als een autoriteit. Dat kan door middel van je taalgebruik, waarmee je ervoor zorgt dat er geen twijfel ontstaat bij de lezer. 

En ook met Social Proof, positieve signalen van anderen die zich in dezelfde positie als jou bevonden. Denk bijvoorbeeld aan echte klantbeoordelingen die verifieerbaar zijn.

marketing teksten schrijven met social proof

Naast het gebruik van sociaal bewijs, zijn er enkele andere manieren om vertrouwen op te bouwen:

  • Schrijf op de manier waarop je spreekt en spreek je prospects aan zoals je een klant in levende lijve zou aanspreken.
  • Haal statistieken aan die je boodschap ondersteunen.
  • Gebruik case studies die klanten uitlichten die vergelijkbaar zijn met je doelgroep.
  • Wees herkenbaar. Laat je publiek zien dat je menselijk bent door mislukkingen toe te geven, open te zijn over twijfels die je hebt gehad, en eerlijk te zijn. Het voorbehoud is dat je alleen moet delen wat relevant is om ze te overtuigen, het hoeft geen levensverhaal te worden.

4. Gebruikmaken van microcopy

Microcopy, ook wel eens click triggers genoemd, zijn ontworpen om net dat laatste beetje twijfel weg te nemen voordat een bezoeker converteert. 

In wezen is dit een klein beetje tekst vlakbij je CTA die je prospect over het randje helpt door hun gedachten te verzachten en het gepercipieerde risico van klikken te verkleinen.

Je kunt ze zien als een kleine geruststelling voor je bezoeker, waarmee je de bereidheid om te klikken vergroot. 

Hieronder enkele effectieve voorbeelden om als click triggers te gebruiken:

  • 30 dagen geld-terug-garantie
  • Geen creditcard nodig
  • Gemakkelijk uitschrijven / annuleren
  • Alleen tot [datum] geldig
  • Binnen 1 minuut bericht
  • Citaat van een tevreden klant
  • Privacybeleid
  • Een andere creatieve methode
Microcopy toegepast door Coolblue
Voorbeeld van hoe Coolblue microcopy toepast op een productpagina.

Welke vorm je ook kiest, slimme microcopy zal je bezoekers net het duwtje in de rug geven die ze nodig hebben om een lead te worden.

Aan de slag!

Als je de tekst schrijft voor een landing page, is het belangrijkste om beknopt en duidelijk te zijn. Als een klant snel kan begrijpen wat je aanbiedt, kunnen ze beoordelen of het iets voor hen is. Dát is wat er voor zorgt dat bezoekers verder lezen dan alleen de kop.

Van het kiezen van de juiste woorden tot het maken van een pakkende koptekst, het komt allemaal neer op aansluiten bij je ideale klant.

Bekijk ook eens deze voorbeelden van goede landingspagina’s, waar copywriting en andere landing page best practices in de praktijk worden gebracht.

En uiteraard, kies de software om een landingspagina mee te bouwen die het beste aansluit bij wat jij prettig vindt.

Heb jij nog andere tips voor copywriting om de conversies van landingspagina’s te verhogen? Laat het weten in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.