Als je de prestaties van je website wilt meten, moet je een webanalysetool gebruiken. Google Analytics 4 is een van.
De analytics tool van Google is ook direct de bekendste, ook al zijn er wel alternatieven te vinden.
Met een webanalysetool kun je statistieken van je site inzien zoals het aantal sessies, bezoekers, meest populaire verkeersbronnen, enzovoorts.
Om te beginnen met je website doormeten via Google Analytics 4, moet je het wel eerst op je website installeren. In deze blogpost laat ik je zien hoe je dat doet met behulp van Google Tag Manager.
Dit is ook direct een best practice, en maakt het in de toekomst zoveel makkelijker als je ooit nog eens een script of iets dergelijks op je site wilt hebben draaien. Je hebt dan namelijk geen tussenkomst van een developer meer nodig in veel gevallen.
Stappenplan voor het installeren van Google Analytics met Google Tag Manager
Dit is in het kort het proces voor het installeren van Google Analytics 4 met Google Tag Manager:
- GA4-property maken
- Datastream maken
- Measurement ID kopiëren
- Google Analytics 4-configuratietag maken in GTM
- Plak de Measurement ID en stel de tag in op alle pagina’s
- Preview en test je nieuwe tag
- Publiceer de wijzigingen in GTM
Zoals je kunt zien is het vrij simpel. Dus laten we erin duiken.
Als je liever een video kijkt die nagenoeg dezelfde stappen doorloopt, dan heb ik die ook voor je. Voor de uitleg met tekst en afbeeldingen, lees verder onder de video!
Een Google Analytics 4-property en data stream maken
Als je een nieuwe Google Analytics 4-property wilt maken, ga dan naar het Admin gedeelte van je Google Analytics-interface (linker onderhoek) en vervolgens klik je op Property Maken, bovenaan in de middelste kolom.
Vul dan de naam van je Property in. Het kan de naam zijn van je website, van je bedrijf, een merk, enz. Kies het land van je bedrijf, de rapportagetijdzone en de belangrijkste valuta waarin je bedrijf actief is.
Druk vervolgens op Volgende, beantwoord enkele vragen, klik op Aanmaken en je nieuwe Property is klaar.
De volgende stap die je moet voltooien, is het configureren van je eerste data stream. Dat is een gegevensbron van waaruit gebeurtenissen naar je Google Analytics 4-property worden verzonden.
Je kunt meerdere gegevensbronnen in één Property hebben. Bijvoorbeeld 3 web properties voor verschillende talen, 1 voor een Android-app en 1 voor een iOS-app. Voor nu richten we ons op de Web Stream.
Voer bij het anamaken van de stream de URL van je website in (bijvoorbeeld https://www.mijnwebsite.nl). Check even dat het protocol (https) al is geselecteerd. Voer daarna de naam van je website in.
Wanneer je een Web Stream maakt in Google Analytics 4, heb je een optie om Enhanced Measurement in- of uit te schakelen.
Dat is ontworpen om marketeers te helpen zoveel mogelijk events in de rapporten te krijgen zonder dat ze hoeven samen te werken met developers, of ze zelf hoeven te configureren in Google Tag Manager.
Deze functie is standaard ingeschakeld en houdt automatisch de volgende gebeurtenissen bij:
- Paginaweergave (gebeurtenisnaam: page_view)
- Scroll (gebeurtenisnaam: scroll)
- Klik op uitgaande link (gebeurtenisnaam: klik met de parameter uitgaand: waar)
- Zoeken op site (gebeurtenisnaam: view_search_results)
- Videobetrokkenheid (gebeurtenissen: video_start, video_progress, video_complete)
- Bestandsdownload (gebeurtenisnaam: file_download)
- Formuliergebeurtenissen (form_start, form_submit)
Als je wilt, kun je gebeurtenissen afzonderlijk in-/uitschakelen. Je kunt dat doen via het tandwielpictogram in het gedeelte Enhanced Measurement.
Ik zou ze lekker aan laten staan. Als je klaar bent, druk je op de knop Stream maken.
Wanneer je een datastream (web) aanmaakt, zie je in de rechterbovenhoek de Measurement ID van de nieuwe stream die hoort bij deze property.
Kopieer deze, we hebben ‘m zo nodig in Google Tag Manager.
Plaats de Google Analytics 4 tag via Tag Manager
Ga vervolgens naar je Tag Manager-container > Tags > Nieuw en kies GA4-configuratie.
Voer in het veld Measurement ID het ID in dat je vanuit GA4 had gekopieerd. Laat het vakje aangevinkt bij “paginaweergave verzenden wanneer deze configuratie wordt geladen”.
Selecteer in het gedeelte Triggering Alle pagina’s en geef de tag een naam, bijvoorbeeld GA4 – Pageviews.
Je GA4 tag testen en publiceren
Nadat je de previewmodus hebt ingeschakeld in GTM en je website daarmee bekijkt, zou je de nieuwe GA4-tag moeten zien tussen de tags die zijn geactiveerd. Dit betekent dat je configuratie werkt.
Publiceer je Tag Manager container en zie je pageview events binnendruppelen in Google Analytics 4!