Meteen naar de inhoud

De 5 beste Supermetrics alternatieven

Met Supermetrics kun je verbinding maken met verschillende gegevensbronnen, zoals Facebook Ads, Google Analytics, Twitter Ads en LinkedIn Ads. Vervolgens kan je aangepaste rapporten maken op basis van de gegevens die je nodig hebt. 

Dat kan in Google Sheets, Excel of bijvoorbeeld in Google Data Studio.

Dit maakt Supermetrics (of een alternatief daarop) een geweldig hulpmiddel voor bedrijven die hun marketingdata vanuit verschillende kanalen willen combineren en op 1 plek inzichtelijk maken.

Ze waren een van de eersten die deze markt betraden, maar inmiddels zijn er flink wat concurrenten opgestaan om in het gat in de markt te duiken dat ontstond door de gebreken van Supermetrics.

Nadelen van Supermetrics: waarom zou je zoeken naar een alternatief?

  1. Supermetrics verplaatst gegevens eenvoudig van de ene plaats naar de andere. Maar als dat eenmaal is gebeurd, heb je nog steeds een aparte rapportagetool nodig. Het biedt alleen de connectie, niet de dashboarding zelf. Google Data Studio of een BI-tool zoals PowerBI zijn dan twee voor de hand liggende keuzes.
  2. Daarnaast is Supermetrics vrij prijzig voor kleinere gebruikers. Eerder viel de prijs nog best wel mee, maar tegenwoordig loopt de prijs al gauw op, ook al wil je maar 1 connector afnemen.
  3. Het aantal gebruikers dat van 1 abonnement gebruik kan maken ligt ver onder wat andere tools bieden. Voorbeeldje: het duurste Supermetrics-abonnement kost €499 per maand en biedt toegang tot slechts 3 gebruikers (zowel Data Studio als Google Sheets).
  4. Misschien ben je wel op zoek naar een specifieke connector die niet door Supermetrics wordt ondersteund. Of die alleen beschikbaar is in een duur abonnement, terwijl je slechts die ene connector nodig hebt. 

Lastig als je net niet de tool kan vinden voor jouw use case. En natuurlijk sneu geld als je Supermetrics te duur vindt, en dan niet voor een alternatief gaat shoppen.

De beste alternatieven voor Supermetrics

Dus, hoewel Supermetrics een mooie tool is, is het niet de enige software die de verbinding kan leggen met andere (marketing)platformen.

Hier zijn vijf Supermetrics alternatieven die je helpen je marketingdata en rapport-automatisering naar een hoger niveau te tillen.

1. Dataslayer.ai

Dataslayer is een rapportage-automatiseringstool met eigen connectoren om alle statistieken van de belangrijkste gegevensbronnen snel naar Google Data Studio te brengen. 

Ze positioneren hun tool ook volledig als een alternatief voor Supermetrics.

Net als Supermetrics bieden ze andere varianten van hun tool aan, om ook bestemmingen te ondersteunen als Google Spreadsheets, BigQuery en BI-platforms.

Hieronder zie je een video over het koppelen van Dataslayer connectors aan je Data Studio.

Net als met Supermetrics kun je met Dataslayer je campagnegegevens importeren uit Google Analytics, Facebook, TikTok, Mailchimp, Bing, Google Ads, enz. Bekijk alle connectors van Dataslayer.

Met Dataslayer kun je al je rapporten automatiseren, met een dagelijks geplande refresh die jou en eventueel ook je klanten een e-mail met alle informatie stuurt. Kortom, je bespaart er tijd mee.

Dataslayer.ai vs Supermetrics

  • Vergeleken met Supermetrics is Dataslayer goedkoper en anders geprijsd – het brengt kosten in rekening op basis van gebruik, niet per connector of aantal gebruikers.
  • Ze zijn naar eigen zeggen “Compatible with Supermetrics’ connectors”, wat inhoudt dat je exact dezelfde tools kunt koppelen aan Data Studio als dat je kan met Supermetrics.
  • Dataslayer genereert en ververst query’s sneller dan Supermetrics. Met Dataslayer hoef je niet lang te wachten voordat data is vernieuwd.
  • Als het gaat om het invoegen van een enorme hoeveelheid gegevens, presteert Supermetrics sneller.

Dataslayer pricing

Zoals ik al eerder benoemde, heeft Dataslayer hun pricing anders ingericht dan Supermetrics. Dataslayer brengt namelijk kosten in rekening op basis van aantal API-calls per dag, in plaats van het aantal gebruikers of connectors. 

De API-limieten waarmee de pricing werkt, zijn gebaseerd op “typische gebruiks- en rapportagevereisten” van bureaus.

Voorbeeld van API-calls: een spreadsheet die dagelijks wordt ververst om te rapporteren over Google Ads-, Google Analytics- en Facebook-gegevens zal 3 API-calls per dag doen.

De API calls van Data Studio gaan wat harder. Telkens als je de gegevens van 1 databron opvraagt/vernieuwt, verbruik je een API call. En er passen nogal wat tabellen en grafieken tegelijk op 1 rapport. 

Dataslayer houdt daar gelukkig rekening mee door in hun Data Studio plan meer API-calls toe te staan dan in hun Sheets abonnement.

Tip: Met het bouwen van je dashboards refresh je de bronnen vaak vanwege het wisselen tussen editor en view-mode. Let erop dat dit ook API calls kost en dat het nogal hard kan gaan bij grote rapporten.

Tip voor marketingbureaus: Bij marketingbureaus worden vaak alle rapportages op een vaste datum uitgestuurd naar klanten. Als al die klanten op dezelfde dag hun Data Studio dashboard openen, kan het zijn dat je snel door je API-calls heen bent voor die dag. Als gevolg werkt de rapportage dan niet voor klanten die later op de dag hun dashboard willen bekijken. Dit is een factor om rekening mee te houden als je Dataslayer hiervoor wilt inzetten met je marketingbureau of als je meer klanten hebt.

Je kan een 15-dagen gratis trial aanvragen die alle functies bevat. 

Na de proefperiode heb je de keus uit een van de volgende abonnementen.

Dataslayer for Data Studio

  • Free: max 15 API calls per dag, kost niks
  • Small: max 500 API calls per dag. Kost €62/maand (€49/maand bij jaarlijks factureren)
  • Medium: max 1250 API calls per dag. Kost €104/maand (€82/maand bij jaarlijks factureren)
  • Large: max 4000 API calls per dag. Kost €313/maand (€245/maand bij jaarlijks factureren)

Dataslayer for Google Sheets

  • Free: max 5 API calls per dag, kost niks
  • Small: max 100 API calls per dag. Kost €62/maand (€49/maand bij jaarlijks factureren)
  • Medium: max 250 API calls per dag. Kost €104/maand (€82/maand bij jaarlijks factureren)
  • Large: max 1000 API calls per dag. Kost €313/maand (€245/maand bij jaarlijks factureren)

(Zeker weten dat je de actuele pricing voor je hebt? Bekijk dan op de site van Dataslayer de actuele pricing)

Dataslayer is dan wel goedkoper dan Supermetrics, een maandelijks abonnement blijft een uitgave die je elke maand weer doet. Daarom is het handig om eerst te kunnen testen of de tool bij jou past. Dat kan gelukkig met een 15-daagse proefperiode!

2. Porter Metrics

Porter Metrics is een connector oplossing waarmee je je marketingrapportage kunt automatiseren via Google Data Studio. 

Ze helpen kleine bedrijven en bureaus om hun marketingrapportage te stroomlijnen. Volgens zichzelf bouwen ze aan een ‘Zapier voor datavisualisatie’.

In tegenstelling tot Supermetrics en Dataslayer is Porter Metrics meer gericht op het bieden van zoveel mogelijk templates, in plaats van meer connectors om extra tools te kunnen koppelen. Bekijk hier de connectors die Porter Metrics biedt.

Porter is dan ook ontworpen om elke marketeer die geen eerdere ervaring heeft met Google Data Studio in staat te stellen de rapportage binnen enkele minuten te maken en te automatiseren.

Je kan elk template in Data Studio aanpassen met eigen kleuren, logo, pictogrammen en lettertypen, zodat het aanvoelt als je eigen rapportagetool in plaats van Data Studio. 

Rapporten zijn op verschillende manieren te delen, waaronder een conversie naar PDF, koppelingen delen, ze op elke website insluiten en e-mailbezorging plannen.

Porter Metrics vs Supermetrics

  • Porter Metrics is meer dan 75% goedkoper dan Supermetrics
  • Alle Porter Metrics abonnementen hebben een onbeperkt aantal gebruikers
  • Porter Metrics heeft veel minder connectors, maar wel een paar veelgebruikte
  • Meer focus op het uiterlijk van de rapporten dan op het aantal connecties met andere tools

Prijzen van Porter Metrics

De pricing van Porter is anders dan die van Supermetrics. Daarmee bedoel ik niet alleen het bedrag. Het is gebaseerd op het aantal verbindingen dat je maakt, niet op de hoeveelheid apps.

Een app is Facebook Ads, LinkedIn Ads, Google Mijn Bedrijf, etc. Een verbinding komt overeen met de accounts binnen deze apps.

Hier een aantal voorbeelden van verbindingen bij Porter Metrics:

  • Als je 1 Instagram-pagina op Google Data Studio wilt rapporteren, heb je slechts 1 verbinding nodig.
  • Als je 1 Instagram-pagina, 1 Facebook-pagina en 1 Facebook Ads-account aan Google Data Studio wil rapporteren, heb je 3 verbindingen nodig.
  • Als je 5 Facebook-pagina’s en 5 Facebook Ads-accounts wil koppelen aan Google Data Studio EN Google Spreadsheets, zou dat 20 verbindingen betekenen. 10 voor Data Studio en 10 voor Google Spreadsheets.

Dit zijn de beschikbare abonnementen: 

Solo abonnement

  • $15 per maand (of $150/jaar)
  • 1 verbinding 
  • Onbeperkt aantal gebruikers

Teams abonnement

  • $30 per maand (of $300/jaar)
  • 5 verbindingen
  • Onbeperkt aantal gebruikers
  • 10 Google Mijn Bedrijfslocaties-verbindingen inbegrepen

Agency abonnement

  • $80 per maand (of $800/jaar)
  • 20 verbindingen
  • Onbeperkt aantal gebruikers
  • 100 Google Mijn Bedrijfslocaties-verbindingen inbegrepen

Extra verbindingen kun je bijkopen voor $6/maand per extra verbinding bovenop je abonnement.

(Zeker weten dat je de actuele pricing voor je hebt? Bekijk de pricing op de site van Porter Metrics)

Er wordt een gratis trial aangeboden van 14 dagen. In deze tijd kun je mooi proberen of de tool iets voor jou is, en te testen hoeveel connecties je nodig hebt.

3. Power My Analytics

Power My Analytics is een rapportage-automatiseringstool waarmee marketeers gegevens kunnen verzamelen van populaire platforms voor advertenties, sociale media, e-mail en CRM.

Power My Analytics vermijdt de frustratie van inloggen op meerdere platforms. Met de mogelijkheid om automatisch gegevens te verzamelen, bespaar je tijd.

Deze tool verzamelt gegevens van meer dan 40 marketingplatforms, waaronder Facebook-, Google- en Linkedin-ads, Google Analytics, Hubspot en nog veel meer. 

De connectoren zijn datawarehoused, dus het biedt verbeterde rapportsnelheid en betrouwbaarheid.

Power My Analytics vs Supermetrics

  • In vergelijking met Supermetrics verzamelt Power My Analytics advertentiegegevens voor een meer redelijke prijs.
  • Power My Analytics is relatief gebruiksvriendelijk en staat bekend om zijn snelheid van implementatie en gegevensverzameling.
  • Bovendien ben je mogelijk op zoek naar specifieke connectoren zoals Amazon of eBay ads. Als dat het geval is, dan heb je meer geluk met Power My Analytics, aangezien Supermetrics deze verbindingen niet biedt.
  • Supermetrics maakt verbinding met meer dan 100 marketing- en verkoopplatforms, terwijl je met Power My Analytics kunt koppelen met zo’n 40 bronnen.

Prijzen Power My Analytics

Pricing van Power My Analytics is erg flexibel. Je kunt binnen een abonnement variëren in het aantal accounts per connector. 

Daarnaast wordt je de keuze geboden om de Spreadsheet Addon erbij te kopen. Deze Spreadsheet Addon kost zo’n $50/maand extra. 

Hiermee vervang je potentieel een Supermetrics for Sheets, terwijl je ook nog van de Data Studio functionaliteiten gebruik kunt blijven maken.

Ter vergelijking: Supermetrics for Sheets heb je vanaf €99 per maand.

Single abonnement

  • Vanaf $9,95 per maand
  • 1 connector & 1 – 3 accounts per connector
  • 1 user
  • Managed cloud storage
  • E-mail support

Business abonnement

  • Vanaf $29,95 per maand
  • 3 connectors & 3 – 5 accounts per connector
  • 2 users
  • Managed cloud storage
  • E-mail & telefonische support

Pro abonnement

  • Vanaf $74,95 per maand
  • Onbeperkt aantal connectors & 20 – 99 accounts per connector
  • 3 users
  • Managed cloud storage
  • E-mail & telefonische support

Agency abonnement

  • Vanaf $224,95 per maand
  • Onbeperkt aantal connectors & 100 – 1000 accounts per connector
  • Spreadsheet addon inbegrepen
  • 3 users
  • Managed cloud storage
  • E-mail & telefonische support

Enterprise abonnement

  • Vanaf $295,00 per maand
  • Onbeperkt aantal connectors & 20 – 1000 accounts per connector
  • Onbeperkte users
  • Spreadsheet addon inbegrepen
  • Eigen data warehouse
  • Je eigen dedicated support representative

Voor een klein maandbedrag extra kun je losse Users (admins) en Google My Business locaties toevoegen aan je abonnement. 

Dit maakt het mogelijk om precies het abonnement samen te stellen dat je nodig hebt.

Tip: De abonnementen Agency en Enterprise hebben de Sheets addon standaard bij het plan in zitten. Maar de Addon los aanvinken kan ook. Hiermee heb je in 1x een goedkoop alternatief voor Supermetrics for Sheets én Supermetrics for Data Studio te pakken.

4. Apipheny

Apipheny is een universele API-connector voor Google Spreadsheets. Het vervangt de functionaliteit van Supermetrics for Sheets. 

Als je Google Sheets vervolgens gebruikt als bron in Google Data Studio, heb je het beste van twee werelden.

Zonder een regel code te schrijven, kun je Apipheny gebruiken om API-gegevens naar Google Spreadsheets te trekken en de gegevens te gebruiken om dashboards en rapporten te ontwikkelen.

De lijst met mogelijke integraties van Apipheny is lang, sommige interessante API-verbindingen zijn Ahrefs API, Google Search Console API, Instagram API, Linkedin Ads API en nog veel meer.

Als je niet weet hoe je elke API met Google Spreadsheets moet verbinden, heeft Apipheny tutorials over API-integraties.

Afhankelijk van de omvang van je gegevensbewerkingen, kun je één tot tientallen verschillende opgeslagen requests hebben voor toekomstig gebruik.

Als je de opgeslagen API-verzoeken naar een ander Google Sheet wil verplaatsen, heeft Apipheny een functie waarmee de opgeslagen API-instellingen kunnen worden geëxporteerd en geïmporteerd.

Apipheny vs Supermetrics

  • Apipheny biedt meer controle en aanpasbaarheid dan Supermetrics for Sheets.
  • Met Apipheny kunnen gebruikers verbinding maken met de API van elke gegevensbron (dat betekent praktisch duizenden verschillende API’s), terwijl Supermetrics compatibel is met iets meer dan 100 platforms.
  • Apipheny vereist een meer geavanceerde gebruiker, terwijl iedereen met Supermetrics overweg kan.
  • Apipheny is veel goedkoper dan Supermetrics, het biedt veel waar voor je geld.

Prijzen

Alle features van Apipheny zijn direct beschikbaar in al hun abonnementen. De verschillen zitten alleen in het feit of je per maand of per jaar wilt betalen, of een lifetime deal wilt.

Abonnementen:

  • Monthly Plan: $12/maand
  • Annual Plan: $132/jaar
  • Lifetime Plan: $249 eenmalig

Features:

  • Eerste maand gratis (30 dagen op proef – geen creditcard nodig)
  • Toegang voor 1 Google-account
  • Onbeperkte API-verzoeken
  • Onbeperkt aantal sheets
  • GET, POST, PUT, PATCH, DELETE
  • API-verzoeken opslaan
  • Instellingen voor requests
  • API-verzoeken plannen
  • URL’s stacken
  • Referentiecelwaarden gebruiken
  • =APIPHENY() functie
  • Voer alle requests uit
  • Transfer requests
  • Klantenservice
  • 30 dagen geld terug om welke reden dan ook
  • Op elk moment opzeggen

5. Funnel.io

Funnel is een marketingdataplatform dat automatisch data in kaart brengt en naar verschillende bestemmingen kan sturen.

Het is echter niet een Supermetrics alternatief dat je aanschaft omdat het zo goedkoop is.

Het aantal koppelingen met platforms dat ze aanbieden is wat hen onderscheidt. Het zijn er namelijk meer dan 500. 

Een ander praktisch kenmerk van Funnel is dat je spreadsheetgegevens uit Google Spreadsheets in Funnel kunt importeren. Daarom kun je tijd besteden aan het optimaliseren van kanalen en het uitvoeren van analyses om bruikbare inzichten op te bouwen.

Wat Funnel nog meer onderscheidt is dat ze attributie kunnen ‘modelen’ met de data die je inlaadt. Voor complexe klantreizen met veel contactmomenten kan het daarom een handige tool zijn.

Funnel kan ook gegevens mapping automatiseren door regels vast te stellen op basis van trefwoorden, in plaats van geavanceerde formules te maken nádat de gegevens zijn geëxporteerd. 

Door gegevens van verschillende kanalen te combineren, kun je rapporteren over de prestaties van verschillende mediatypen.

Je hele marketingmix wordt in kaart gebracht en aan ieder touchpoint wordt waarde toegekend.

Funnel.io vs Supermetrics

  • Funnel biedt momenteel integraties met meer dan 500 platformen. Deze mogelijkheid bespaart bedrijven een aanzienlijke hoeveelheid tijd en technische inspanningen om data van nieuwe marketingplatforms op te halen
  • Funnel is een veel uitgebreidere tool dan Supermetrics, dat in feite alleen connectors biedt om data van het ene platform naar het andere te krijgen.
  • Funnel.io is niet compatibel met SQL-databases. Supermetrics kan echter gegevens via MySQL en PostgreSQL ophalen

Prijzen

Funnel biedt 3 verschillende abonnementen: Essentials, Plus en Enterprise. Bij geen van de abonnementen kun je simpelweg een account aanmaken en bezig gaan. Ze sturen aan op het boeken van een demo, of contact met Sales.

Essentials

  • Vanaf € 359 per maand (jaarlijks gefactureerd). Maandelijkse factureringsoptie voor € 431 per maand
  • Standaard al 230+ connectoren beschikbaar
  • Gegevens voorbereiden met gebruiksvriendelijke transformatie
  • Gegevens verzenden naar visualisatieoplossingen en datawarehouses
  • 5 gebruikers
  • E-mail ondersteuning

Plus

  • Vanaf € 899 per maand (jaarlijks gefactureerd)
  • Alles in Essentials
  • Custom connectors beschikbaar
  • Meerdere workspaces
  • Rollen en rechten
  • Onbeperkt aantal gebruikers
  • Ondersteuning via e-mail en chat

Enterprise

  • Vanaf € 1799 per maand (jaarlijks gefactureerd)
  • Alles in Plus
  • Enterprise Single Sign-On
  • Instelversneller
  • Klantsuccespartner
  • Prioriteits e-mail- en chatondersteuning
  • Keuze voor opslag van je gegevens (EU of VS)

Alternatieve tools voor het combineren van marketingdata

Het staat buiten kijf dat Supermetrics een geweldige tool is voor bedrijven die hun marketinggegevens van verschillende kanalen willen combineren.

Het heeft echter wel enkele nadelen – met name de hoge prijs en het beperkte aantal gebruikers dat per abonnement toegang heeft.

Gelukkig zijn er een aantal Supermetrics alternatieven op de markt. Deze tools bieden vergelijkbare mogelijkheden, maar tegen een lagere prijs of met meer functies (zoals dashboarding).

Dus als je op zoek bent naar een betaalbare manier om verbinding te maken met verschillende gegevensbronnen en aangepaste rapporten te maken, bekijk dan ook eens een alternatief op Supermetrics!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *