Hoe kun je Google Ads data in Google Sheets krijgen?

Als je veel Google Ads-campagnes en -accounts beheert, vraag je je misschien af ​​hoe je gemakkelijk en op regelmatige basis Google Ads-gegevens naar Google Spreadsheets kunt krijgen. Zo zijn je rapportages sneller en kun je ze probleemloos laten verlopen. Idealiter heb je er zelfs helemaal geen omkijken meer naar.

Dit artikel behandelt 4 opties om dit probleem op te lossen. Dus laten we de opties eens één voor één bekijken. De mogelijkheden zijn:

  1. Handmatige export vanuit Google Ads – niet per se probleemloos, dus ik zal hier niet veel tijd aan besteden.
  2. Een native connector voor Google Sheets van Google – gratis optie, maar een beetje omslachtig.
  3. Een script implementeren binnen je Google Ads account – gratis, maar enige technische kennis vereist.
  4. Supermetrics voor Google Spreadsheets – makkelijk en flexibel, maar een betaalde optie.

1. Handmatige Sheets export vanuit Google Ads

Dit is niet geheel een probleemloze oplossing aangezien het een handmatig proces is, dus ik zal hier niet al te veel tijd aan besteden. Wanneer je inlogt op je Google Ads-account, kun je de gegevens downloaden via de “Download”-knop.

Voordat je op de knop drukt, moet je alle benodigde kolommen aan het rapport toevoegen. Dan krijg je meerdere opties te zien als bestemming voor je data, één daarvan is Google Sheets.

Wanneer je die selecteert, word je gevraagd naar welke Google Drive-map je de gegevens wilt exporteren. Dan klik je op download en binnen enkele ogenblikken verschijnt er een kleine balk onderin het scherm, klik daar op “Blad Openen” of “Open Sheet”. Dan kun je het resultaat van je export zien.

Deze methode is prima voor eenmalige exports, maar je kunt de gegevens niet op regelmatige basis volgens een schema verversen. Dus laten we eens naar een wat meer geautomatiseerde optie kijken.

2. Native Sheets connector van Google Ads

In 2020 heeft Google een gratis add-on voor Google Spreadsheets uitgebracht waarmee je Google Ads-gegevens naar Google Spreadsheets kunt exporteren. Het lijkt erg op hun oudere Google Analytics-add-on voor Google Spreadsheets.

Allereerst moet je de add-on vanaf hier installeren. Start vervolgens de add-on en maak een nieuw rapport:

Selecteer van welk account je de data wilt ophalen (je kunt niet zien welke een MCC is en welke niet). Nadat je een account hebt geselecteerd, wordt het hele bestand aan dat account gekoppeld. Je kunt geen gegevens van meerdere MCC’s in één Google-spreadsheet samenbrengen. Dit is helaas een flinke beperking.

Het rapportconfiguratieblad wordt geopend met een zijbalk:

Laten we ons nu concentreren op de zijbalk, daar configureer je je rapport. Je moet het volgende definiëren:

  1. Account – je kunt er meerdere selecteren als je uit een MCC data ophaalt.
  2. Datumperiode – aangepast, vandaag, gisteren, afgelopen 30 dagen, in feite alle standaard datuminstellingen die je kent van Google Ads. Je kunt echter geen geavanceerde dingen doen, zoals het jaar tot nu toe of de afgelopen X dagen.
  3. Rapporttype – campagne versus advertentiegroepen versus zoekwoorden versus advertentie-extensies, etcetera.
  4. Rapportnaam.
  5. Kolommen – zowel statistieken als dimensies.
  6. Filters.
  7. Vervolgens kun je je rapport plannen (dagelijks, wekelijks, eerste dag van de maand) – maar je kunt niet echt kiezen wanneer het rapport precies moet vernieuwen. Ik neem aan dat het hetzelfde uur is als wanneer je op de knop CREATE REPORT drukt. Je kunt de resultaten ook niet via e-mail laten verzenden, zoals je kunt met scripts en Supermetrics (lees verder).

Als je klaar bent met je configuratie, druk je op de knop “Create report” onderaan de zijbalk om de gegevens te downloaden. De uitvoer ziet er als volgt uit:

Het resultatenblad heeft altijd een aantal voorlopende rijen bovenaan staan. Die kunnen problemen veroorzaken bij het importeren van deze sheet in Google Data Studio of in andere systemen.

Over het algemeen werkt deze aanpak prima, gezien het een gratis oplossing is. Voor 95% van de gebruikers is dit voldoende en komt het hiermee wel goed. Maar gevorderde gebruikers die meer geavanceerde tijdfilters nodig hebben, automatische e-mails verwachten en accounts in verschillende MCC’s beheren, doen er goed aan om nog even verder te lezen.

3. Google Ads scripts om data naar Sheets te exporteren

Met Google Ads scripts heb je de mogelijkheid om op basis van Javascript campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden en andere entiteiten binnen Ads aan te passen, op te halen of te exporteren.

Voor het ophalen van de door jouw gewenste data vanuit Google Ads en het exporteren hiervan naar Sheets, kun je dus een script gebruiken.

Hoe installeer je een Google Ads script?

  1. Ga in de AdWords interface via “Tools en instellingen” naar “Bulkbewerkingen”.
  2. Kies voor “Scripts”.
  3. Klik op de blauwe + button en geef je script een logische naam.
  4. Machtig het script door op “Authorize” te klikken en de voorwaarden te accepteren.
  5. Kopieer een script dat je hebt gevonden en plak dit in je Google Ads interface.
  6. Verander de waarden in het script naar wens. Vaak vind je een uitleg bij het script of zijn er instructies als comments ingevoegd.

Beschikbare scripts voor Google Ads rapportage in Sheets

Er zijn veel voorbeelden en templates beschikbaar van scripts die Google Ads data naar Sheets sturen. Er is echter niet 1 script dat voor iedere denkbare situatie de exacte data eruit pikt die jij nodig hebt. Je zult dus hoogstwaarschijnlijk wat aanpassingen moeten maken om het zo te krijgen als jij wilt. Het aanpassen van de scripts vereist enige kennis van Javascript en Google Apps-scripts.

Bekijk eens de verzameling Google Ads rapportage-scripts die Google zelf aanbiedt. Deze tools en voorbeelden zijn gebouwd met Google Ads-scripts en kunnen gratis worden gebruikt “as-is”. De code pas je na het kopiëren gewoon aan jouw wensen aan.

Het Account Summary Report is ongeveer wat je nodig hebt wanneer je jouw Google Ads data in Google Sheets wilt terugzien. Het is een rapport waarin in één oogopslag de prestaties van een volledig Google Ads-account worden weergegeven. Bovendien verzendt het een dagelijkse e-mail in HTML-format met actuele accountstatistieken.

Sommige scripts hebben ook een Ads Manager-versie (MCC script), voor het verwerken van meerdere Google Ads-accounts vanuit één script. Dit maakt ook dat je maar 1 script hoeft te beheren voor alle onderliggende accounts, in plaats van 1 script per account.

Het is ook mogelijk om een accountniveau-script om te bouwen naar een MCC-script, zodat dat ene script in elk account binnen het MCC zijn code uitvoert.

Verder is er met wat Google-searches genoeg te vinden op het gebied van handige scripts voor allerlei toepassingen, en ze zijn bijna allemaal gratis te gebruiken. Hier kun je dan je eigen draai aan geven door middel van wat aanpassingen.

Maar heb je geen zin om in de code te duiken, of om iemand te vinden die er wel zin in heeft, lees dan nog eventjes verder.

4. Supermetrics voor Google Sheets

Supermetrics for Google Spreadsheets is een rapportage-automatiseringstool. Hiermee kun je in wezen informatie uit het ene systeem halen en naar andere systemen sturen. Je haalt bijvoorbeeld data uit Google Ads en stuurt het naar Google Sheets om de data daar te analyseren en er berekeningen op los te laten.

Er zijn een paar voordelen van het gebruik van Supermetrics:

  1. Je kan data uit meerdere MCC’s in één Google Spreadsheet samenbrengen.
  2. Meer opties voor tijdfiltering.
  3. Je kan precies aangeven wat er in rijen en kolommen moet.
  4. Planning is flexibeler: je kunt kiezen wanneer je de data precies wilt refreshen.
  5. Je kunt de resultaten automatisch per e-mail verzenden.

Het grootste nadeel is dat het een betaald product is, dus je zult moeten afwegen of je meer tijd bespaart en gemak ervaart dan dat de tool kost. Er is een gratis trial van 14 dagen. Deze proefperiode kun je gebruiken om te zien of deze manier van Google Ads data naar Google Sheets exporteren past bij jouw werkwijze.

Data opvragen met Supermetrics

Laten we eens kijken naar het configuratieproces. Allereerst moet je de add-on Supermetrics for Sheets installeren en de gratis trial activeren. Die vind je op deze pagina op de website van Supermetrics. Kies daar voor de optie “Start free trial”. Je wordt dan naar de pagina van de Sheets add-on geleid.

Deze video legt het proces uit van het opvragen van data van een advertentieplatform vanuit je Google Sheet. Je kunt ook verder lezen voor een stap-voor-stap uitleg met screenshots.

Video van hoe je data kunt opvragen vanuit de Supermetrics add-on in Google Sheets

Start de Supermetrics add-on in je beoogde Google-spreadsheet:

Onder Data source zoek je naar Google Ads:

Selecteer de databron Google Ads en log in met je Google-account. Nadat je bent ingelogd, kun je beginnen met het configureren van het rapport. Wat je kunt instellen:

  1. Accounts: zoals ik al zei, hier kun je meerdere accounts uit meerdere MCC’s selecteren.
  2. Datums: je kunt hier geavanceerde dingen doen, zoals de laatste X dagen, de laatste X weken, de laatste X maand, de laatste X jaar, het jaar tot nu toe, deze maand tot nu toe, de vorige maand of een aangepast datumbereik.
  3. Statistieken: alle statistieken die je in de Google Ads-interface ook kunt zien.
  4. Dimensies: accounts, campagnes, advertentiegroepen, zoekwoorden, advertenties, en alle andere dimensies die je al kent uit Google Ads of Analytics.
  5. Filters: optioneel.
  6. Opties: extra instellingen voor gevorderde gebruikers. Hier kun je bijvoorbeeld de sheets alvast goed formatteren voor gebruik met Google Data Studio.

Mijn voorbeeldconfiguratie ziet er zo uit:

Als je klaar bent met configureren, druk je op de grote blauwe knop “Get Data to Table” en de gegevens worden binnen enkele ogenblikken gedownload. Dit zijn de resultaten voor mij:

De laatste stap is het opzetten van een schema. Klik op de tab “Schedule”:

Voeg een trigger toe:

En stel je gewenste schema in:

Je kunt de tijd van de vernieuwing, frequentie, e-mailontvangers, bijlageformat (CSV, PDF, HTML etc) bepalen. Dan sla je de wijzigingen op en je bent helemaal klaar.

Je kunt meer vinden over de toepassingen en het gebruik van deze tool in mijn uitgebreide artikel over Supermetrics for Sheets en uiteraard op de website van Supermetrics.


Welke optie past het beste bij jou?

Oké, dus nu weet je wat de opties zijn om Google Ads data in Google Sheets te krijgen. Je wilt waarschijnlijk niet voor de handmatige aanpak kiezen en je zult moeten beslissen of de native Google Ads-connector goed genoeg voor je is of dat je voor een tool als Supermetrics moet gaan. Uiteraard is het aanpassen of het (laten) ontwikkelen van scripts ook een optie.

Persoonlijk gebruik ik Supermetrics omdat het me meer flexibiliteit geeft, vooral vanwege de mogelijkheid om meerdere accounts van meerdere MCC’s in één bestand te downloaden. Ook kan ik bepaalde Vlookups en draaitabellen maken die voor optimalisatiescripts benodigd zijn. En voor een automatische import van advertentiekosten is het ontzettend handig dat ik zelf kan bepalen welke data er in rijen en kolommen komt te staan.

Als je echter te maken hebt met een krap budget, kun je gewoon kiezen voor de gratis native Google Ads-connector en meerdere bestanden bijhouden als data uit meerdere MCC’s moet komen. Mogelijk moet je daarnaast een Google Apps-script maken als je dagelijkse e-mails met prestatiegegevens wilt ontvangen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *