Ga naar de inhoud

Waarom call tracking voor jouw bedrijf interessant is

call tracking voor marketing analytics

In online marketing is het belangrijk dat je conversies doormeet. Met een conversie bedoel ik ‘een waardevolle actie die iemand uitvoert op je website’.

Waardevolle acties op je website zijn bijvoorbeeld:

  • Er wordt een contactformulier ingevuld
  • Er wordt een offerte aangevraagd
  • Iemand neemt telefonisch contact met je op

Campagnes en online marketingstrategieën draaien vaak om conversies. Op basis van conversies optimaliseren we campagnes en de strategie. De campagnes, e-mails of advertenties die de meeste conversies opleveren, krijgen meer budget.

Bij de meeste bedrijven zie ik dat contactformulieren, offertes en webshop aankopen wel goed worden doorgemeten. Dit is technisch eenvoudig te implementeren.

Maar zodra iemand de telefoon pakt om jouw bedrijf te bellen, ontstaan er problemen.

Stel dat iemand op een Google Ads advertentie heeft geklikt, je website bekijkt en daarna jouw bedrijf belt. Dan wordt dit telefoongesprek niet meegenomen als conversie.

Je hebt dus geen idee hoeveel telefoontjes een campagne oplevert.

Terwijl bellers gemiddeld meer potentie hebben: ze worden sneller klant en geven gemiddeld meer uit.

Zonder het doormeten van oproepen vanaf je website, mis je een belangrijk deel van je informatie. Je kan zonder doormeten van telefonische leads niet goed bepalen hoe goed je website presteert en hoe effectief je campagnes zijn.

Hier is een oplossing voor bedacht: call tracking.

Call tracking geeft je de mogelijkheid om precies te meten hoeveel oproepen je campagnes hebben gegenereerd, welke zoekwoorden hieraan bijgedragen hebben en via welke advertenties deze telefoontjes plaatsvonden.

Voorbeeld: Schilder

Een schilder heeft een website waar klanten een offerte kunnen opvragen via een contactformulier.

Hij heeft een Google Ads campagne draaien voor €2200 per maand. Dit levert hem maandelijks 5 opdrachten op met een winst van gemiddeld €400 per opdracht.

Op basis van deze gegevens zou je concluderen dat je de campagnes uit moet schakelen.

De schilder schakelt hulp in van zijn online marketeer, die hem adviseert om call tracking in te schakelen.

Na het implementeren van call tracking blijkt dat de schilder maandelijks zo’n 10 telefoontjes kreeg die toe te schrijven zijn aan een bepaalde Google Ads advertentie. De helft van de telefoontjes resulteren in een klus met een gemiddelde winst van €500.

Een korte rekensom leert dat de campagne dus geen €2000 oplevert, maar €4500 (!).

Ineens wordt een verlies van €200 een winst van €2300 per maand. Het uitschakelen van de Google Ads campagne zou een hele slechte beslissing zijn geweest.

Hoe werkt call tracking?

Met call tracking installeer je een stukje Javascript code op je website. Dat kan bijvoorbeeld makkelijk met Google Tag Manager.

Elke bezoeker ziet vervolgens een ander uniek telefoonnummer. De telefoonnummers worden dynamisch ingeladen via het script. Als de klant het (op dat moment unieke) telefoonnummer belt, wordt hij direct doorgeschakeld naar het echte telefoonnummer van het bedrijf.

De oproep wordt vervolgens geregistreerd in het call tracking systeem en wordt ook verwerkt in Google Analytics en Google Ads.

Voordelen van call tracking

  1. Je hebt meer inzicht in de resultaten. Je krijgt een completer beeld van de resultaten van je website en campagnes. Door ook telefoontjes als conversie te meten krijg je een completer beeld van hoe jouw website of campagnes presteren. Het conversiepercentage van landingspagina’s zal accurater zijn. Ook statistieken zoals de bounce rate zullen accurater zijn. Wanneer iemand belt vanuit een landingspagina, zal dit niet meetellen als bounce.
  2. Je kan campagnes beter optimaliseren. Doordat je beter weet welke campagnes of zoekwoorden voor conversies zorgen, kan je de campagnes beter optimaliseren.
  3. Je kan je website beter optimaliseren. Omdat je een completer beeld hebt van het totaal aantal conversies, kan je effectiever CRO-werkzaamheden uitvoeren.
  4. Je kan je marketingbudget efficiënter besteden. Je kunt per kanaal of per campagne beter de ROI bepalen. Hierdoor weet je dus beter welk kanaal of welke campagne het meeste oplevert. Waardoor je je budget verstandiger in kan zetten.
  5. Je kan van de telefoongesprekken leren. Een paar bijkomstige voordelen zijn dat je gesprekken bij sommige providers kan terugluisteren. Zo kom je er achter welke informatie een klant mist, welke bezwaren hij wellicht heeft of welke drempels hij over zou moeten. Deze informatie kan je verwerken in je marketing, waardoor mensen waarschijnlijk sneller bij jou zullen kopen.
  6. Het is makkelijk te implementeren en is slechts een kleine investering

Wie zijn aanbieders van call tracking?

De twee bekendste partijen in Nederland zijn AdCalls en Qooqie. Deze beide partijen draaien al een poosje mee en leveren hele complete tools. Daarnaast heb je Nederlandse support, dus dat is ook wel fijn! Vanaf zo’n €30-40 per maand kun je hiermee jouw data verrijken met gegevens vanuit inkomende telefoontjes.

Conclusie

Call tracking is dus een waardevol hulpmiddel voor elke ondernemer. Als je call tracking niet gebruikt, zie je een aanzienlijk deel van je conversies over het hoofd.

Door call tracking in te zetten krijg je een veel accurater beeld van de resultaten van je online marketing inspanningen. Het zorgt ervoor dat je betere beslissingen kan nemen op basis van nog completere data.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *