Facebook Ads data gebruiken in Google Data Studio

Facebook Ads in Google Data Studio

Het gebruiken van data van Facebook Ads in Google Data Studio klinkt eenvoudig, maar het gaat helaas niet zomaar. Ik zal je uitleggen waarom, en hoe je het wél voor elkaar kunt krijgen om je Data Studio dashboards te verrijken met data van Facebook!

Google Data Studio is een handige gratis rapportagetool die Google in 2016 uitbracht. Hiermee kun je marketingdata presenteren met behulp van een reeks visualisatie-opties. Het is een ideale gratis tool waar je als marketeer je eigen dashboards, rapporten met meerdere pagina’s en nog veel meer mee kunt bouwen en delen.

Met Data Studio kun je meerdere bronnen verbinden en allerlei aangepaste dimensies, statistieken en berekeningen definiëren. Dit allemaal zodat je een dashboard in elkaar kan zetten dat precies past bij jouw behoeften en je eigen KPI’s bevat.

Maar, er is een ‘maar’: Out-of-the-box maakt het alleen verbinding met de eigen platforms van Google, zoals Google Ads, Analytics en Spreadsheets.

Dit is erg vervelend wanneer je als marketeer van veel verschillende kanalen gebruik maakt, waaronder meerdere niet-Google kanalen. Denk aan Facebook Ads, LinkedIn Ads, Microsoft Bing Ads en nog veel meer.

Hoe werkt het om Google Data Studio en Facebook Ads aan elkaar te verbinden?

Data Studio maakt deel uit van de Google-productstack en Facebook niet. Er is dus vanzelfsprekend geen ingebouwde integratie. Maar wat wel bestaat zijn partnerconnectors die het uitwisselen van informatie mogelijk maken tussen niet-Google-platformen en Data Studio.

Omdat Facebook Ads het populairste betaalde sociale platform is – wereldwijd heeft 1 op de 9 mensen een Facebook-account en adverteren er meer dan 140 miljoen bedrijven op Facebook – laat ik je in dit artikel zien hoe je jouw Facebook data makkelijk in Google Data Studio krijgt.

Dat doen we met behulp van de Facebook Ads Supermetrics-connector voor Google Data Studio. Lees ook mijn artikel over wat je met Supermetrics nog meer kan met Data Studio.

Ik laat je hier stapsgewijs zien hoe je daarmee zelf een ​​Facebook Ads-dashboard kunt maken.

Wanneer je 24/7 toegang hebt tot relevante gegevens, is het voor jou gemakkelijker kiezen welke campagnes je moet aanpassen. Je kunt ook sneller aftakelende doelgroepen opsporen en achter de beste targetingopties voor toekomstige campagnes komen. En je kunt jouw dashboard eenvoudig met anderen delen, want daar is Data Studio op gemaakt.

Het mooie van deze tutorial is dat je de tips ook kunt toepassen om in Data Studio een ​​soortgelijk rapport te maken voor advertenties op Twitter, LinkedIn, Reddit of elk ander social mediaplatform.

Maar genoeg theorie, laten we beginnen met het bouwen van een simpel Facebook Ads voorbeeld-dashboard!

Geen tijd en moeite besteden? Template kopiëren!

Als je zonder enige moeite een vergelijkbaar rapport wilt, kun je ook een template kopiëren. Dat is een vooraf gemaakt rapport die je kunt bekijken en kopiëren naar je eigen account.

Je vervangt gemakkelijk de demo data door die van jezelf en je hebt direct de beschikking over een ingericht dashboard met je eigen Facebook advertentiedata. Let er op dat je daarvoor wel toegang nodig hebt tot dezelfde connectors die het template ook gebruikt.

Facebook Ads aan Data Studio toevoegen als gegevensbron

Voorbeeld dat laat zien hoe je Facebook Ads toevoegt als databron in Google Data Studio

Nadat je een nieuw document in Data Studio hebt geopend, klik je op ‘Nieuwe gegevensbron maken’ om Facebook Ads te koppelen aan het rapport.

Stap 1: Maak verbinding met je Facebook-account

Zoek en selecteer in de galerij de partner connector ‘Facebook Ads’ van Supermetrics.

Autoriseer vervolgens de connector door op de knop ‘Autoriseren’ te klikken. Nadat je jouw Facebook-accounts hebt gekoppeld, selecteer je degene waarvan je de data wilt ophalen.

Er zijn ook extra opties om het conversie window en de juiste tijdzone te selecteren als je dit wilt aanpassen. Als je tevreden bent met de selectie, klik dan op ‘Verbinden’.

Stap 2: Bewerk velden en maak aangepaste statistieken

Vervolgens zie je een lange lijst met beschikbare statistieken en dimensies. Hier kun je de naam van statistieken wijzigen en je eigen berekende velden maken. Dit kan ook later, dus je hoeft er nu niks mee te doen. Klik op ‘Toevoegen aan rapport’.

Je kunt altijd controleren welke gegevensbronnen aan het dashboard zijn gekoppeld door op het tabblad ‘Resource’ bovenaan het dashboard te klikken en te kijken bij ‘Gegevensbronnen beheren’.

Nu is je Facebook Ads-account verbonden met Google Data Studio en ben je klaar om de gegevens te visualiseren!

Het rapport opbouwen, belangrijke statistieken en hun trendlijnen toevoegen

Laten we beginnen met het toevoegen van wat data in de vorm van grafieken en diagrammen.

Stap 3: Kies statistieken die de algehele accountstatus aangeven

Meestal zijn dit vertoningen, klikken, conversies, ROAS, kosten en CPC. Houd er rekening mee dat de statistieken natuurlijk anders kunnen zijn voor elk bedrijf, campagnetype en doelstelling.

Kies voor ‘Een diagram toevoegen’ en selecteer de ‘Scorekaart’. Plaats de scorecard en wijzig de metric op het tabblad ‘Gegevens’ van het rechtermenu. Je kunt ook het lettertype, lettergrootte, tekstkleur en de achtergrondkleur wijzigen in het gedeelte ‘Stijl’.

Stap 4: Maak tijdreeksgrafieken

Om te bekijken hoe de statistieken zich in de loop van de tijd hebben ontwikkeld, gaan we een grafiek neerzetten. Selecteer hiervoor het diagramtype tijdreeksgrafiek. Als je nog een statistiek aan de grafiek wilt toevoegen, doe je dat onder ‘metrics’ in de rechterzijbalk.

Stap 5: Copy-paste je diagrammen en grafieken

Het geweldige Ctrl+C en Ctrl+V werkt ook in Data Studio. Na het plakken kun je een andere statistiek toevoegen aan elke gekopieerde scorecard of grafiek. Zo hou je de styling van je elementen precies gelijk. Dat ziet er netjes uit en is een stuk sneller dan steeds een nieuwe aanmaken.

Stap 6: Bouw een datumfilter

Selecteer bovenaan de datumtool en kies het datumbereik dat standaard wordt weergegeven wanneer u het dashboard opent. Dit datumbereik is dan standaard op alle data van deze pagina van toepassing. 

Date range tip:

Wanneer je op slechts enkele van je grafieken of tabellen het datumbereik wilt toepassen, dan kun je ze in een groep stoppen met de datum-widget. 

Wil je een datumbereik op alle pagina’s tegelijk toepassen? Rechtermuisklik dan op de datum-widget en kies voor ‘Make report level’.

Een tabel en geografische kaart maken

Laten we nu wat inhoud toevoegen aan het onderste deel van het dashboard. Ik gebruik graag de rechthoek- of line-tool en scheid verschillende secties met een dunne lijn.

Stap 7: Tabel toevoegen

Misschien is de beste manier om de prestaties van je campagnes te vergelijken een ouderwetse tabel. Net als bij de vorige grafieken, voeg je deze toe door ‘Een diagram toevoegen’ te selecteren en de optie ‘Tabel’ te kiezen.

Je kunt zoveel statistieken kiezen als je wilt. Vergeet niet het tabblad ‘Stijl’ te bekijken om de tabel naar smaak aan te passen.

Stap 8: Widget toevoegen

Laten we ten slotte nog een widget toevoegen aan de rechterbenedenhoek van dit dashboard. Het kan een cirkeldiagram, een gestapeld diagram of een geografische kaart zijn om de geografische regio’s weer te geven van waaruit we de meeste klikken krijgen. Ik koos deze keer voor de geografische kaart.

Dat is het!

Je Facebook Ads-overzicht in Google Data Studio is af. Hier is een mogelijk eindresultaat waar je hopelijk iets aan hebt!

Je Facebook Ads dashboard is klaar, wat nu?

Hopelijk stop je hier nu niet met bouwen. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om allerlei data, die voor verschillende afdelingen interessant zijn, op een duidelijke manier weer te geven en met elkaar te combineren.

Met de connectors van Supermetrics kun je gegevens uit LinkedIn, Twitter, Microsoft-ads en vele andere platformen halen en ze toevoegen aan je dashboards.

Gratis templates ter inspiratie

Bekijk voor gratis Data Studio templates voor Facebook en andere advertentiekanalen deze pagina op de site van Supermetrics. Je kunt daar een vooraf gemaakt rapport bekijken en kopiëren naar je eigen account.

Vervang dan de demo data door die van jezelf en je bent snel op weg met een nieuw dashboard, dat je daarna nog naar wens kunt bijschaven en aanvullen.


Wat doe jij met Facebook en Data Studio?

Als je je eigen ervaringen met Supermetrics voor Data Studio wilt delen of verzoekjes hebt voor meer rapportagetips, laat het dan gerust weten in de comments!

En vergeet uiteraard niet dat Supermetrics een gratis proefperiode van 14 dagen aanbiedt.

Veel plezier met je nieuwe Data Studio rapporten! 📈

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *