Social media data weergeven in Google Data Studio

Het gebruiken van data van social media in Google Data Studio klinkt eenvoudig, maar jammer genoeg is het niet zo simpel. Ik zal je uitleggen waarom, en hoe je het wél voor elkaar kunt krijgen om je Data Studio dashboards te verrijken met data van Facebook, Pinterest, LinkedIn en andere sociale advertentiekanalen!

Met Google Data Studio kun je data uit allerlei bronnen samenbrengen en weergeven in handige rapportages. Maar een beperking van Data Studio is dat je standaard alleen de Google producten kan koppelen.

Dat is helaas een zwak punt, zeker nu de inzet van social media steeds belangrijker wordt voor bedrijven. Het grootste probleem hiermee is dat de meeste marketeers en bedrijven een mix van Google en andere advertentieplatformen of sociale kanalen gebruiken, zoals Instagram, LinkedIn, Bing Ads en meer.

Om eenvoudig Data Studio-dashboards te bouwen met andere gegevensbronnen dan die van Google zelf, is Supermetrics voor Google Data Studio wat mij betreft een ideale oplossing.

Met Supermetrics kun je namelijk wél die social media data laten zien in je dashboards. Door Supermetrics te koppelen aan je Data Studio kun je snel dashboards opzetten waar deze kanalen in geïntegreerd zijn.

Het verbindt data van Facebook, LinkedIn, Instagram, Pinterest en nog veel meer platformen aan je Data Studio rapport.

Je dashboard met social data is altijd up-to-date door het gebruik van de beschikbare API’s van de verschillende sociale platformen.

Bovendien is er een gratis trial van 14 dagen beschikbaar om te proberen of deze manier van automatiseren via Data Studio iets voor jou is.

Hoe werkt het koppelen van social media data aan Data Studio?

Het kost je maar enkele klikken om de gegevens die jij nodig hebt in je dashboard te krijgen. De Supermetrics rapporten worden elke keer dat je de pagina laadt bijgewerkt. En je hebt de mogelijkheid om een datumbereik toe te passen op je data, om overzichtelijk vergelijkingen te kunnen maken met eerdere periodes.

De onderstaande video laat je snel zien hoe je een verbinding opzet tussen een social media kanaal en Data Studio.

Voordelen van Supermetrics voor Google Data Studio

  • Automatiseer je rapportages
  • Geen .csv-downloads en copy-paste-bestanden meer
  • Integratie met advertentieplatformen, e-mailprogramma’s, webmaster tools etc.
  • Verschillende platformen in hetzelfde dashboard vergelijken
  • Gratis templates die je helpen met een snelle opzet

Welke bronnen kun je koppelen met de Data Studio-connectors?

Dit zijn de dataplatformen waarmee je verbinding kunt maken via Supermetrics. Hiervan kun je de gegevens gebruiken om grafieken en tabellen weer te geven in je rapport:

  • Ad data & Google Analytics
  • Adform
  • Adobe Analytics
  • AdRoll
  • Ahrefs
  • Apple Search Ads
  • Bing Webmaster Tools
  • CallRail
  • Criteo
  • Custom JSON/CSV/XML
  • Facebook Ads
  • Facebook Audience Network
  • Facebook Insights
  • Facebook Public Data
  • Google Ad Manager
  • Google Ads
  • Google AdSense
  • Google Analytics
  • Google Analytics 4
  • Google BigQuery
  • Google Campaign Manager
  • Google Display & Video 360
  • Google My Business
  • Google Search Ads 360
  • Google Search Console
  • HubSpot (<100k contacts)
  • HubSpot (>100k contacts)
  • Instagram Insights
  • Instagram Public Data
  • Klaviyo
  • LinkedIn Ads
  • LinkedIn Pages
  • Mailchimp
  • Microsoft Advertising
  • Moz
  • Optimizely
  • Outbrain Amplify
  • Pinterest Ads
  • Pinterest Organic
  • Pinterest Public Data
  • Quora Ads
  • Reddit Public Data
  • Salesforce
  • Searchmetrics
  • Semrush Analytics
  • Semrush Projects
  • Shopify
  • Snapchat Marketing
  • Snowflake
  • StackAdapt
  • Stripe
  • Taboola
  • TikTok Ads [early access]
  • Tumblr Public Data
  • Twitter Ads
  • Twitter Premium
  • Twitter Public Data
  • Verizon Media DSP
  • Verizon Media Native Ads
  • Vimeo Public Data
  • VKontakte Public Data
  • Yandex.Direct
  • Yandex.Metrica
  • YouTube

Welke data kan je ophalen via Supermetrics?

Supermetrics brengt alle statistieken en dimensies rechtstreeks vanuit de dataplatformen naar Data Studio. Elke connector kan alle statistieken van zijn API integreren om te worden weergegeven in tabellen, grafieken en diagrammen.

In een Google Data Studio Facebook Ads rapport zou je bijvoorbeeld kosten, frequentie en conversies kunnen zetten.

Hoe zet je een dashboard op met Supermetrics-data?

In deze video wordt uitgelegd hoe je grafieken maakt en begint met het instellen van rapporten met Google Data Studio. In de video wordt ervan uitgegaan dat je je gegevensbron al hebt ingesteld.

Je kunt met deze instructies dus zelf vanuit een leeg canvas een compleet dashboard gaan opbouwen.

Maar vele malen sneller is het wanneer je gebruikmaakt van vooraf gedefinieerde templates. Hieruit kun je dan de overbodige dingen verwijderen en het helemaal naar wens inrichten.

Hoe werken gratis Data Studio-templates?

Er zijn na het inloggen in Data Studio een paar templates zichtbaar waarmee de basis van een rapportage binnen één minuut opgezet kan worden.

Je kunt deze templates ook gebruiken om snel je eigen rapporten te maken. Als je je eigen gegevensbron toevoegt aan een rapporttemplate, heb je binnen enkele seconden een aantrekkelijk en volledig functioneel rapport.

Google's eigen data studio templates
Enkele basistemplates die standaard in Data Studio te vinden zijn

Kopieer simpelweg het rapport template, vervang de demo-data door je eigen databron, en het rapport werkt met jouw data!

Eigen databron koppelen aan een data studio template
Selecteer de nieuw te gebruiken databron om het rapport mee te vullen

Templates met social media data en meer

Via hun website biedt Supermetrics ook veel eigen templates aan waarin de Supermetrics-connectors zijn opgenomen. Net als de templates van Google, zijn ook deze gratis te gebruiken. Zo heb je binnen no-time een Data Studio rapport staan met de externe- of social media data die jij nodig hebt.

Wat kost Supermetrics voor Data Studio?

Vanaf €39 per maand kun je al gebruikmaken van een Supermetrics connector. Je betaalt naar verbruik, waardoor een grootverbruiker meer kosten zal maken dan de eenpitter die slechts een enkele bron hoeft te koppelen. Wel zo eerlijk.

Het prijsverschil is gebaseerd op het aantal databronnen dat je wilt koppelen, het aantal accounts binnen die databronnen, en hoeveel gebruikers toegang hebben tot de Supermetrics connectors.

Tot aan bepaalde limieten kun je dit gewoon direct online afsluiten. Voor aanvullende services dien je sowieso contact met ze op te nemen voor een prijs op maat.

Meer info vind je op de Pricing-pagina van Supermetrics.

wat kost supermetrics voor data studio
Pricing tabel van Supermetrics voor Data Studio

Factoren die de prijs per maand beïnvloeden

Number of data sources: Het aantal databron-API’s waaruit je gegevens kunt halen met Supermetrics. Facebook-ads en Facebook-insights zijn bijvoorbeeld twee afzonderlijke bronnen. Wanneer je geïnteresseerd bent in een van de premium data sources, dan dien je contact op te nemen met het sales team van Supermetrics voor een offerte.

Number of accounts: Het aantal accounts per gegevensbron waartoe je toegang hebt met Supermetrics. De definitie van een “account” verschilt per gegevensbron. Bijvoorbeeld bij de connector voor Facebook-ads is een account een advertentieaccount en bij Google Analytics is een account een weergave (view).

Number of users: Het aantal Google- of Microsoft-accounts dat toegang heeft tot Supermetrics-producten.

Additional services: Je dient ook contact op te nemen met het salesteam van Supermetrics wanneer je geïnteresseerd bent in aanvullende diensten. Hieronder valt premiumondersteuning, professionele services (zoals producttraining of het opstellen van rapporten), facturering, servicevoorwaarden voor grote ondernemingen, geheimhoudingsverklaring of een serviceniveau-overeenkomst. Dit kan helaas niet direct online worden geregeld.

Berekenen van je abonnementsprijs

Op de website van Supermetrics staat een prijscalculator. Daar kun je schuifregelaars gebruiken om een prijsopgave te krijgen.

Selecteer het aantal gegevensbronnen, het aantal gegevensbronaccounts en het aantal gebruikers dat je nodig denkt te hebben. De schatting die je krijgt is een vanafprijs, gebaseerd op de laagst mogelijke prijs per gegevensbron (€39 per maand).

Online is Supermetrics aan te schaffen voor maximaal 5 (niet-premium) gegevensbronnen, 20 accounts en 3 gebruikers.

Meer info vind je op hun Pricing-pagina.

Als je gebruik wilt maken van meer dan vijf gegevensbronnen, twintig accounts, drie gebruikers of premium connectors en services, dan zul je je abonnement moeten afsluiten via het verkoopteam van Supermetrics.

De prijscalculator op de website van Supermetrics

Probeer eerst gratis de trial van 14 dagen!

Vergeet niet om een gratis trial uit te proberen voor Supermetrics. De proefperiode duurt maar liefst 14 dagen, waardoor je genoeg tijd hebt om jezelf en je collega’s te overtuigen van de meerwaarde van automatisering.

Waar zou jij deze Data Studio koppeling als eerst voor gebruiken? Of heb je al goede ervaringen met Supermetrics en heb je wat gaafs gebouwd wat iedereen mag weten? Laat het horen in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *