Ga naar de inhoud

Wat is Supermetrics en wat kun je ermee?

wat is supermetrics en hoe werkt het

Supermetrics is een verzameling tools waarmee je marketingrapporten kunt automatiseren via Google Spreadsheets, Google Data Studio, Excel en andere programma’s.

Supermetrics verzamelt de marketinggegevens die je nodig hebt en brengt deze naar je rapportagetool of analyseplatform – of dat nu een BI-tool, spreadsheet, of een datavisualisatietool is.

Zoals je vast weet, kun je met Google Data Studio aantrekkelijke interactieve dashboards bouwen. Helaas kan je standaard alleen de Google producten koppelen.

Je kunt daarmee al vrij veel, zoals je eigen Google Analytics-monitoring dashboard bouwen met daarin de prestaties van je Google Ads.

Maar het probleem hiermee is dat de meeste marketeers en bedrijven ook veel andere advertentieplatformen of gegevensbronnen gebruiken, zoals Facebook-ads, LinkedIn-ads of Bing (Microsoft) Ads.

Dat is jammer genoeg een zwak punt van Google Data Studio, zeker nu sociale media steeds belangrijker worden voor bedrijven als kanaal om klanten mee te werven en te binden.

Met een tool zoals Supermetrics kun je (onder andere) middels Data Studio wél die social media data laten zien op een gebruiksvriendelijke manier.

Daarnaast maakt Supermetrics gebruik van de beschikbare API’s van de dataplatformen, waardoor je data altijd up-to-date is.

Wat is Supermetrics voor Google Data Studio?

Supermetrics voor Data Studio is een connector waarmee je statistieken van Google en andere niet-Google-bronnen in je Data Studio dashboards kunt gebruiken. Het koppelt data van Facebook, LinkedIn, Instagram en nog veel meer platformen gemakkelijk aan je Data Studio rapport. Bekijk in meer detail hoe je social media data toevoegt aan je eigen dashboards.

Het kost je maar ongeveer 3 tot 5 klikken om de gegevens die jij wilt zien in je dashboard te krijgen. Die rapporten worden uiteraard elke keer dat je de pagina laadt bijgewerkt, en je hebt de mogelijkheid om een datumbereik toe te passen op je data om vergelijkingen te kunnen maken met eerdere periodes.

Probeer eerst de gratis 14-dagen trial om kennis te maken met deze handige tool om meer uit je Data Studio te halen!

Wat is Supermetrics voor Google Sheets?

Supermetrics for Sheets kan worden gedownload als een add-on voor Google Spreadsheets, die gegevens rechtstreeks vanuit databronnen naar Google Spreadsheets importeert. Dit is gekoppeld aan je Google-account.

Je kunt inplannen hoe vaak dezelfde opdracht uitgevoerd moet worden, zodat je data in Sheets altijd automatisch geüpdatet wordt. Elke maand, week, dag, tot aan ieder uur. Dit is in te stellen vanuit je Supermetrics for Google Sheets add-on.

Met deze onbewerkte gegevens kun je handmatig je eigen berekende velden, Vlookups en draaitabellen maken en instellen zoals je dat zelf wilt.

Dit maakt het makkelijk om te voldoen aan een bepaald format qua kolommen en tabellen die weer kunnen worden uitgelezen door een ander systeem. Denk bijvoorbeeld aan een script voor Google Ads of een import van advertentiekosten voor je boekhoudprogramma.

Supermetrics brengt in feite geautomatiseerd rauwe data naar je eigen Google Spreadsheets, waardoor veelvuldige CSV-downloads en uploads en copy-paste taken worden vermeden.

Om te proberen of deze vorm van automatiseren via Google Sheets wat voor je is, kun je de gratis trial van 14 dagen proberen. Je krijgt dan toegang tot een grote hoeveelheid databronnen om in Sheets te importeren en te bewerken. Of lees eerst in meer detail over hoe je analytics en advertentiedata in Google Sheets kunt automatiseren met Supermetrics.

Welke databronnen kun je koppelen met Supermetrics?

Er worden continu nieuwe connectors uitgebracht door Supermetrics. Hieronder vind een grote lijst met advertentiekanalen en gegevensbronnen waarmee je via Supermetrics data kunt ophalen en dat kunt doorsturen naar bijvoorbeeld Data Studio of Google Sheets.

  • Ad data & Google Analytics
  • Adform
  • Adobe Analytics
  • AdRoll
  • Ahrefs
  • Apple Search Ads
  • Bing Webmaster Tools
  • CallRail
  • Criteo
  • Custom JSON/CSV/XML
  • Database
  • Facebook Ads
  • Facebook Audience Network
  • Facebook Insights
  • Facebook Public Data
  • Google Ad Manager
  • Google Ads
  • Google AdSense
  • Google Analytics
  • Google Analytics 4
  • Google BigQuery
  • Google Campaign Manager
  • Google Display & Video 360
  • Google My Business
  • Google Search Ads 360
  • Google Search Console
  • HubSpot (<100k contacts)
  • HubSpot (>100k contacts)
  • Instagram Insights
  • Instagram Public Data
  • Klaviyo
  • LinkedIn Ads
  • LinkedIn Pages
  • Mailchimp
  • Microsoft Advertising
  • Moz
  • Optimizely
  • Outbrain Amplify
  • Pinterest Ads
  • Pinterest Organic
  • Pinterest Public Data
  • Quora Ads
  • Reddit Public Data
  • Salesforce
  • Searchmetrics
  • SEMrush Analytics
  • SEMrush Projects
  • Shopify
  • Snapchat Marketing
  • Snowflake
  • StackAdapt
  • Stripe
  • Taboola
  • TikTok Ads
  • Tumblr Public Data
  • Twitter Ads
  • Twitter Premium
  • Twitter Public Data
  • Verizon Media DSP
  • Verizon Media Native Ads
  • Vimeo Public Data
  • VKontakte Public Data
  • Yandex.Direct
  • Yandex.Metrica
  • YouTube

Begin zelf met het automatiseren van rapporten!

De Supermetrics-software levert uitstekend werk door je een gebruiksvriendelijke manier te bieden om uiteenlopende digitale platformen met elkaar te verbinden, om daarmee gedetailleerde dashboards en rapporten te maken. En het allerbelangrijkste: het kan volledig automatisch!

Vind je Supermetrics te duur? Kijk dan ook eens naar welke tools hetzelfde bieden, en in het bijzonder het goedkopere alternatief Dataslayer. Er zijn overigens nog meer alternatieven voor Supermetrics die je hier kunt bekijken.

Heb jij in je dagelijkse werk te maken met marketingdata waar je automatisering op toe zou willen passen? Laat het weten in de comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *