Meteen naar de inhoud

Microsoft Bing Ads gebruiken in Google Data Studio

Microsoft Bing Ads verbinden aan Looker Studio

Het integreren van data uit Microsoft Ads (voorheen Bing Ads) met Looker Studio (voorheen Google Data Studio) is een ideale manier om je data op een overzichtelijke manier te visualiseren en te analyseren.

Met Looker Studio kunnen je als gebruiker je dashboards aanpassen en zelf beheren, zodat je snel en efficiënt nieuwe inzichten opdoet.

Het is een effectieve manier om te rapporteren over samengevoegde gegevens uit allerlei bronnen. Veel online marketingbureaus en marketeers gebruiken Google Data Studio voor rapportage- of dashboardingdoeleinden.

Hoewel het vooral wordt gebruikt met de Google-producten, zoals Google Ads, is het ook mogelijk om de tool te koppelen met andere advertentienetwerken. Er zijn verschillende connector opties die je hierbij helpen.

Het integreren van Bing Ads data in Looker Studio helpt je om:

  • Minder tijd te besteden aan het verzamelen van gegevens
  • Een beter beeld te krijgen van je advertentieprestaties over meerdere kanalen
  • Beter geïnformeerde beslissingen te nemen over je algemene marketingstrategie

In dit artikel bekijken we hoe je Bing Ads gegevens toevoegt aan je Google Data Studio rapporten en dashboards.

Voordelen van Bing Ads integreren met Data Studio

De integratie van Bing Ads met Google Data Studio kan een groot voordeel voor je bedrijf opleveren. Het biedt eenvoudige toegang tot al je marketinggegevens op één plek, waardoor snelle analyse en besluitvorming mogelijk is.

Doordat meerdere platforms via één dashboard met elkaar verbonden zijn, is het voor jou als marketeer gemakkelijker om trends over verschillende kanalen te spotten en gebieden voor optimalisatie aan te wijzen.

Vooral bij meerdere kanalen is dit handig.

  • Presteert mijn Bing Ads beter dan Google Ads?
  • Hoe verhoudt mijn CPA op Search Ads zich tot advertenties op sociale kanalen?
  • Kan ik mijn advertentiebudget anders verdelen voor meer resultaat?

Als je dit allemaal in 1 dashboard verzamelt, kun je dit snel zien zonder op veel verschillende platformen in te loggen.

In plaats van alle gegevens te exporteren naar spreadsheets en dan onder elkaar te plakken, scheelt het veel tijd om alle gegevens op 1 plek te hebben. Ook zijn de rapporten binnen Looker Studio altijd realtime en gemakkelijk te delen met wie je wilt.

Bing Ads verbinden met Google Data Studio

Het proces om Bing Ads aan Google Data Studio te knopen is niet moeilijk, maar vereist het gebruik van een third party connector die de data van Bing naar Google’s platform kan doorsturen.

Twee van de bekendste aanbieders van third-party connectors zijn Supermetrics en het goedkopere alternatief Dataslayer.

Er zijn overigens nog meer alternatieven voor Supermetrics die je hier kunt bekijken.

Met deze tools kan je makkelijk je Microsoft account verbinden met je Google Data Studio dashboard en beginnen met het ophalen van statistieken rechtstreeks van Bing Ads. Zo kan je je advertentiecampagnes controleren en analyseren buiten het Microsoft Ads platform om.

Alle third-party connectors werken ongeveer hetzelfde. Ik zal je uitleggen hoe je Google Data Studio en Microsoft Ads met elkaar verbindt.

Hieronder zie je een video van hoe het ongeveer in zijn werk gaat. Als voorbeeld wordt in de video Facebook Ads gebruikt. Hier dien jij dan uiteraard te kiezen voor de Bing Ads connector.

Voorbeeld dat laat zien hoe je een third-party databron toevoegt aan Looker Studio

Stappenplan

Voor de volledigheid neem ik hier ook nog even de stappen met je door om de koppeling te maken. Als voorbeeld neem ik je mee door het proces van het koppelen van Bing Ads met Google Data Studio via de connector van Supermetrics. De connectie maken via Dataslayer werkt precies hetzelfde.

1. Klik op gegevens toevoegen.

bron toevoegen aan data studio

2. Zoek naar “Microsoft Advertising” van Supermetrics – Als je Dataslayer gebruikt zoek je naar “Dataslayer Bing Ads”.

3. Klik op autoriseren en bevestig Google Data Studio dat hij een koppeling mag aangaan.

4. Log in met je Microsoft account en verleen de 3rd party connector de toegang die hij nodig heeft.

5. Selecteer je advertentie account(s) onder “selecteer accounts” om verder te gaan.

microsoft bing ads account koppelen aan google data studio

6. Klik rechtsonder op Add / Toevoegen om verder te gaan.

microsoft ads account toevoegen aan data studio rapport

7. Als laatste stap klik je op toevoegen aan rapport.

bing ads data toevoegen aan rapport

Nu kun je de data vanuit Microsoft Bing Ads gebruiken om tabellen, grafieken en andere visualisaties te maken!

Je kunt basisgegevens zien zoals klikken, vertoningen, CPC en CPM, maar ook meer gedetailleerde gegevens zoals CTR en conversiepercentages.

Bovendien kan je het format van het rapport aanpassen door zelf te kiezen welke kolommen in de tabellen of grafieken verschijnen.

Je hebt de mogelijkheid om filters in te stellen zoals datumbereik of andere aangepaste filters, zodat je alleen de gewenste resultaten in je rapport ziet.

Verder zijn er tal van aanpassingsopties beschikbaar, zoals het toevoegen van logo’s of kleuren, waardoor je zelf de controle hebt over hoe je dashboard eruit ziet en functioneert.

Verspil niet langer tijd aan het zoeken naar data

Google Data Studio is een ongelooflijk handige tool waarmee bedrijven eenvoudig datasets uit verschillende bronnen kunnen visualiseren in één enkel dashboard. Dit helpt marketeers bij het nemen van slimmere beslissingen over hun strategieën, het wordt makkelijker om het grotere geheel te zien.

Wanneer gegevens van Bing Ads in Data Studio worden gecombineerd met gegevens van andere advertentienetwerken, krijg je inzicht in de prestaties van meerdere kanalen samen.

Het enige wat je nodig hebt is een third-party connector zoals die van Supermetrics of Dataslayer. Het proces is eenvoudig en vergt minimale inspanning dankzij connectors die communicatie tussen beide systemen mogelijk maken.

Zo kun jij je tijd besteden aan je campagnes in plaats van aan het verzamelen van data!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *