Ga naar de inhoud

Hoe schrijf je een goede Over ons-pagina?

3

De Over ons-pagina. Een pagina die je vaak wat weggestopt op een website kunt vinden, terwijl hij o zo belangrijk is! Het is een introductie van jezelf en van je organisatie. Je maakt maar één keer een goede eerste indruk, toch? In dit artikel leg ik je uit hoe je het beste uit je Over ons-pagina kunt halen.

Alle ondernemers hebben er al eens mee te maken gehad: het schrijven van de Over ons-pagina. Het is een belangrijke pagina omdat we tegenwoordig graag willen weten met wie we zaken doen. We willen het gevoel van persoonlijke benadering krijgen en zien wie er aan de andere kant van het scherm zit. We willen hun verhaal weten, weten wat hen drijft.

Hoe staat het eigenlijk met jouw onderneming? Vertelt jouw Over ons-pagina het ware verhaal van de organisatie? Misschien is de informatie achterhaald, ingehaald door de tijd. Misschien is je visie op dingen veranderd. Misschien heb je er nooit echt genoeg aandacht aan besteed. Het is de hoogste tijd om uit te vinden hoe goed jouw Over ons-pagina is én hoe het beter kan!

Is het duidelijk wie je bent?

Als je zaken gaat doen, wil je weten dat het goed zit. Je wilt vertrouwen hebben in de partij waarmee je in zee gaat en het gevoel krijgen dat alles in orde is. De Over ons-pagina is daar bij uitstek geschikt voor. Het is voor elke organisatie een kans om te laten zien wie je bent en waar je voor staat.

Deel je verhaal

Elke organisatie is uniek en kent haar eigen historie. Misschien werk je wel voor een familiebedrijf, dat een interessant oorsprongsverhaal kent. Of een organisatie die is ontstaan uit een bijzondere samenwerking. Vertel het! Met behulp van storytelling laat je de geschiedenis van de organisatie tot leven komen. Het geeft een persoonlijke touch en laat zien welke groei het bedrijf al heeft doorgemaakt.

Missie, visie, waarden: waar sta je voor?

Missie, visie en waarden: misschien ben je er tijdens je studie al in omgekomen. Het zijn lege woorden waar je als organisatie veel betekenis aan kan geven. Ze bepalen de richting en identiteit van de onderneming. Maar dan moet je wel weten hoe je ze gebruikt.

Missie

Welk doel heb je als organisatie voor ogen? Wat wil je bereiken, voor wie en hoe? Waar doe je het voor? Wat is de permanente opdracht van de organisatie? In welke fundamentele (klant)behoefte voorzie je? Een missie is helder en beknopt. Het fungeert als richtlijn voor de strategie en beslissingen van een organisatie.

Enkele voorbeelden van missies van bekende organisaties:

  • LinkedIn: ‘Professionals van over de hele wereld met elkaar in contact brengen, zodat ze productiever en succesvoller kunnen zijn.’
  • Tesla: ‘De opkomst van duurzaam vervoer versnellen door zo snel mogelijk boeiende elektrische auto’s voor de massamarkt op de markt te brengen.’
  • Lego: ‘Inspireren en helpen ontwikkelen van de bouwers van morgen.’
  • Google: ‘De informatie van de wereld ordenen en universeel toegankelijk en bruikbaar maken.’

Visie

Wat hoop je als organisatie te bereiken? Wat is je belofte voor de samenleving? Hoe ziet de organisatie zichzelf in de toekomst? Waar wil je naartoe werken, wat wil je bereiken? Een visie is een inspiratiebron voor medewerkers en helpt bij het ontwikkelen van de strategie.

Enkele voorbeelden van visies van bekende organisaties:

  • IKEA: ‘Een ​​beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen.’
  • Nike: ‘Inspiratie en innovatie brengen aan elke atleet ter wereld.’
  • Amazon: ‘Het meest klantgerichte bedrijf ter wereld zijn, waar klanten alles kunnen vinden en waar ze de laagst mogelijke prijzen ervoor betalen.’

Waarden

Welke overtuigingen en principes zijn belangrijk voor de organisatie? Wat vormt de basis voor het gedrag en de cultuur binnen de organisatie? Naar welke normen en ethische standaarden streef je? Waarden helpen bij het bepalen van de bedrijfscultuur en fungeert als leidraad voor gedrag en beslissingen van medewerkers.

Enkele voorbeelden van waarden van bekende organisaties:

  • Coca-Cola: ‘Kwaliteit, integriteit en diversiteit.’
  • Apple: ‘Innovatie, kwaliteit, eenvoud en gebruiksgemak.’
  • Unilever: ‘Integriteit, respect, verantwoordelijkheid en duurzaamheid.’
  • Google: ‘Innovatie, vrijheid, transparantie en respect.’

Laat zien wie er achter de schermen zit

Zoals ik in de intro al aangaf, willen we graag weten met wie we te maken hebben. We willen je zien! In de letterlijke en in de figuurlijke zin. 

Laat op de Over ons-pagina jezelf en je medewerkers zien met een foto. Laat zien wie er in je team zit en welke expertise je in huis hebt. Laat de medewerkers zelf ook een klein stukje schrijven over het bedrijf, waarom het leuk is om er te werken en wat de bedrijfscultuur kenmerkt. Je medewerkers zijn je beste ambassadeurs! Dit onderdeel is bovendien extra interessant als je nieuwe mensen wilt werven…

Wees jezelf

Blijf authentiek en transparant. Laat zien wie je écht bent! Waarom ben jij anders dan de rest in je branche? Wat maakt jouw organisatie uniek? Kijken naar hoe concurrenten het doen kan geen kwaad, het geeft zelfs goede inspiratie. Maar zorg ervoor dat je altijd je authentieke zelf bent en blijft, zodat potentiële klanten weten wat ze met jou in huis halen.

Laat zien wat je doet!

Je product of dienst verkopen kun je vast als de beste. Niemand is zo enthousiast over wat je verkoopt als jijzelf. Laat het zien, ook op de Over ons-pagina. Vertel beknopt wat je werkwijze is en hoe je tegen dingen aankijkt. Een uitgebreide versie hiervan past beter op een andere pagina in je website, bijvoorbeeld een Dienstenpagina.

Heeft je organisatie naast commerciële activiteiten ook nog activiteiten voor het goede doel? Heeft het bedrijf positieve impact op de gemeenschap? Laat dit dan zeker zien! Je hoeft er niet mee te koop te lopen, maar dat je maatschappelijk betrokken bent als organisatie geeft een goed beeld af op (potentiële) klanten.

Voorbeelden van community activiteiten:

  • Met de gehele organisatie vrijwilligerswerk uitvoeren, bijvoorbeeld bij lokale evenementen.
  • Het sponsoren van een sportteam of een donatie aan een liefdadigheidsinstelling.
  • In het kader van MVO energiebesparende maatregelen nemen, zodat je (lokale) voetafdruk minder groot is.
  • Samenwerking met scholen of het aanbieden van leerwerkplekken.

Is het duidelijk wie je klant is?

Vaak trek je soortgelijke klanten aan als waar je al voor werkt. Laat daarom ook zeker zien wie je klanten of opdrachtgevers zijn.

Benoem je doelgroep

Werk je voor particulieren, het MKB of juist voor grote internationale spelers? Bevinden je klanten zich in een specifieke branche? Vermeld het op je Over ons-pagina. Geef ook aan dat je ruime ervaring hebt met deze doelgroep – mits dat het geval is uiteraard. 😉

Deel klantbeoordelingen

In de vorige paragraaf noemde ik al dat je medewerkers je beste ambassadeurs zijn, maar je (tevreden) klanten zijn dat net zo goed! Vraag daarom klanten of opdrachtgevers om een kleine review, een testimonial. Vergeet niet te vragen of je dit mag delen op je website! Laat klantbeoordelingen zien op je Over ons-pagina, straalt dat betrouwbaarheid uit. Het kan potentiële klanten over de streep helpen contact met je op te nemen, want zo’n goede ervaring met jou willen zij ook!

Tips:

  • Plaats een klein fotootje van degene die de review heeft geschreven en vermeld – indien het een zakelijke klant betreft – ook de organisatie van diegene.
  • Vraag de klant of hij via Google een review wil plaatsen (die jij vervolgens kan kopiëren naar je eigen website), want dat is ook nog eens goed voor je vindbaarheid!

Is de informatie actueel?

Houd je Over ons-pagina bij!

Het is misschien niet een pagina waar jij dagelijks op kijkt, maar elke dag doet de mogelijkheid zich voor dat een ander het wél bekijkt. Zorg daarom dat je Over ons-pagina altijd actueel is.

Ik vind het altijd zo’n flater slaan als je op een website foto’s van medewerkers tegenkomt waarvan je weet dat ze er al tijden niet meer werken. Als je het zelf al niet op orde hebt, hoe kun je dan voor een ander goed werk doen?

Tip:

Zet maandelijks in je agenda dat je even controleert of alle informatie op je website nog actueel is.

Deel je toekomstplannen

Komt er een grote investering aan? Ben je bezig met rebranding en heb je binnenkort een geheel nieuwe huisstijl? Ik kan me voorstellen dat je in het beginstadium voorzichtig bent met het delen van deze informatie. Toch kan mooie toekomstmuziek lezers wel prikkelen om je te blijven volgen! Overweeg dus zeker om (grootse) plannen te delen op je Over ons-pagina. Onthoud dat je niet alles uit de doeken hoeft te doen om de lezer nieuwsgierig te maken…

Is de pagina overzichtelijk en toegankelijk?

Houd het beknopt

Oké, ik snap dat je denkt: ‘Eerst geef je aan dat ik zoveel moet delen en nu moet het beknopt?!’ Yep, dat klopt. Zo’n lange Over ons-pagina als dit blogartikel is moet je niet gaan schrijven. Pik eruit wat voor jouw organisatie relevant is en gebruik dat, niet meer en niet minder.

Om al je informatie toch beknopt weer te kunnen geven, heb ik twee tips voor je:

Tips:

  • Vervang tekst door visuele elementen. Kijk welke lappen tekst je ook door middel van een afbeelding kunt weergeven, zonder dat er belangrijke informatie verloren gaat. Een bedrijfshistorie kun je bijvoorbeeld heel mooi en overzichtelijk in een tijdbalk weergeven.
  • Wil je toch heel veel informatie delen over een bepaald onderwerp? Kies er dan voor om een beknopte Over ons-pagina te maken, waarin je doorverwijst naar andere pagina’s waar je meer informatie geeft. Deel bijvoorbeeld één teamfoto op de Over ons-pagina en link door naar een pagina waarop je alle medewerkers één voor één uitlicht.

Spreek de lezer aan (met de juiste tone of voice)

Ik heb het hier eigenlijk over twee dingen. Het eerste is dat je de lezer aanspreekt, zoals ik in deze zin doe. Gebruik ‘je’ (of als dat passender is: ‘u’) en schrijf rechtstreeks naar je lezer. Het zet je lezer in actie en maakt het persoonlijker. Probeer schrijven in de derde persoon te voorkomen.

Het tweede belangrijke punt is dat je de juiste tone of voice gebruikt die past bij je doelgroep én bij je onderneming. Wees ook consistent in het gebruik hiervan. Gebruik dus bijvoorbeeld niet de ene keer ‘je’ en de volgende keer ‘u’, maar hanteer door de gehele website heen dezelfde stijl.

Gebruik een call-to-action

Goed, je hebt nu een hele pagina kunnen vullen met informatie over jou en je organisatie. En nu? Je wilt dat je lezer geprikkeld is geraakt en interesse heeft gekregen om zaken met je te doen! Vergeet dan niet om een call-to-action toe te voegen, in elk geval aan het einde van je pagina. (Op meerdere plekken kan ook, maar voorkom dat het een overkill wordt!)

Voorbeelden van een call-to-action op je Over ons-pagina:

  • Ben je nieuwsgierig geworden naar wat wij voor je kunnen doen? Neem contact op!
  • Eens praten over een mogelijke samenwerking? Bel me en de koffie staat klaar!
  • Registreer je voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.
  • Vraag vandaag nog een offerte aan!
  • Maak een afspraak voor een gratis consult.

Wees gemakkelijk bereikbaar

En dan nu de vraag: hoe neemt die geïnteresseerde potentiële klant contact met je op? Laat er geen onduidelijkheden over bestaan.

Waarschijnlijk staan je contactgegevens al in de footer van je website en/of op een aparte Contactpagina. Zorg ervoor dat de meest voorkomende contactmogelijkheden ook onder de call-to-action vermeld staan. Bijvoorbeeld je telefoonnummer en mailadres of een verwijzing naar het contactformulier elders op de website. Bespaar je lezer moeite!

En nu zelf aan de slag!

Ik hoop dat ik je met dit artikel wat handvatten heb gegeven waar je zelf mee aan de slag kunt gaan. Til je Over ons-pagina naar een hoger niveau door de adviezen en tips te implementeren.

Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen en wens je veel succes met de aanpassingen!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *