Ga naar de inhoud

9 manieren om direct nieuwe blogonderwerpen te bedenken

8

Wanneer je een blog bijhoudt, zul je er ongetwijfeld weleens tegenaan lopen. Waar moet je in vredesnaam nu weer een blog over schrijven?! Het is essentieel om relevant te blijven en je lezers geboeid te houden. Het kiezen van interessante blogonderwerpen is daarom erg belangrijk. In dit artikel lees je 9 manieren om aan nieuwe, boeiende blogonderwerpen te komen, die je kunt gebruiken voor je eigen blog.

Het creëren van waarde is de belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle blog. Je moet bij bloggen altijd in je achterhoofd houden: ‘Is dit relevant en interessant voor mijn lezer?’ Is het antwoord nee, dan kun je beter stoppen en opnieuw beginnen. Hier probeer ik op mijn eigen blog ook altijd rekening mee te houden.

Het bedenken van onderwerpen om over te bloggen kun je op twee manieren aanpakken:

  • Onderzoek doen naar waar de doelgroep in geïnteresseerd is.
  • Zelf onderwerpen bedenken, bijvoorbeeld met behulp van brainstormtechnieken.

In dit artikel lees je 9 verschillende tactieken die je kunt toepassen, waarbij het onderzoek doen en het zelf bedenken van blogonderwerpen allebei aan bod komen. Mijn algemene tip is om alle interessante blogonderwerpen die je tegenkomt of bedenkt op te schrijven. Is het onderwerp voor nu nog niet zo geschikt, dan is dat het in de toekomst misschien wel.

1. Onderzoek de interesses van je doelgroep

Als ondernemer is het belangrijk om je doelgroep te kennen. Om zo goed mogelijk op hun behoeften in te kunnen spelen, is het noodzakelijk om te weten waar ze in geïnteresseerd zijn. Dat kun je op meerdere manieren achterhalen. Een aantal voorbeelden:

  • Persoonlijke gesprekken met je klant. Luister met extra veel aandacht wanneer je je (bestaande) klant spreekt en schrijf op waar hij tegenaan loopt en wat hem bezighoudt. 
  • Met welke problemen komen (potentiële) klanten bij jou?
  • Wanneer je contact hebt met een potentiële klant, die uiteindelijk niet met jou in zee gaat. Wat weerhoudt hem ervan? Waar zit zijn pijnpunt?
  • Zet een enquête uit onder je klanten.

Als startend ondernemer kan deze manier wat lastig zijn. Als je nog niet veel klanten hebt, kun je ook niet veel informatie van ze krijgen. Gelukkig zijn er ook andere manieren om onderzoek te doen naar de interesses en behoeften van je doelgroep.

2. Vraag het Google

Let me Google that for you. Google heeft het antwoord op alles, toch? Laat Google je dan ook helpen met het bedenken van je blogonderwerpen.

Typ simpelweg je beoogde onderwerp (of je branche) in en scroll door de resultaten heen. Alles wat relevant voor je kan zijn, schrijf je op.

Google geeft – naast de zoekresultaten – ook een stukje weer met ‘Meer om te vragen’. Dit is super waardevol wanneer je op zoek bent naar onderwerpen. Door één van de suggesties open te klikken, verschijnen er nog meer van dit soort suggesties. Het is een eindeloze bron aan ideeën waar jij je blog over zou kunnen schrijven.

gebruik google voor ontdekken blogonderwerpen

3. Gebruik zoekwoorden-tools

Ook kun je handige zoekwoorden-tools gebruiken die je suggesties geven voor onderwerpen. Een tool als zoekwoord.nl is gratis te gebruiken en geeft je aan de hand van de door jou opgegeven term suggesties die erop lijken. Wellicht haal je hier inspiratie uit voor je eigen blog!

gebruik zoekwoordentools voor ontdekken blogonderwerpen
Bron: zoekwoord.nl

Aan de hand van bovenstaande resultaten zou je bijvoorbeeld kunnen bedenken een blog te schrijven over wat zakelijk bloggen is, waarom je dat zou gaan doen en wat de voordelen ervan zijn. Dat zijn alweer 3 blogonderwerpen waar je mee aan de slag kunt!

Andere zoekwoordtools die je zou kunnen gebruiken zijn AnswerThePublic, Semrush, SEO Review Tools, Google Ads Zoekwoordplanner, Wordtracker en Ubersuggest.

4. Laat AI je helpen aan blogonderwerpen

AI is een mooi hulpmiddel om op nieuwe ideeën te komen. Chat bijvoorbeeld met ChatGPT en wie weet kom je zo op mooie invalshoeken voor een blog.

Een voorbeeldprompt dat je zou kunnen gebruiken:

Bedenk onderwerpen die ik kan gebruiken bij het schrijven van een blog.
Afzender van de blogpost: […]
Doelgroep van de blogpost: […]
Interesses van de doelgroep: […].

Als ik dit prompt voor bijvoorbeeld een tekstbureau zou invullen in ChatGPT, kan het resultaat er zo uit komen te zien:

gebruik ai voor ontdekken blogonderwerpen
Bron: https://chat.openai.com/

Bij bovenstaande manieren maak je gebruik van hulpmiddelen in de vorm van kennis of tools. Maar onderschat zeker je eigen creativiteit niet! Met behulp van wat brainstormtechnieken ben je ook zelf in staat de meest interessante blogonderwerpen te verzinnen.

5. Associëren

Maak een soort mindmap met in het midden jouw core business. Voeg vervolgens allemaal gerelateerde onderwerpen en associaties eromheen toe. Associeer vervolgens weer met die associaties, totdat je niks meer weet. Deze mindmap kun je er altijd weer bij pakken als je op zoek bent naar een invalshoek voor je blog.

Houd ook bij deze methode altijd in acht of het blogonderwerp wel relevant is voor je lezer. Een blog schrijf je om waarde voor je lezer te creëren, niet om jezelf te verkopen. Bij associëren kan dit een valkuil zijn.

6. Brainstormen

Brainstormen is een term die we allemaal wel kennen, maar ook iets wat we vaak verkeerd uitvoeren. Bij brainstormen gaat het erom om zo veel mogelijk ideeën te verzamelen, maar ze nog níet kritisch te benaderen. In groepsverband gaat het daar vaak mis: regelmatig worden elkaars ideeën afgekraakt. Niet bepaald bevorderlijk voor je creativiteit…

Overweeg of je in je eentje wilt brainstormen of toch met anderen samen, maar vergeet niet dat alle ideeën goed zijn. Schiften komt later wel. In deze fase geldt: hoe meer ideeën, hoe beter.

7. Omgekeerd brainstormen

Negatief denken is soms veel gemakkelijker dan positief denken. Bij omgekeerd brainstormen draait het dan ook om alle beren op de weg te verzamelen.

Wat zijn allemaal redenen waarom iets niet lukt? Waarom mensen iets niet willen? Wat kan er mis gaan? Schrijf het op en bekijk of het een interessante invalshoek voor een blog kan zijn. Mensen lezen graag over hoe ze problemen kunnen oplossen of voorkomen. Bij omgekeerd brainstormen kun je daar perfect op inspelen.

8. Zoek de ontspanning op

De meeste goede ideeën ontstaan onder de douche. Waarom? Omdat je dan ontspannen bent en je jezelf niet forceert om ideeën te creëren. 

Ja, ik weet het. Je wilt graag een blog schrijven en het liefst nu. Maar geloof me: wat afstand nemen werkt bijna altijd. Zoek als het kan daarom even wat ontspanning op. Maak een wandeling, luister naar muziek, bekijk kunst. Of stap dus even onder die douche.

9. Maak het normale niet normaal

Sommige dingen zijn zo normaal, dat we ze niet betwijfelen en er niet eens over nadenken. Met een telefoon kun je bellen, een vliegtuig hangt in de lucht en water komt uit de kraan. Maar waarom?

Laat die veronderstellingen eens los en durf je af te vragen waarom dingen zijn zoals ze zijn. Hoe zou het zijn als er niet water uit de kraan komt, maar cola? Dat je zou moeten bellen met een lamp en een vliegtuig zich voortbeweegt over de weg?

Het klinkt misschien gek, maar door het normale als niet normaal te zien wakker je je creativiteit aan. En wie weet komt er dan wel ineens een heel tof blogonderwerp in je op.

Conclusie

In deze blogpost heb je 9 manieren ontdekt om nieuwe blogonderwerpen te bedenken. Het belangrijkste uitgangspunt voor een succesvolle blog is het creëren van waarde voor je lezers. Daarom is het essentieel om te begrijpen wat je doelgroep interesseert en voor hen relevante onderwerpen te kiezen.

Je kunt onderzoek doen naar de interesses van je doelgroep door persoonlijke gesprekken, enquêtes of zoekwoorden-tools te gebruiken. Google kan je helpen bij het vinden van relevante onderwerpen en AI kan je inspireren met nieuwe invalshoeken.

Daarnaast kun je je eigen creativiteit benutten door te associëren, brainstormen of zelfs omgekeerd te brainstormen. Neem af en toe wat afstand en ontspan om je geest op te frissen, want goede ideeën komen vaak op onverwachte momenten. Durf het normale als niet normaal te zien om je creativiteit te stimuleren.

Onthoud altijd dat het doel is om waarde te creëren voor je lezers en relevant te blijven. Is dat het niet, dan is het tijd om opnieuw te beginnen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *