De 9 beste keyword research tools voor SEO in 2021

Tools voor het doen van SEO zoekwoordonderzoek

Zoekwoorden zijn de meest kritische en belangrijke onderdelen van SEO. De basis van SEO is je zoekwoordonderzoek.

Daarna komen andere onderdelen pas in beeld zoals on-page optimalisatie, het schrijven van SEO-vriendelijke teksten, goede UX, inhoud die aansluit bij de gebruikersintentie en een paar andere ranking factoren. 

Zodra je dit allemaal voor elkaar hebt, kun je organisch verkeer gaan verwachten van zoekmachines zoals Google en Bing.

Bedrijven investeren duizenden Euro’s in zoekwoordonderzoek om dergelijke gerichte inhoud te kunnen gaan maken.

De zoekwoorden die je kiest om je digitale marketinginspanningen op te focussen zijn van cruciaal belang voor het succes van de organische rankings van je website.

Het kiezen van de juiste zoekwoorden is niet altijd gemakkelijk of intuïtief en je hebt veel gegevens nodig om te weten of een bepaald zoekwoord voor jou zal werken.

Gelukkig zijn er veel tools beschikbaar die je kunnen helpen uit te vinden welke zoektermen het beste werken voor je algehele online strategie. Er zijn over het algemeen twee soorten keyword research tools:

  • Basis keyword onderzoek: Gebruik een ‘seed’ zoekwoord om gelijkende winstgevende zoekwoorden te vinden
  • Concurrent gebaseerd keyword onderzoek: Vind bewezen zoekwoorden die andere websites helpen om verkeer te genereren.

Persoonlijk vind ik het concurrentiegebaseerd onderzoek effectiever, omdat het doel van je onderzoek is om winstgevende keywords te vinden. Wat kan er winstgevender zijn dan iets dat al werkt voor iemand anders?

Alles wat je daarna hoeft te doen is een pagina te maken gericht op dat winstgevende zoekwoord, om de vruchten te plukken van je eigen keyword research.

De meeste van deze keyword research tools zijn betaald en enkele zijn gratis te gebruiken. Gelukkig is er vaak een gratis trial beschikbaar om uit te vinden of de tool wat voor jou is.

1. Semrush (7 dagen gratis trial)

Semrush is geen typische keyword research tool; het biedt zoveel meer dan alleen het achterhalen van zoekwoorden. Het laat je namelijk research uitvoeren op meerdere manieren, bijvoorbeeld:

  • Vind nieuwe zoekwoorden met behulp van een Seed Keyword
  • Vind zoekwoorden die verkeer drijven naar je concurrenten
  • Keyword ‘gap’-analyse

Een eenvoudige maar geweldige optie is de mogelijkheid om trefwoorden te vinden gebaseerd op een URL. Het enige wat je hoeft te doen is een URL ingeven – zoals de URL van je concurrent – en het zal je álle zoekwoorden laten zien waarvoor die website rankt, en met welke pagina.

Naast enkel de zoekwoorddata, kun je ook het maandelijkse zoekvolume, Keyword Difficulty en de CPC voor adverteren zien. 

Om de Keyword Difficulty (moeilijkheidsgraad van zoekwoorden) te berekenen, houdt Semrush rekening met de autoriteit van de domeinen die worden weergegeven op de resultatenpagina. Het schat vervolgens hoe moeilijk het zou zijn voor een nieuwe website om de huidige concurrenten op de SERP te overtreffen.

Zoekwoord suggesties is een andere handige functie van Semrush, waar het “Trefwoord variaties” en “Gerelateerde trefwoorden” laat zien. Dit helpt je om meer zoektermen te ontdekken die je zou kunnen targeten, maar die je anders wellicht gemist zou hebben.

Dit maakt het voor jou makkelijker om short-tail en long-tail zoekwoorden te vinden, waarop je kunt optimaliseren en je concurrenten mee kunt verslaan.

Je kunt diepgaande zoekwoord gegevens verkrijgen zoals:

  • Gemiddeld zoekvolume
  • De rankings van je concurrenten
  • Hoeveelheid verkeer die je concurrenten krijgen uit het zoekwoord
  • Zoekwoord moeilijkheid score (keyword difficulty)
  • Zoekmachine rapporten
  • Kosten per klik bij adverteren, een goede indicator van wat een zoekwoord je concurrenten potentieel oplevert
  • en veel andere details die je nodig hebt om een gedegen zoekwoord onderzoek uit te voeren.

Je hebt ook de optie om de hele zoekwoordenlijst te sorteren op basis van keyword difficulty score. Dit helpt bij het vinden van de lage concurrentie trefwoorden. Met één klik kun je ze toevoegen aan de keyword manager om ze bijvoorbeeld te exporteren naar Excel.

Semrush biedt ook functies zoals:

  • Keyword manager: Hiermee kun je zoektermen toevoegen en bewaren in een lijst. Hiervan kun je dan periodiek de bijgewerkte gegevens bekijken. Denk bijvoorbeeld aan rankings die veranderen. Het helpt bij het beter beheren van de trefwoorden waar je jouw website op wilt optimaliseren.
  • Keyword difficulty tool: Om de keyword moeilijkheidsscore te checken. Hoe lastig is het om te ranken op een bepaald zoekwoord?
  • Backlink analyse: Het raadt je de exacte websites aan waarvan je een backlink moet verkrijgen om nummer 1 te ranken in de Google zoekresultaten.

Semrush is vanwege de uitgebreide mogelijkheden zeer aan te bevelen en is daarom wereldwijd een van de meest gebruikte keyword research tools.

Je kunt een meer gedetailleerde beoordeling van Semrush hier lezen.

Probeer alle functies van Semrush nu 7 dagen lang met een volledig gratis proefversie!

2. KWFinder

Als je op zoek bent naar een tool die volledig is gewijd aan alleen Keyword Research, is KWFinder een goede gok. Ze zijn relatief nieuw op de markt, maar zijn een van de snelst groeiende SEO tool bedrijven.

KWFinder helpt je om de keywords te krijgen die je helpen om zeer gericht verkeer te krijgen. Met behulp van de vraag-gebaseerde zoekwoord onderzoek optie kun je snel long-tail zoekwoorden vinden die gerelateerd zijn aan het oplossen van problemen. Probleemoplossende inhoud helpt als geen ander om meer doelgericht verkeer & conversie te krijgen.

KWFinder biedt zowel gratis als betaalde plannen. Voor de meeste gebruikers is het basisplan voldoende. Om de effectiviteit van deze keyword tool eens te testen, kun je eerst de 10 dagen gratis trial proberen.

3. Answer the public (Gratis)

Voor iedereen die op zoek is naar een gratis trefwoord onderzoek tool, is Answer the Public een goede plek om te beginnen. Deze keyword tool laat je longtail keywords vinden gebaseerd op ‘seed keywords’.

Je kunt zoekwoorden zien in verschillende formats, zoals:

  • Vragen
  • Voorzetsels
  • Vergelijkingen (… vs …)

Met het gratis plan kun je zoeken naar 3 trefwoorden per dag, wat fatsoenlijk is voor een gratis optie. Je hebt ook een optie om land en taal te selecteren voor je zoekopdrachten.

Wat het wel mist is het zoekvolume. Als dat voor jou niet erg belangrijk is, dan is “Answer The Public” wellicht iets voor jou. Je kunt de uitkomsten van deze tool eventueel weer ingeven in een andere keyword tool om wél achter de zoekvolumes te komen.

4. Ahrefs keyword explorer tool

Ahrefs is een van de meest populaire keyword tools die er zijn. Wat ik goed vind aan deze tool is het uitgebreide detail. Ahrefs gebruikt namelijk zogenaamde ‘clickstream data’ om ook te laten zien hoeveel kliks je ongeveer zult krijgen van de zoekmachine.

Dit is zeer nuttig na de integratie van de knowledge graphs en featured snippets, omdat veel zoekwoorden een enorm verkeer kunnen hebben, maar ze krijgen nauwelijks klikken van de zoekmachine. De reden hiervoor is dat ze direct antwoorden krijgen van het Google zoekresultaat. Er komen dus geen daadwerkelijke clicks meer aan te pas. Voorbeeld van een dergelijke zoekopdracht is: “geboortedatum van een beroemdheid”.

Een ander ding dat Ahrefs Keyword research tool doet opvallen is de fijne UI & de hoeveelheid gegevens die zij verstrekken. Er zijn veel meer functies aangeboden door Ahrefs zoals Backlink analyse en een SEO site audit om er een paar te noemen. 

Je kunt de ‘Keyword Generator‘ gebruiken om ideeën te genereren voor Google, Bing, YouTube en een paar andere zoekmachines zoals die van Amazon. Dus ook voor je productdata, titels en productomschrijvingen op de Amazon-marketplace is Ahrefs inzetbaar. De gratis versie geeft je 100 resultaten, in plaats van alle.

Je kunt ook een lijst met zoekwoorden maken om direct vanuit het Ahrefs dashboard te targeten. Hierdoor hoef je geen Excel te gebruiken, wat je veel tijd kan besparen.

5. Google Keyword Planner (Gratis)

De Google Keyword Planner tool is een van de meest gebruikte en populaire keyword research tools die er zijn. De reden dat het zo populair is, is dat deze tool gratis is en direct geïntegreerd is met Google Ads (AdWords). De Keyword Planner is een goede basistool voor de vroege stadia van SEO van een website. Om deze tool te gebruiken hoef je alleen maar een Google Ads account te hebben (die je gratis kunt aanmaken).

  • Functies: Het grootste voordeel van de Google Keyword Planner is de informatie die het biedt over Google (de grootste zoekmachine).
  • Beperkingen: In sommige opzichten is dat ook een beperking. Als je wilt weten hoe je website of een bepaald zoekwoord het doet in andere zoekmachines, zul je hier niet wijzer van worden.
  • Prijs: Gratis te gebruiken. Wil je echter gedetailleerdere zoekvolumes zien, zoals in mijn screenshot het geval is, zul je een bepaald minimum aan maandelijkse advertentiekosten moeten hebben in je account. Hoeveel precies is nergens te vinden. De kans is dus groot dat je een range krijgt van maandelijks zoekvolume, zoals bijvoorbeeld 100 – 1k of 1k – 10k in plaats van de specifiekere data.

Dit is mijn favoriete gratis tool, maar als je meer gedetailleerde en concurrerende analyse nodig hebt, zou ik aanraden om voor een van de meer geavanceerde tools te gaan die ook in dit artikel genoemd worden.

6. Keyword Surfer

Keyword Surfer is een Google Chrome extensie waarmee je het zoekvolume en CPC van een zoekwoord direct op de SERP pagina kunt zien. Dit is een gratis keyword research chrome extensie die wordt aangeboden door SurferSEO, dat is een SEO content optimalisatie tool.

Het laat je profiteren van de auto complete functie van Google Zoeken, om zo nieuwe zoekopdrachten te ontdekken. Omdat je snel in staat bent om de maandelijkse verkeersvolumes en gerelateerde zoekwoorden gegevens in de SERP te zien, wordt het makkelijker om de lijst van potentiële zoekwoorden voor je project op te stellen.

Voor het uitdenken van je content marketing inspanningen kan deze gratis tool een aanvulling zijn op andere tools die meer features hebben.

Hier is een video die uitlegt hoe deze gratis KW research tool werkt:

Deze extensie toont ook meer trefwoord ideeën op basis van je zoekopdracht, wat je in staat stelt om nog meer winstgevende zoekwoorden te ontdekken.

7. LongTailPro

Image Source: longtrailpro.com

LongTailPro is een cloud-based software voor trefwoord onderzoek en een van de meest populaire in deze lijst. Dit is een betaalde keyword research tool die je zal helpen om nieuwe zoekwoorden te vinden, voornamelijk voor niche/micro-niche websites.

Een groot voordeel van LongTailPro is dat je geen SEO-meester hoeft te zijn om deze tool te gebruiken. De gebruikersinterface is eenvoudig en duidelijk. Je zult er heel snel aan wennen.

Ze hebben ook een concurrentie checker, die het je gemakkelijker maken om de juiste zoekwoorden te kiezen. Dit is een functie die je erg handig zult vinden, omdat je hierdoor het beste trefwoord voor je site kunt achterhalen zonder tijd te verspillen.

Dit maakt het veel simpeler om zoekwoorden te kiezen waarvoor je makkelijk kunt ranken op basis van het concurrentieniveau.

Er wordt een gratis trial aangeboden van 7 dagen waarin je kunt uitproberen of de tool wat voor jou is.

8. Serpstat

Serpstat is een andere uitgebreide keyword research tool die ik onlangs ontdekte. De Serpstat keyword tool geeft je de volgende details:

  • Zoekvolume
  • Concurrentie
  • CPC
  • Keyword difficulty score

Met Serpstat heb je de optie om te zoeken in Google op basis van land, maar ook in de Yandex zoekmachine. De keyword trends sectie helpt om te begrijpen hoe de trend in zoekvolumes is geweest voor die zoekopdracht.

Er is een gedetailleerde zoekwoordmoeilijkheidsscore sectie, die de 10 webpagina’s laat zien die een ranking hebben voor het zoekwoord. Hier staan ook details zoals pagerank, externe backlinks en welke verwijzende domeinen die backlinks aanleveren. Dit type gegevens is zeer nuttig wanneer je moet inschatten of je kunt ranken voor een specifiek zoekwoord of niet.

Voor degenen die in PPC zitten, laat de SERPstat trefwoord onderzoek pagina ook zien welke domeinen er allemaal adverteren op het zoekwoord en wat voor soort advertenties ze draaien. Dat is ongebruikelijk voor de research tools in deze lijst!

Prijzen: Serpstat biedt gratis een beperkte hoeveelheid gegevens, maar alleen na registratie. Voor de volledige versie is de maandelijkse prijs $19 per maand.

9. Keyword Shitter (Gratis)

Ik ben erg enthousiast over de Keyword Shitter. Ondanks de bijzondere naam en (ahum..) functionele design, dient het een doel waarvan ik denk dat je het nuttig zult vinden. Keyword Shitter is handig om op een snelle manier alle auto-complete combinaties van keywords te vinden die Google voorstelt.

Je kunt een zoekwoord-idee invullen en op “Start job” klikken. De tool gaat voor je op zoek naar long tail zoekopdrachten op basis van jouw input. Hij wordt helemaal wild en begint zoekwoorden te spuwen. Dat gebeurt op basis van de suggesties van Google zelf, zoals bij “mensen zochten ook naar…” en auto-aanvullen vanuit de zoekbalk. 

Je zult zien dat je ontzettend veel suggesties krijgt. Juist omdat het zo’n overdaad aan zoekwoordsuggesties teruggeeft, waar vaak ook irrelevante tussen zitten, wil je dit het liefst filteren.

Qua filtering kun je negatieve woorden opgeven om bepaalde termen uit te sluiten. Of juist positieve woorden om enkel suggesties te zien die een bepaald woord bevatten. Terwijl je filters intypt, zul je zien dat de tool zijn suggesties realtime verwijdert.

Keyword Shitter geeft je geen zoekvolumes terug, alleen ideeën. Heel veel ideeën. Je blijft dus afhankelijk van een andere tool om te achterhalen óf en hoeveel ergens op gezocht wordt.

Hier is een truc die ik gebruik: ik kopieer dit allemaal en ga dan naar de Google Zoekwoordplanner om het zoekvolume op te halen. Vanuit daar kun je de zoekwoorden exporteren naar een spreadsheet om ze verder uit te zoeken, te filteren en onnodige suggesties weg te halen.


Mijn aanbevelingen:

  • Als je op zoek bent naar een gemakkelijke maar toch complete SEO oplossing, ga dan voor Semrush.
  • Als je op zoek bent naar voornamelijk longtail zoekwoorden voor niche sites, probeer dan KWFinder.

Ik zou je niet aanraden om alle bovenstaande tools tegelijk te gebruiken. In plaats daarvan kun je beter blijven bij een of twee Keyword Research Tools en gewend raken aan die systemen.

Als je de Google Keyword Planner tool een tijdje hebt gebruikt, heb je een goede basis om aan de slag te gaan met een van de betaalde en professionele tools die hier zijn vermeld. Neem eens een kijkje bij een aantal van deze tools en beslis zelf welke het beste past binnen jouw manier van werken en je online strategie.

Gebruik jij al een van de keyword research tools uit de bovenstaande lijst? Hoe is je ervaring tot nu toe? Deel je gedachten in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *