Meteen naar de inhoud

Hoe schrijven wij in 2030?

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Creativiteit

Het blijft een prachtig woord. Alleen al de discussie over de betekenis kan zorgen voor avonden van gesprek. Met alle technologische ontwikkelingen werd er ook een nieuwe betekenis gegeven aan het woord creativiteit in de vorm van de Creator Economy. Ook wel de economie van de makers. Het idee hierachter is dat ‘makers’ niet langer afhankelijk zijn van de grote platformen maar hun eigen business kunnen bouwen. En dat zou zorgdragen voor een explosie van creativiteit. Het ontluiken van nieuwe mogelijkheden, nieuwe businessmodellen en ruimte geven aan creativiteit in kleine omvang omdat succes niet altijd meer afhankelijk is van de omvang. Denk aan de 1000 true fans theorie van Kevin Kelly. Maar is dat echt zo? Dat zou betekenen dat het succesvol exploiteren van je eigen creativiteit alleen nog is weggelegd voor de happy few. Misschien is het beter om het begrip creativiteit vanuit een veel breder perspectief te bekijken. En precies dat doet dit heerlijke verhaal van Michael Mignano. Michael is co-Founder van Anchor (een podcast platform dat is aangekocht door Spotify) en vervolgens was hij head of talk audio van Spotify. Hij schetst volgens mij de echte wereld van de mogelijkheden van creativiteit. Dat de Creator Economy alleen niet het effect is van alle nieuwe ontwikkelingen maar dat die creativiteit voor iedereen beschikbaar is. En sterker nog; ook door steeds meer mensen gebruikt wordt. En niet altijd met het doel om daar eens een flinke omzet mee te scoren. Want de redenen waarom mensen creëren zijn veel universeler en fundamenteler. En dit is de reden waarom de mogelijkheid voor creativiteit zal blijven groeien en bloeien in gelijke tred met technologie. “I like to imagine that today’s creative tools are the ones Steve Jobs was dreaming of when he first called computing a bicycle for the mind.” Iedereen is creatief. Technologie voedt in toenemende mate ons collectieve vermogen om te creëren, de prikkels die ons motiveren om te creëren, en onze onverzadigbare vraag naar de dingen die anderen creëren. En dankzij recente technologische doorbraken op het gebied van kunstmatige intelligentie, machinaal leren en snelle internettoegang, zal de markt voor creativiteit de komende jaren en decennia nieuwe hoogten bereiken. En met die conclusie ligt de vraag voor de hand hoe wij hiermee omgaan in ons vakgebied.

#2 Karim Benammar

De podcast Monkeytalk kennen jullie inmiddels natuurlijk allemaal. De gesprekken over creativiteit, innovatie en inspiratie. In de aflevering van deze week kwam er iemand langs (als vooraper) die op de een of andere manier nog niet op mijn netvlies stond. Karim Benammar. En misschien was daarom het gesprek nog wel veel interessanter dan wanneer dat wel het geval was geweest. Dus neem even de tijd en laat je inspireren om (radicaal) anders te gaan denken. In dit gesprek komen tal van onderwerpen aan bod. Karim opent je ogen door vanuit een nieuw perspectief naar de wereld, bedrijven en werk te kijken. “Waarom denken we wat we denken, en doen we wat we doen?”

#3 Hoe schrijven wij in 2030?

Een geruststellend verslag van een zoektocht van Marie Dollé die samen met Quentin Franque en Benoît Zante onderzoek deed naar de status van de verschillende generatieve tekstapplicaties. Want het gaat hard. Deze bloeiende categorie (er zijn inmiddels meer dan 40 spelers die bijna allemaal in de laatste twee jaar zijn gelanceerd!) zou kunnen leiden tot de productie van tekst en content die grammaticaal correct is, maar zonder enige echte capaciteit voor analyse, zonder enige merkbare differentiatie en, vooral, ethisch twijfelachtig. De voorlopige conclusie is vrij duidelijk: we zijn in feite “heel erg verre van”! Dus wat is het vooruitzicht voor 2030? Zoals we hebben gezien, heeft schrijven met AI een mooie toekomst in petto. Of het nu gaat om het vergroten van de kwantiteit, creativiteit of de betrouwbaarheid van de productie (en zelfs de mentale gezondheid van de maker), schrijven met kunstmatige intelligentie zal steeds meer voorkomen in ons leven. Maar er zijn ook issues die opgelost moeten gaan worden. De kosten (het ontwikkelen van modellen en dus hun gebruikskosten worden snel extreem hoog), de milieuregulering (energie en denkkracht) en als belangrijkste de ethiek.

#4 Content Curation

Deze wekelijkse nieuwsupdate is een mooi voorbeeld van Content Curation. Je kunt natuurlijk iedere week of maand achter een laptop gaan zitten en je creatieve brein ontladen door de mooiste inzichten of meningen om te vormen in een verhaal dat de potentie heeft om breed gedeeld te worden. Prima, niets mis mee. Maar het probleem is dat er naast jouw verhaal al zoveel andere, uitstekende content is. Is het een idee om jouw eigen content aan te vullen met bestaande content. En door die content te cureren (te voorzien van een persoonlijke toevoeging) ontstaan er zomaar hele mooie kansen. In deze “Content Curation: The Unbreakable Guide for 2022” lees en leer je alles over Content Curation. Want de uiteindelijke beloning is best interessant. De praktijk laat zien dat bedrijven die dit op een goede manier uitvoeren inmiddels worden gezien als de “go-to” plaats waar je alles kunt vinden wat je zou willen weten.

#5 Podcast Insights

Anchor (het podcastplatform van Spotify) heeft een aantal inzichten over podcasting op een rijtje gezet. Noem het een onderzoekcuratie. Zo kom je bijvoorbeeld tot de ontdekking dat als je denkt aan typische podcast-luisteraars, je misschien denkt aan een oudere doelgroep. Maar de gegevens vertellen een ander verhaal. In feite ontdekt Gen Z nieuwe podcasts met een snelheid die meer dan het dubbele is van die van elke andere generatie. Of weten wie er allemaal een complete aflevering afluistert? En dat dan op basis van de duur van een podcast gekoppeld aan een genre. En dat volgers van je podcast 4x zoveel afleveringen luisteren dan niet volgers. Kortom, zorg dat luisteraars je blijven volgen.

#6 Why audio will never capture the hearts of social media users

Dit blijft inderdaad een vooralsnog onopgeloste vraag. Waarom werkt “social audio” niet volgens de regels van social media. Waar video, tekst en beeld door social media in staat zijn een enorm bereik op te bouwen is dat met audio nog niet gelukt. En we hebben toch echt wel een stapel aan innovaties voorbij zien komen. Denk nog maar even aan de introductie van Clubhouse, de audiotweets, audio snippits en al die andere toepassingen. Ze zijn allemaal weer teruggevallen in bereik of, en steeds vaker, gewoon gestopt. Podcasts zijn eigen de enige succesvolle vorm maar die staan eigenlijk op zichzelf. In dit verhaal duiken de auteurs in de mogelijke oorzaken. “Het voelt zeker als iets dat nog niet is aangeboord en rijp is voor experimenten, maar sociale audio komt op dit moment op het verkeerde moment”, zegt social media-expert Matt Navarra. “Twitter is in wanorde, Meta zet zijn weddenschappen op een heel klein aantal dingen waarvan het denkt dat het gaat lukken.” Met andere woorden, audio staat niet op de prioriteitenlijst van veel bedrijven. Hoe rijk audio ook is, er is momenteel nog een perfecte toepassing. TikTok?

#7 TikTok Academy

Als platformen groot genoeg zijn dan ontkom je er niet aan om je eigen Academy te beginnen. We kennen inmiddels de leerscholen van Facebook, Instagram, Google en LinkedIn. Maar nu is er ook de TikTok Academy. Een nieuw virtueel, always-on, wereldwijd onderwijsplatform, gemaakt om TikTok-expertise te ontwikkelen voor marketeers van alle achtergronden. Hier leer je niet alleen de ‘how-to’s’ van TikTok, maar ook de belangrijkste inzichten die op het platform mogelijk gemaakt worden. Dus mocht je vinden dat je nog niet helemaal op de hoogte bent van de mogelijkheden van TikTok kan je hier je kennis bijspijkeren.

#8 Moonwalkers

Nee, geen Michael Jackson shoes, maar schoenen die je sneller laten lopen. Een beetje wat de elektrische fiets doet maar dan voor schoenen. Moonwalkers bevestig je onder je schoenen en met behulp van gemotoriseerde wielen neemt je loopsnelheid toe met 250%. Ze kunnen aan een breed scala aan schoenen worden bevestigd met behulp van verstelbare banden en magnetische gespen. De apparaten communiceren continu met elkaar en bewaken het looppatroon van de gebruiker om de snelheid aan te passen. Kijk maar naar de video in dit Kickstarter-project. Kosten? $ 999,-. Voor de eerste 50 kopers.

#9 Je eigen profielfoto gemaakt door AI

Voor de liefhebbers is er nu ook een nieuwe tool die het mogelijk maakt om je eigen profielfoto te laten maken door de generatieve imaging AI Astria. Kan je ook nog kiezen uit verschillende varianten. Je moet 20 profielfoto’s uploaden en dan even wachten. Maar het resultaat is best wel indrukwekkend.

#10 Gillette Mixed Reality Ad

Tijdens ESPN’s uitzending van de wedstrijd tussen de New England Patriots en Chicago Bears, zagen fans hoe het Gillette Stadium veranderde in GilletteLabs Stadium. Vervolgens kwam er een laserstraal uit de toren die een, bijna Egyptisch goddelijke beeld, opbouwde van een Giant Razor. Het is leuk dat er mooie nieuwe technieken zijn om opvallende verhaaltjes te vertellen. Maar als het gaat worden zoals Gillette nu heeft laten zien dan hebben we een serieus probleem.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek ‘Marketingcommunicatie in 14 stappen’. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Gerelateerde artikelen

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

 

Dit bericht verscheen origineel hier  Read More